کد خبر: ۲۳۳۷۱

با در نظر گرفتن آزار حیوانات و همچنین قاچاق گونه های مختلف به واسطه اجرای نمایش در سیرک ها، از ابتدای سال ۹۳ اجرای برنامه دو ساله حذف تدریجی حیوانات از سیرک ها آغاز و تا این لحظه موفقیت آمیز واقع شده و هم اکنون با اطمینان خاطر سال ۹۵ را بعنوان سال بدون سیرک حیوانات به علاقمندان حیات وحش مژده می دهیم.

«علی تیموری» مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار جمهوریت گفت: از ابتدای سال ۹۳ سیاست سازمان حفاظت محیط زیست بر حذف تدریجی حیوانات از سیرک ها و معرکه گیری ها طی برنامه ای مدون و دو ساله قرار گرفت. این برنامه همانگونه که انتظار می رفت، تا این لحظه به حذف ۲۲ مجموعه از ۲۶ مجموعه حقیقی و حقوقی که در ابتدای سال ۹۳ از حیوانات در نمایش ها استفاده می کردند انجامیده و تا پایان سال جاری طبق برنامه به حذف کامل حیوانات از مجموعه های باقی مانده منجر خواهد شد. بطوری که از ابتدای سال ۹۵ هیچگونه مجوزی برای استفاده از حیوانات در سیرک ها صادر نخواهد شد.

وی در رابطه با ادعای مدیر کانون دیده بان حقوق حیوانات در رسانه ها از جمله رادیوهای بیگانه مبنی بر حذف حیوانات از نمایش ها در ۲۲ مجموعه توسط این کانون گفت: "دیده بان حقوق حیوانات تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست را به اسم خودش تمام نکند!"

وی در خصوص اظهارات مدیر دیده بان حقوق حیوانات و تشکیل کمپین سیرک نه تاکید کرد: سیاست حذف تدریجی حیوانات از سیرکها از ابتدای سال ۹۳ به اجرا درآمد حال آنکه کمپین سیرک نه در نیمه دوم سال ۹۳ اعلام وجود کرد. سوال من از مدیر کانون دیده بان حقوق حیوانات این است که اگر ادعا دارید از سال ۸۶ فعالیت برای حذف حیوانات از سیرک ها را آغاز کرده اید چرا تا سال ۹۳ هرگز کوچکترین تغییری در جهت پایان حیوان آزاری در این مجموعه ها صورت نگرفت؟ چرا حتی رسانه ها تا پیش از سال ۹۳ کوچکترین توجهی به آزار حیوانات در نمایشها نداشتند؟ پس این سیاست سازمان حفاظت محیط زیست بود که از ابتدای سال ۹۳ بطور جدی بر ممنوعیت بکارگیری حیوانات در نمایش ها قرار گرفت.

تیموری ضمن انتقاد از تلاش برخی سمن های زیست محیطی بر جوسازی و سیاه نمایی علیه سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برنامه حذف تدریجی حیوانات از سیرکها از دستاوردهای ارزشمند سازمان حفاظت محیط زیست است که برای دوستداران راستین حیات وحش قطعا قابل تقدیر خواهد بود چرا که در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان فعالان حقوق حیوانات علیرغم سالها تلاش هنوز موفق نشده اند موافقت ارگانهای ذیربط کشورشان را برای ممنوعیت بکارگیری حیوانات در سیرکها جلب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا استفاده از حیوانات همچنان در ۴ مجموعه، مجاز است گفت: این مجموعه ها که طی دو ماه آینده ۲ مورد دیگر از آنها حذف خواهد شد نسبت به ۲۲ مجموعه دیگر به مراتب سرمایه گذاری بیشتری روی حیوانات انجام داده بودند. بعنوان مثال سیرک قهرمانی سال گذشته ۸۴ گونه جانوری غیراهلی به همراه خود به استان البرز آورده بود که در حال حاضر به کمتر ۱۵ گونه کاهش یافته است. این ۱۵ گونه هم طبق تعهد محضری سیرک به سازمان تا پایان سال جاری تدریجا از نمایشها حذف خواهند شد.

این مقام مسئول یادآور شد: حیواناتی که از چرخه نمایشهای سیرک حذف میشوند باید به مکانی مناسب برای نگهداری منتقل شوند و برای انتقال این حجم بالا از گونه های متعدد، به باغ های وحش و مراکز نگهداری مجاز، برنامه ریزی لازم است. به همین دلیل حذف حیوانات از سیرکها را بصورت تدریجی و طبق برنامه ای مدون و زمان بندی شده پیش بردیم. طبیعی است که مجموعه هایی که از گونه های کمتری از حیوانات استفاده میکردند سریع تر به سیرک هایی بدون حیوان تبدیل شوند!

وی در خصوص اتهام وارد شده به دفتر شکار و صید در بیانیه دیده بان حقوق حیوانات مبنی بر صدور مجوز پنهانی برای برخی سیرکها بر خلاف سیاست رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دفتر شکار و صید، تحت نظارت کامل ریاست سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت میکند و صدور مجوز برای چند سیرک باقی مانده نه بصورت پنهانی بلکه در راستای سیاست رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته چرا حذف حیوانات از سیرکی با بیش از ۸۰ گونه جانوری یک شبه مقدور نیست!

تیموری در خصوص گلایه کمپین سیرک نه از عدم اعمال برنامه کارشناسی شده این کمپین توسط دفتر شکار و صید گفت: کمپین سیرک نه یا همان دیده بان حقوق حیوانات هرگز برنامه ای برای حذف حیوانات از سیرکها ارائه نداده اند. برنامه حذف تدریجی حیوانات از سیرکها با نظر چندین کارشناس خبره سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شد. ضمنا در سراسر کشور حدود ۷۰۰ تشکل دلسوز زیست محیطی فعالیت دارند که از مشورتشان استفاده می کنیم.

وی در پایان با اشاره به اجرای برنامه حذف حیوانات از سیرکها با توجه به مطرح کردن مشکلات معیشتی توسط سیرکداران و معرکه گیران، امری دشوار بود گفت: با در نظر گرفتن آزار حیوانات و همچنین قاچاق گونه های مختلف به واسطه اجرای نمایش در سیرکها، از ابتدای سال ۹۳ اجرای برنامه دو ساله حذف تدریجی حیوانات از سیرکها آغاز و تا این لحظه موفقیت آمیز واقع شده و هم اکنون با اطمینان خاطر سال ۹۵ را بعنوان سال بدون سیرک حیوانات به علاقمندان حیات وحش مژده می دهیم.

 

خبر مرتبط:

انتقاد یک فعال حقوق حیوانات از رئیس سازمان محیط زیست

 

 

نظر شما
ادامه