کد خبر: ۲۳۳۹۴

تفاهم‌نامه همکاری بین وزرای کشاورزی ایران و فرانسه با تأکید بر نقش محوری کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی و همچنین گسترش همکاری‌ها، به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در نشست مشترکی که بین وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و وزیر کشاورزان فرانسه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، طرفین با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای بر نقش محوری کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی و همچنین اهمیت همکاری‌های دوجانبه در گسترش روابط کشاورزی و تجاری تأکید کردند.

در این تفاهم‌نامه محمود حجتی و استفان لی‌فول به علاقه‌مندی و تمایل بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های کشاورزی از تقویت سطح روابط دو طرف استقبال کردند.

دو وزیر همچنین در بخش‌های تولیدات گیاهی، دام و بهداشت آن، تحقیقات، مسائل اقلیمی و اگرواکولوژی توافق کردند.

همچنین، تبادل دانش فنی در زمینه معرفی واریته‌های جدید و تبادل فرآورده‌های بخش حفظ نباتات از حوزه تولیدات گیاهی، همکاری در زمینه ارتقاء سطح تولید بز و انتخاب نژادهای برتر گاو و گوساله، گواهی بهداشتی و انتقال تجارب در زمینه کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها در بخش دام و ایجاد تورهای مطالعاتی در بخش‌های تحقیقاتی را در این تفاهم‌نامه به امضاء رسانده‌اند.

لازم به ذکر است، در متن تنظیمی طرف فرانسوی، از مسئولان کشورمان در حمایت از بازنگری موافقت‌نامه لیسبون (حمایت از اسامی مبداء) پیشنهاد همکاری دوجانبه در این زمینه را اعلام کردند که مورد پذیرش و استقبال مسئولان کشورمان نیز قرار گرفت.

در پایان این نشست، طرفین توافق کردند تا سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی و غذا را مورد حمایت قرار دهند.

به‌دنبال این نشست و مفاد تنظیمی در تفاهم‌نامه یادشده، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار شرکت MFD با تنظیم تفاهم‌نامه جداگانه انجام همکاری‌های مشترک در بخش به‌نژادی ویژگی‌هایی ازقبیل زودرسی، تحمل به خشکی، مقاومت به بیماری‌ها و ایجاد گسترش مواد ژنتیکی را مورد تأکید قرار دادند.

همچنین، عباس کشاورز و اچ‌آربانی دو طرف ایرانی و فرانسوی در تفاهم‌نامه تنظیمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه، رئوس کاری مشترک، روش کار، برنامه مشترک ارزیابی و حقوق معنوی این همکاری‌های مشترک را تأیید و امضاء کردند.

شایان ذکر است، طرح توسعه ماهی در قفس به‌عنوان طرحی ملی امروز همزمان با دیدار وزیر کشاورزی فرانسه با محمود حجتی به‌صورت ویدئوکنفرانس در قشم توسط معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات به بهره‌برداری رسید که در این طرح، ظرفیت تولید 10 میلیون قطعه بچه‌ماهی سیباس وجود دارد که می‌تواند به 40 میلیون قطعه در آینده‌ای نزدیک برسد و در این طرح کارشناسان فرانسوی با مساعدت‌های کارشناسان سازمان شیلات همکاری‌های بسیاری داشته‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه