کد خبر: ۲۳۲۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: بالای 90 درصد از مبتلایان به تب مالت افرادی هستند که ارتباط مستقیم با دام دارند.

«دکتر ابراهیم توکلی» در گفتوگو با ایسنا منطقه لرستان، بیان کرد: از بیماریهای مشترک بین انسان و دام تب مالت بوده که عامل آن باکتریایی است و این بیماری با کاهش تولید شیر و وزن دام خسارات سنگینی به بار میآورد.

وی اضافه کرد: این بیماری در تمام کشور وجود دارد و تمام دامها میتوانند به آن مبتلا شوند عامل بیماری در آبستنیها بهخصوص آبستنیهای اول باعث سقط جنین شده اما در دامهای بالغ تلفاتی ندارد.

توکلی با بیان اینکه به این بیماری در دامها بروسلوز گفته میشود، اظهار کرد: این بیماری در انسان بهنام تب مالت شناخته شده و بهخاطر اینکه روی سیستمهای مختلفی چون عصبی، گوارشی، استخوانی و... تاثیر میگذارد به آن بیماری هزارچهره میگویند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: تماس مستقیم با ترشحات دام و خوردن فرآوردههای آن باعث بیماری میشود. اصولاً در جوامع عشایری و روستایی احتمال مبتلا شدن بالای 90 درصد بوده و افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند بیشتر در معرض تهدید این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه در جوامع بشری نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد، گفت: برای مقابله با این بیماری باید واکسیناسیون بهصورت فراگیر صورت بگیرد و دامها را تست و سپس دامهای مبتلا را به کشتارگاه فرستاد که این منوط به پرداخت غرامت به صاحب دام است چراکه یک دامدار به همین سادگی و بدون پرداخت پول دام، آن را به کشتارگاه نمیفرستد.

توکلی با اشاره به اقداماتی که در زمینه مقابله با این بیماری در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: در سالگذشته و 4 ماهه امسال واکسیناسیون علیه این بیماری تقریباً دو برابر شده و از 800 رأس دام سبک به یک میلیون و 500 هزار رأس رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان در رابطه با کانونهای آلودگی این بیماری، بیان کرد: احتمال شیوع این بیماری در همه جا وجود دارد و نمیتوان بهطور دقیق منطقه خاصی را به عنوان کانون اعلام کرد چراکه برای تعیین دقیق میزان دام مبتلا به بروسلوز باید از تمام دامهای سبک خونگیری کرد و مورد آزمایش قرار داد که این کار بهخاطر گستردگی جمعیت دام در استان امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: گزارشی مبنی بر وجود بیماری در کوهدشت داده شد که با بررسیهای منطقه مشخص شد آمار شیوع این بیماری نسبت به گذشته کاهش یافته است.

توکلی در رابطه با آمار مبتلایان انسانی بیماری تب مالت، تصریح کرد: متولی شناسایی مبتلایان انسانی دانشگاه علوم پزشکی است و آمار افراد بیمار را باید این دانشگاه ارائه دهد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان اذعان کرد: این بیماری کماکان وجود دارد و تنها راه پیشگیری و از بین بردن عامل بیماری است.

 

 

برچسب ها: تب مالت، لرستان،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
مدیر کل محترم بیشترین خسارت تب مالت ناشی از سقط می باشد نه کاهش وزن لطفاً بعد از مطالعه مصاحبه بفرمایید در ضمن تاکنون هیچ تحقیق علمی از هیچ منبعی منتشر نشده که نشان دهدبیشترین در صد انتقال بیماری از چه راهی صورت می پذیرد به نظر می رسد با توجه به ایتکه تنها چند کشور انگشت شمار موفق به ریشه کنی تب مالت شده اند و علاوه بر راههای مبارزه با شیوع بیماری باید به آموزش موثر و مستمر با گروههای سنی خاص توجه نمود تا وقتی که ترویج به جهاد سپرده شده و دامپزشکی بودجه قابل توجهی در این خصوص ندارد نباید انتظار کاهش زیادی هم در تعداد مبتلایان داشت.
نظر شما
ادامه