کد خبر: ۲۳۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: از آذرماه امسال حمل‌ونقل خوراک دام بدون داشتن کد رهگیری و پروانه مالک خودرو در کشور انجام نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، «دکتر عباس عباسی» صبح امروز در نشست با مدیران دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با وضعیت خوراک دام در کشور اظهار داشت: در راستای اجرایی شدن شعار سازمان بهداشت جهانی سلامت و ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، یکی از مؤلفه‌هایی که 8 نقش اساسی در تأمین کیفیت فراورده‌های دام غذایی ایفا می‌کند خوراک دام است.

وی بیان کرد: اکثر خوراک دام در کشور وارداتی است لذا ایجاب می‌کند جنبه‌های امنیتی و بهداشتی خوراک دام را رعایت کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: حدود 9 میلیون تن مواد اولیه از خارج وارد کشور می‌شود که برای تولید فراورده‌های خام دامی استفاده می‌شود، در این راستا سازمان دامپزشکی کل کشور بسته جامع خوراک دام و کارخانه‌ها را در قالب کتابچه رونمایی کرد و از ابتدای زمستان گذشته به مرحله اجرا گذاشته شد.

دکتر عباسی اضافه کرد: در همین ارتباط موافقت‌نامه سه‌جانبه بین سازمان دامپزشکی کشور، سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی و وزارت اطلاعات به امضا رسید که در قالب این موافقت‌نامه سامانه الکترونیکی حمل‌ونقل فراورده‌های دامی و خوراک دام ایجاد شد.

وی تصریح کرد: این سامانه که سیستم یکپارچه قرنطینه نیز نامیده می‌شود در حال حاضر تنها در استان هرمزگان به صورت الگو در مورد حمل‌ونقل فراورده‌های انجمادی با منشأ دامی درحال انجام است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای اجرای موافقت‌نامه یادشده، تمام ناوگان حمل‌ونقل که مبادرت به حمل فراورده خام انجمادی می‌کنند باید کد رهگیری، پروانه حمل‌ونقل ویژه داشته باشند و برای این کار باید با مراجعه با ادارات کل دامپزشکی استان‌ها پروانه حمل‌ونقل را دریافت و کد رهگیری خود را ثبت کنند.

دکتر عباسی ادامه داد: برای حمل‌ونقل خوراک دام، تمام ناوگان حمل‌ونقل که مبادرت به حمل‌ونقل نهادهای دامی می‌کنند به‌ویژه در مبادی ورودی کشور مثل گمرکات شمال و جنوب، باید ازا ابتدای مهرماه تا اوایل آذرماه به ادارات دامپزشکی مراجعه کرده و کد رهگیری، پروانه بهداشتی کامیون و راننده دریافت و ثبت‌نام هم کنند.

وی افزود: از آذرماه امسال حمل‌ونقل خوراک دام بدون داشتن کد رهگیری و پروانه مالک خودرو در کشور انجام نخواهد شد، ضمن اینکه تمام انبارهای نگه‌داری خوراک دام، کارخانه‌های خوراک دام، سیلوهای نگه‌داری خوراک دام، کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام، اماکن دامی که پروانه بهداشتی از ادارات کل دریافت کردند با مراجعه به ادارات کل نسبت به دریافت کد پستی برای اماکن مربوطه خود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: با این شرایط حمل‌ونقل خوراک دام تنها به مقاصدی انجام می‌شود که دارای کد پستی باشند و در سامانه بهداشتی حمل‌ونقل سازمان دامپزشکی کشور ثبت‌شده باشد.

دکتر عباسی اظهار داشت: پس از خوراک دام، مرحله بعدی برای دریافت کد رهگیری مربوط به مرغ زنده و جوجه است که شرایط حمل‌ونقل ان را در آینده اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کل کشور 900 کارخانه‌های خوراک دام داریم که 500 کارخانه خوراک دام و 400 کارخانه نیز ماده اولیه خوراک را تهیه می‌کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در کل کشور 374 کشتارگاه دام داریم که از این تعداد 75 واحد صنعتی و مابقی به‌صورت سنتی فعالیت دارند ضمن اینکه از این تعداد 120 واحد مجهز به اتاق پیش سرد و مابقی نیز در شرف تبدیل به اتاق پیش سرد هستند.

دکتر عباسی بابیان اینکه اخیراً 48 کشتارگاه صنعتی دام پروانه تأسیس دریافت کردند، گفت: 247 واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت 580 هزار قطعه در ساعت داریم و 65 واحد نیز در دست احداث داریم.

وی ادامه داد: از کشتارگاه‌های طیور در کشور 35 واحد مجهز به خط 2 ( تخلیه اندرون طیور به‌صورت اتوماتیک) که 8 واحد از این مجموع نیز دارای کد صادراتی هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤالی در مورد صادرات آبزیان به روسیه هم گفت: بر اساس بازدیدی که سال گذشته کارشناسان روس از ظرفیت‌های تولید آبزیان کشور داشتند 19 واحد بسته‌بندی آبزیان در بوشهر و هرمزگان را تأیید کردند و نخستین محموله نیز 10 روز پیش از بوشهر به ظرفیت 20 تن میگو صادر شد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی سواد
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
0
از فردا تمام مشکلات حل شد و تقلبات مربوط به خوراک دام(اضافه کردن کود اوره جهت افزایش میزان پروتیین و....) تعطیل.از آقای دکتر خواهشمندیم تکلیف ضایعات مراکز بسته بندی را هم حل کنند.متاسفانه مراکز بسته بندی با کارخانجات تبدیل ضایعات قرارداد می بندند اما در عمل ضایعاتشان یا گوشت چرخکرده می شود یا در بادر تبدیل به خمیر مرغ.ایکاش نظارت بهتری بعمل می آمد تا ضایعات مراکز بسته بندی و فرآوری بصورت واقعی به کارخانجات تبدیل ضایعات هدایت می شد.
نظر شما
ادامه