کد خبر: ۲۳۲۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

اهدای پناهگاه به سگ های بی پناه در زنجان

با کمکهای حامیان حیوانات و کمکهای مردمی، پناهگاهی به منظور جمع آوری و درمان حیوانات خیابانی مصدوم و بیمار و اسکان آنها در طول مدت درمان احداث شده و مشغول امداد رسانی است.

به گزارش  نسیم زنجان، پناهگاه حیوانات زنجان در محیطی خارج از محدوده شهری در کیلومتر ۶ جاده زنجان-تهران با تکیه بر کمک های مردمی به منظور جمع آوری حیوانات مصدوم و بیمار از سطح شهر و معالجه و درمان آنها همچنین اسکان این حیوانات در مدت طول درمان احداث شده است.

تنوع زیستی و غنای گونه ای، دربرگیرنده شبکه ای از موجودات، گیاهان، جانوران، نژادهای گوناگون انسانی و موجودات تک سلولی است و متاسفانه امروزه به علت روش نامناسب زندگی انسان که تنها یکی از این بخش بندی هاست شاهد بدرفتاری هایی با محیط زیست و گونه های زیستی مختلف پیرامون خود هستیم.

با توجه به این مهم که حذف هر گونه جانوری از چرخه طبیعت و از طرف دیگر دخل و تصرف آگاهانه و یا ناآگاهانه در ازدیاد گونه ای دیگر، کره خاکی را یک قدم به سوی نابودی پیش می برد، در مهرماه ۱۳۹۲ انجمنی مردم نهاد که تنها بر کمک های مردمی و خدمات داوطلبانه اتکا دارد با نام «حامیان حیوانات سار» به منظور حمایت از محیط زیست شروع به کار کرده است.

طبق اعلام مسئول این انجمن، در راستای اجرای طرح های حمایت از گونه های جانوری و محیط زیست در قالب همکاری با دستگاه های اجرایی، از آنجائیکه مسئولیت جمع آوری سگ های بی سرپرست به عهده شهرداری ها میباشد تا به حال روش مورد استفاده برای این مهم معدوم سازی و کشتارحیوانات بوده است.

با توجه به نتایج مشاهده شده در موارد مشابه در سایر مناطق جهان و به گواهی کارشناسان این روش، نه تنها کارساز نبوده، بلکه خود سبب ساز مشکلاتی از جمله آلودگی آب های زیرزمینی در اثر دفن تعداد زیادی از سگ های ناسالم و یا ناقل بیماری همچنین خطر شلیک اشتباه به افراد در حال گذر بوده است.

از آنجایی که امر کشتار حیوانات با شعائر دینی و فرهنگی اسلامی در تضاد می باشد، لذا معدوم سازی روشی است که در همه کشورهای اسلامی پیشرفته کنار گذاشته شده است. گفتنی است روشی که به عنوان راهکاری بین المللی در اکثر کشورهای پیشرفته جهان در حال اجرا است طرح زنده گیری، عقیم سازی، واکسیناسیون، درمان و رهاسازی حیوانات است.

این انجمن نیز در راستای تحقق به وظایف اخلاقی، انسانی و دینی خود مسئولیت اجرای طرح عقیم سازی واکسیناسیون سگ های بی سرپرست را جهت کنترل جمعیت و سالم سازی این نوع سگ ها در استان زنجان به عهده گرفته است و در حال تحقق این هدف می باشد.

همچنین با کمکهای اعضای تیم حامیان حیوانات سار زنجان و کمکهای مردمی، پناهگاهی به منظور جمع آوری و درمان حیوانات خیابانی مصدوم و بیمار و اسکان آنها در طول مدت درمان احداث شده و مشغول امداد رسانی می باشد.

گرسنگی و جستجوی غذا باعث نزدیک شدن سگ های بی سرپرست به محیط های شهری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان می باشد. از این رو تیم حامیان حیوانات سار زنجان با غذا رسانی مداوم به حیوانات بی سرپرست وسالم سازی و درمان این گونه حیوانات در محیط های دور از زندگی شهری، باعث دور شدن این حیوانات از شهرها و جلوگیری از ایجاد مزاحمت آنها برای شهروندان می گردد.

حیوانات سانحه دیده و بیمار پس از درمان، واکسیناسیون و عقیم سازی در محیط های امن و خارج از محیط شهری رها سازی و غذا رسانی می شوند. بدین وسیله از ورود این حیوانات به محیط های شهری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان جلوگیری گردیده و با طرح سالم سازی حیوانات شهری خطر ابتلا شهروندان به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از بین رفته و با اجرای طرح عقیم سازی از ازدیاد جمعیت این حیوانات جلوگیری به عمل می آید.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
4
این مسله که حیوانات مزاحم شهروندان میشوند کاملا اشتباه و بی انصافی است ، حق زیستن برای همه یکسان بوده و خداوند کره خاکی را برای انسان نیافریده
مبینا
|
Saudi Arabia
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
1
منم با شما موافقم اقا امین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
توجاده بیجارگفتن یه پناهگاه زدن رفتم ببینم کجاست به خدا یه قفسهای کوچیگ درست کردن جلوی افتاد بیجاره حیونا یه توله یه ماهه پیدارکرده بودم تواین خراب شده نتونستم جایی پیداکنم ببرم بدم اونجا پنگاه سارم نمیدونم برا چی پنگاه زدن اصلا جواب نمیدن بیجاره حیوونومجبور شدم رهاش کنم چون توخونه شوهرم اجازه نداد بیارم خونه توزنجان کسی نیست دلش به حیونا بسوزه کل زنجانوگشتم جایی پیدا نکردم بی مادر از پاک گلستان پیدا کردم مجبورسدم بازم ببرماونجا
نظر شما
ادامه