کد خبر: ۲۳۳۸۳

صدای تیراندازی های شبانه در شهر به جمع آوری سگ های ولگرد ارتباطی ندارد

اتلاف سگ های ولگرد از سطح شهر قزوین مدت زمانی است که متوقف شده است و در حال حاضر به دنبال روشی مناسب به منظور جایگزینی روش سنتی جمع آوری حیوانات ناقل هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، «مجتبی منتظری» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: بعد از گسترش شهرنشینی یکی از مشکلاتی که بشر را در همه دوران ها با مشکلات زیادی مواجه کرده است، حیوانات وحشی است که به دلیل زندگی در شهرها علاوه بر این که خصلت خود را از دست می دهند، به عنوان موجوداتی مزاحم شناخته می شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در ادامه تصریح کرد: صدای تیراندازی های شبانه در خیابان مینودر و محله های راه آهن هیچ ارتباطی به جمع آوری سگ های ولگرد توسط این سازمان ندارد؛ چند ماهی است که روش سنتی جمع آوری این حیوانات در سطح شهر متوقف شده است.

منتظری هم چنین اظهار کرد: در روش جدید به شیوه استفاده ازسلاح بیهوشی نسبت به جمع آوری این حیوانات اقدام خواهد شد که در این روش پس از بیهوش نمودن نسبت به انتقال سگها به محل مناسب اقدام و به روش عقیم سازی کنترل زاد و ولد سگها در سطح شهر مدیریت خواهد شد.

وی افزود: تعدادی از این سگها که قابل استفاده در روستا ها، گله ها و مرغداری ها هستند به افراد متقاضی واگذار می شوند بعضا نیز در صورتی که از نژاد مناسبی باشند به نیروی انتظامی جهت آمادگی لازم تحویل خواهند شد.

وی با اشاره به این که این سگ های ولگرد مشکلات زیست محیطی و آلودگی های فراوانی را با خود به همراه دارند اظهار داشت: در روش سنتی بخش قابل توجهی ازاین سگ ها دچار مشکلاتی نظیر بیماری هستند که ممکن است به مردم استان صدمه وارد کنند لذا سگ هایی که دچار بیماری بودند و یا بر اثر برخورد با خودروها دچار مشکلات حرکتی می شدند مورد اتلاف قرار می گرفتند.

منتظری افزود: بحث زنده گیری سگ ها در قزوین اتفاقی تازه است که توسط سازمان های مردم نهاد پیگیری می شود و تا کنون سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نتوانسته است پیمانکاری را در این رابطه به کار بگیرد، در حال حاضر کار پیمانکار قبلی متوقف شده است و در پی یافتن پیمانکار جدید برای زنده گیری هستیم اما باید توجه داشت که زنده گیری این سگ ها که اکثرا هم به بیماری دچار هستند کار ساده ای نیست.

منتظری ادامه داد: باید راهکاری درست برای این امر اندیشیده شود لذا شرکت ها، سازمانها و نهادهای مردمی که تمایل دارند در این خصوص فعالیت داشته باشند می توانند در این خصوص پیش قدم شوند سازمان مدیریت پسماند نیز نهایت همکاری را با آنها خواهد داشت و امکانات موجود را در اختیارشان می گذارد.

وی تصریح کرد: با توجه به برگزاری دوره آموزش زنده گیری و مرگ با اسلحه بیهوشی در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در صورت جذب پیمانکار مربوطه و یا فراهم آمدن شرایط و اسلحه مورد نظر این روش در سطح شهر به اجرا گذاشته خواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه