کد خبر: ۲۳۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور با اشاره به گزارش نخستین مورد بیماری تب کیو در سال 92، پس از 50 سال عدم مشاهده در کشور گفت: وجود این بیماری در جمعیت‌های انسانی و حیوانی در سیستان و بلوچستان، کردستان، ‌مازندران، اردبیل و لرستان بررسی شد که موارد مثبت سرولوژی تب کیو در تمام این استان‌ها مشاهده شده است.

«دکتر احسان مصطفوی» در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بیماری نوپدید، بیماری‌ای است که قبلا در منطقه‌ای وجود نداشته و بر اثر عوامل پاتوژن جدید شایع میشود، یا اگر وجود داشته در مناطق دیگری بوده و زمانی که در منطقه‌ دیگر شایع می‌شود به عنوان بیماری نوپدید مطرح می‌شود.

وی، شیوع بیماری سارس در چین و پس از آن گزارش در سایر نقاط دنیا، بروز بیماری کرونای جدید در عربستان و متعاقبا در سایر کشورها و از جمله در کره جنوبی را نمونه‌هایی از بیماری‌های نوپدید دانست و ادامه داد: بیماری ابولا نیز به عنوان یک بیماری نوپدید در آفریقا مطرح است؛ چرا که این بیماری در شرق و جنوب آفریقا شایع بوده است و زمانی که در حدود دو سال پیش در غرب آفریقا تظاهر پیدا کرد به عنوان یک بیماری نوپدید مطرح شد.

مصطفوی اضافه کرد: در حالت بازپدیدی نیز بیماری قبلا در منطقه‌ای شایع بوده و برای مدتی بیماری کنترل و مهار می‌شود ولی بنا به دلایلی مجددا در منطقه شیوع می‌یابد.

رییس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور، بیماری‌های طاعون، تولارمی و تب کیو را از بیماری‌های نوپدید و بازپدید مورد توجه در این مرکز خواند و گفت: مطالعه بر روی سایر بیماری‌های ناشناخته با منشأ جوندگان و حیات‌وحش نیز در صورت ضرورت در این پایگاه انجام می‌شود.

تحقیقات بر روی بیماری‌های تولارمی و تب کیو در پایگاه

مصطفوی تاکید کرد: نگاه ما این بوده است که اگر بخواهیم مرکز مرجع و تاثیرگذاری در سطح کشور و بین المللی باشیم نباید مطالعات خود را به طاعون که یک بیماری با گزارش‌های محدود است محدود کنیم؛ از این رو بر روی سایر بیماری‌هایی که از طریق جوندگان و حیات وحش به انسان منتقل می‌شوند و اهمیت بهداشتی دارند نیز مطالعاتی انجام دادیم و در این راستا «تولارمی» و «تب کیو» دو بیماری دیگر مورد مطالعه در این پایگاه هستند.

مشاهده نخستین نمونه تب کیو پس از 50 سال در کشور

مصطفوی، آخرین گزارش‌های قبلی تب کیو و تولارمی در کشور را به ترتیب مربوط به سال های 1342 و 1360 عنوان و خاطرنشان کرد: نتیجه مطالعات چند سال اخیر ما به محوریت پایگاه، گزارش اولین مورد بالینی تب کیو در خانمی در شهر تهران در سال 1392 بعد از 50 سال بود.

وی اضافه کرد: این بیمار مبتلا به «اندوکاردیت» (استقرار و تکثیر عامل عفونی در سطح داخلی قلب) بود و بعد از تشخیص تب کیو، درمان مناسب بر روی بیمار انجام شد.

این محقق از ادامه مطالعات تب کیو بر روی جمعیت‌های انسانی و حیوانی خبر داد و گفت: این مطالعات در سیستان و بلوچستان، کردستان، ‌مازندران، اردبیل و لرستان انجام شده که طی آنها موارد مثبت سرولوژی تب کیو در تمام این استان‌ها مشاهده شده است.

دانشیار انستیتو پاستور ایران، تب کیو را بیماری‌ای با علایم متفاوت دانست که در دو فرم حاد و مزمن بروز پیدا می‌کند و گفت: فرم حاد این بیماری همراه با علایم شبه سرماخوردگی چون کوفتگی بدن، درد عضلانی، احساس کسالت و تب است و فرد احساس می‌کند که مبتلا به آنفلوآنزا است و از این رو در بسیاری از موارد این بیماری تشخیص داده نمی‌شود.

اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران با اشاره به مطالعات انجام شده در سه سال اخیر در زمینه فرم حاد تب کیو در آذربایجان شرقی و مازندران، خاطر نشان کرد: نتایج مطالعات نشان داد که درصد قابل توجهی از بیماران با علایم شبه سرماخوردگی، مبتلا به تب کیو هستند.

وی تصریح کرد: در صورتی که شکل حاد این بیماری درمان نشود، می‌تواند باعث درگیری ریه، قلب و کبد شود که در این صورت درمان آن پیچیده‌تر می‌شود ولی قابل درمان است.

رییس بخش اپیدمیولوژی انستیتوپاستور با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌ها، بیماری تب کیو در انسان‌ها و دام‌های اهلی اقصی نقاط کشور وجود دارد، این بیماری را از بیماری‌های بومی کشور دانست.

وی اضافه کرد: ‌به طور موازی نیز مطالعاتی به منظور بررسی میزان آلودگی کنه‌ها به عنوان یکی از راه‌های انتقال تب کیو در حال اجرا داریم.

مصطفوی تصریح کرد: پایش جوندگان غرب کشور برای بیماری طاعون نیز به طور منظم در پایگاه دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که چند سال قبل اپیدمی تب کیو در افغانستان اتفاق افتاد و دام‌های وارداتی قاچاق از این کشور به ایران نسبتا زیاد است، از این رو در قالب یک پروژه تحقیقاتی دیگر، بررسی آلودگی شترهای وارداتی و بومی استان سیستان و بلوچستان به تب کیو در حال انجام است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
0
0
برای همکار دامپزشک با سواد و کارآزموده و متخصص اپیدمیولوژی، دکتر مصطفوی، آرزوی موفقیت دارم.
نظر شما
ادامه