کد خبر: ۲۳۲۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
زمانی شعار پیشگیری بهتر از درمان بطور کامل محقق می‌شود که اعتقاد به نقش حیاتی دامپزشکان در بینش مسئولین و برنامه‌ریزان بهداشت و سلامت جامعه نهادینه شود ...

توجه به دامپزشکی تحقق شعار پیشگیری بهتر از درمان

برخی مسئولین بدون توجه به هدف نهایی دامپزشکی، نظر می­دهند

دکتر حمزه بواسحاقی

«کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان نوشهر»

 

همواره نگاه و تصور جامعه به دامپزشک و دامپزشکی درمان بیماری های دام می باشد و این مسئله آنقدر در جامعه ما نهادینه شده که متاسفانه عموم مردم، حتی برخی مسئولین بدون توجه به هدف نهایی دامپزشکی که ارتقاء بهداشت جامعه و سلامت انسان ها می باشد، در رابطه با دامپزشکی و حدود و اهمیت فعالیت های آن نظر می دهند و حتی این نگاه در تصویب طرح ها و ارائه امکانات مورد نیاز سازمان و ادارات دامپزشکی مشاهده می شود.

اما نیروهای متعهد و وظیفه شناس دامپزشکی در بخش دولتی و بخش های مختلف غیر دولتی علی رغم کمبودهای فراوان نهایت تلاش خود را برای اجرای دقیق برنامه ها و وظایف و تحقق اهداف نهایی سازمان دامپزشکی بکار می برند که بدون شک نقش موثر و حیاتی در سلامت عمومی جامعه دارا می باشد.

بطور کلی وظایف سازمان دامپزشکی عبارتند از: مبارزه با بیماریهای دام، مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام، نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های دام و طیور و مراکز تولید، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی، نظارت بهداشتی برکارخانجات دارویی، نظارت بر کارخانجات خوراک دام و نظارت بر واردات و صادرات دام، فرآورده ها و نهاده های دامی.

بنابراین با نگاه به اهم فعالیت های سازمان دامپزشکی و نیروهای مختلف بخش های خصوصی، می توان نتیجه گرفت که بدون شک دامپزشکی یکی از پایه های اصلی بهداشت و سلامت جامعه محسوب می شود، چرا که با تضمین امنیت مواد غذایی و پیش بینی، پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام (بیش از 820 بیماری) بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را در پیشگیری از بیماری های انسان و ارتقاء سلامت جامعه دارا می باشد.

وقتی به عنوان، دلایل انتخاب و تفسیر شعارهای روز جهانی دامپزشکی (مانند: بیماری­های مشترک منتقله از طریق ناقلین، پیشگیری از طریق واکسیناسیون، مقاومت به داروهای ضد میکروب) در سالهای متمادی که از سوی سازمان های بین المللی انتخاب می شود توجه می کنیم، می بینیم که در نهایت بر ارتقاء بهداشت عمومی جامعه و سلامت انسان­ها تاکید دارد.

همچنین از آنجایی که در جهان امروز بهداشت و سلامت انسان­ها از بهداشت حیوانات جدایی ناپذیر می باشد، غلبه بر عوامل بیماریزا و حفظ سلامت جامعه انسانی جز در سایه تلاش های دامپزشکی و همکاری و ارتباط تنگاتنگ پزشکان و دامپزشکان و نیز همکاری جهانی امکان پذیر نمی باشد.

در واقع زمانی شعار پیشگیری بهتر از درمان بطور کامل محقق می شود که اعتقاد به نقش حیاتی دامپزشکان در بینش مسئولین و برنامه ریزان بهداشت و سلامت جامعه نهادینه شده و از نقش حضور دامپزشکان در برنامه ریزی های کلان بهداشت و سلامت جامعه غفلت نشود.

اما متاسفانه امروز در کشور وقتی صحبت از بهداشت و سلامت می شود، تمامی توجهات به درمان معطوف شده و پیشگیری به عنوان پایه سلامت جامعه و همچنین دامپزشکی که نقش حیاتی در بهداشت عمومی جامعه دارد فراموش شده و به جای صحبت از ارتقاء کیفیت بهداشت در مراکز تولید، فرآوری و عرضه موادغذایی که امنیت غذایی و سلامت جامعه را تضمین می کند، صحبت از ساخت بیمارستان های جدید می شود (درمان مقدم بر پیشگیری لحاظ می شود).

انواع بیماری های سل، بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفلوانزای پرندگان و غیره مثال­هایی از بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند که دامپزشکان به عنوان نیروهای خط مقدم سلامت جامعه و با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی از انتقال این بیماری ها از دام به انسان جلوگیری می کنند و در صورت نادیده گرفتن نقش مهم و حیاتی دامپزشکی به عنوان متولی اصلی مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام، ضررهای سنگینی به بهداشت عمومی جامعه و در نهایت رشد و توسعه کشور وارد می شود.

لذا شکی نیست که دامپزشکی به علت زمینه تحصیلی و دیدگاه دانش آموختگان آن در رابطه درمان های جمعی، طب پیشگیری و جنبه های زیست محیطی بیماری­ها، در خط مقدم ارتقاء بهداشت عمومی جامعه قرار دارد و شایسته است با بینش روشن دست اندرکاران و مسئولین عالی مقام کشور، خیل عظیم سربازان گمنام عرصه بهداشت کشور یعنی دامپزشکان بتوانند در مدیریت های اداری، طراحی و برنامه ریزی های مسائل بهداشت عمومی جامعه نقش واقعی ایفاء نمایند تا بتوان از علم و اطلاعات آنها به عنوام حافظان بهداشت عمومی جامعه نهایت بهره برداری را نمود.

 

منبع: شبکه نیوز

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الی
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
شعار سال دامپزشکی هر سال همینه ولی تا کار و درامد دامپزشکان اینه سلامت و کنترل بیماری همینه
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
0
0
من از زمانی که دانشجوی سال اول بودم این کلمات تکراری رو شنیدم با این تفاوت که گاها گوینده جاش عوض شده .......................
نظر شما
ادامه