کد خبر: ۲۳۲۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

مصرف کنندگان از خرید ماهی شن زده خود داری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی رودسر اظهار داشت: مصرف کنندگان از خرید ماهی شن زده به دلیل آلودگی میکروبی و قارچی خودداری کنند.

به گزارش رصدرودسر، «حمید سرهندی» در جلسه کارگروه فرعی سلامت این شهرستان که در سالن اجتماعات شبکه دامپزشکی رودسر تشکیل شد، اظهار کرد: عرضه ماهی شن زده در بازار بدلیل آلودگی های سطحی مانند میکروبی و قارچی موجب مسمومیت در مصرف کننده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افراد سودجو ماهیان مانده را با آغشته کردن به شن به جای ماهی تازه به مصرف کننده عرضه می کنند، افزود: شست و شوی ماهی صید شده در مدخل استحصال و عرضه آن با جعبه و ماشین های مخصوص حمل به بازار ضروری است و باید مورد توجه تمام پره داران صیادی قرار گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی رودسر با اشاره به اینکه اکیپ های نظارتی باید از ورود ماهی شن زده به بازار عرضه جهت ارتقای بهداشت و سلامت جامعه جلوگیری کنند،تصریح کرد:اکیپ های نظارتی شامل نماینده های دامپزشکی،شهرداری و مرکز بهداشت شهرستان است.

وی نصب پرده در سطح شهر برای آگاهی دادن به مصرف کنندگان برای خودداری از خرید ماهیان شن زده را در فرهنگ سازی جامعه موثر دانست و تصریح کرد: سامانه گویای ۱۵۱۲ بصورت شبانه روزی آماده ضبط و پاسخ به شکایات مردمی است.

«ابراهیم بیکتن» رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات گیلان مصرف ماهی در امنیت غذایی و سلامت جامعه را موثر دانست، و گفت: مصرف سرانه ماهی در کشور ۸٫۵ کیلوگرم و برابر مصرف در افریقا است.

وی با اشاره به اینکه سرانه جهانی مصرف ماهی ۱۸ کیلوگرم، در کشورهای پیشرفته ۳۰ کیلوگرم ، در کره و ژاپن ۵۰ کیلوگرم است، تصریح کرد: مصرف سرانه ماهی در گیلان ۱۴ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه جهت بهبود وضعیت مصرف ماهی در کشور سازمان ملل در انزلی یک مرکز ملی فرآوری آبزیان ایجاد کرده و در اختیار مرکز تحقیقات علوم شیلات است،تصریح کرد: این مرکز هنوز نتوانسته به سمت تجاری سازی برود و لازم است در این مسیر بیشتر تلاش کنیم.

این مسئول از ایجاد بازار ماهی فروشان بهداشتی در شهرهای رودسر، انزلی، لاهیجان، تالش و صومعه سرا خبر داد و گفت: سماکی تنها صنفی است که از گذشته تاکنون به شکل سنتی باقی مانده است و نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است.

«علی اکبر قربان نیا» رئیس اداره شیلات رودسر از وجود ۱۳ پره صیادی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای عرضه ماهی بهداشتی به بازار لازم است تا پروژه نیمه تمام ایجاد بازار ماهی فروشان رودسر با تامین اعتبار هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تولید کننده
|
-
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
0
0
اینها سرمایه ملی است و نباید از فروششان جلوگیری کرد.ما تولیدکنندگان آمادگی داریم این ماهیان را با لیبل(تحت نظارت دامپزشکی) و ده مدل ایزو به بازار عرضه کنیم.تازه اگه پوست بکنیم و فیله کنیم میتونیم به انواع مختلف ماهی با قیمتهای بالا به مصرف کننده قالب کنیم.
مسئول فنی بهداشتی
|
-
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
با سلام
« آقای ابراهیم بیکتن» رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات گیلان یا هرکس که اطلاع داره بگه منبع آمار مربوط به سرانه مصرف ماهی از کجا و مربوط به چه سالی است؟!
باسپاس
نظر شما
ادامه