کد خبر: ۲۳۴
رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: قدم هایی که برای دامپزشکی کشور در دولت نهم برداشته شد را اگر بخواهیم معادل سازی کنیم معادل 80 سال گذشته است و نه سال 80 به دلیل اینکه در هر حوزه ای برنامه داشتیم کار کردیم و به منصه ظهور رساندیم...
رئیس سازمان نظام دامپزشگی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: قدم هایی که برای دامپزشکی کشور در دولت نهم برداشته شد را اگر بخواهیم معادل سازی کنیم معادل 80 سال گذشته است و نه سال 80 به دلیل اینکه در هر حوزه ای برنامه داشتیم کار کردیم و به منصه ظهور رساندیم.
دکتر سید محمد آقامیری رئیس سازمان در جمع دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به سابقه تاسیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: سازمان نظام دامپزشکی با تلاش پیشکسوتان، مسئولین دلسوز و دانشجویان عزیز در دوره های گذشته در سال 76 به منصه ظهور رسید و قانون سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در این سال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. پیروزی بزرگی بود چون زحمات بسیار زیادی برای تاسیس این سازمان کشیده شده بود.
وی افزود: اهدافی که برای سازمان دیده بودند اهداف بزرگی بود وظایفی را هم برای این سازمان تعیین کردند که مطابق با حال و هوا و فضای حاکم بر سال 76 بر جامعه بود. دکتر آقامیری اضافه کرد: خصوصی سازی و واگذاری تصدی‌گری های دولتی به بخش خصوصی یکی از مباحثی بود که از دولتهای گذشته مطرح شده بود و به طور جدی پیگیری می کردند تا این کارها انجام شود اما متاسفانه به جهت یا نبود قانون کافی و دستورالعمل ها و آیین نامه های قانونی یا اینکه عدم همکاری و نخواستن برخی از دستگاههای دولتی به جهت از دست دادن وظایف تصدی گری منجر به این شد که این کار عظیم و بزرگ عقیم بماند، دانشگاه آزاد اسلامی یکی از تجلی های تصدی گری به بخش غیر دولتی است. دانشگاه منسجم با دانشجوهای فراوان و زحمات زیادی که کشیده می شود و نتیجه اش را امروز ما می بینیم.
وی با اشاره به عملکرد مطلوب دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: اینها حاصل دسترنج بزرگوارانی است که برای پیشرفت ما دی و معنوی دانشکده زحمت کشیدند و ما امروز نتیجه اش را بدون زحمتی داریم می بینیم اینها را بایستی  قدر دانست و از خدای متعال هم شکر گزار باشیم.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا گفت: واگذاری تصدی گری دولتی به بخش خصوصی و غیر دولتی مقوله ای بود که در دولتهای گذشته خیلی جدی انجام نشد . به جز برخی از وزارتخا نه ها که قوانین آن وجود داشت اما بسیاری از دستگاهها این کار به جهت نقصان قانونی انجام نشده بود خوشبختانه در دولت نهم مقام معظم رهبری با ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسی و پیروی مجلس شورای اسلامی از این فرمان تاریخی مقام معظم رهبری منجر به تصویب قانون اصل 44 قانون اساسی شد تصویب این قانون فضای جدیدی را بر کشور حاکم کرد به گونه ای که دستگاهها ، وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی دیگر نمی توانند سراغ تصدی گریهای غیر دولتی بروند. شرکت یا تشکیلات جدید ایجاد کند این اصل به منظور کوچک سازی دولت اجرایی شده است ضمن اینکه دولت کاهش هزینه پیدا کند.
وی افزود : امروز دولتهای ما با هزینه بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان اداره می شود هزینه سنگینی است که دستگاههای دولتی باید بپردازد اما این کار می شود به دست بخش خصوصی به نحو احسن انجام شود البته هزینه ها به صفر نمی رسد زیرا طبق قانون سیاست گذاریهای کلان، تعیین دستورالعمل ها، آیین نامه ها و ضوابط را دستگاههای دولتی باید تعیین کنند. بعضی هم آمدند با این قانون تشکیک ایجاد کردند. به طور مثال و نه مصداقی دانشگاه آزاد را مثال می زنم، گفتند مثلا دانشگاه درست است که به دانشگاه آزاد واگذار کردیم اما این دانشگاه حق ندارد بزرگ شود بلکه به شرکت ها و موسسات دیگر واگذار کنیم تا کارش را انجام دهند و جایی را بزرگ نکنیم. این تشکیکی غلط است. در صورتی که وقتی یک تشکیلات یا سازمانی بزرگ می شود اگر چنانچه هزینه ای را از دولت نخواهد بگیرد و بخواهد خودش بخش خصوصی سرمایه گذاری کند هر تشکیلاتی بزرگ شود این تشکیک را راجع به سازمان نظام دامپزشکی به طور مصداقی دارند عنوان می کنند. می گویند سازمان نظام دامپزشکی نباید تصدی گری ها را مستقیما بگیرد چون اگر بگیرد دوباره سازمان نظام دامپزشکی را چاق کرده ایم. اگر تصدی گری ها به سازمان نظام دامپزشکی واگذار شود ممکن است سازمان دامپزشکی کشور لاغر شود.اما ما تصورمان این نیست . دکتر آقامیری تاکید کرد: ما می گوییم سازمان دامپزشکی کشور بایستی مقتدر باشد حاکمیت و نظارتی قوی باشد قوانینی که وجود دارد برای این سازمان مقتدر کافی نیست بایستی قوانین محکم تر با نظارت قوی تری به عنوان یک سازمانی که به موجب قانون مستقل به وجود آمده است . بایستی سازمان دامپزشکی کشور مقتدر باشد زیرا اگر خدای ناکرده تضعیفی در سازمان دامپزشکی کشور صورت بگیرد باعث می شود هر بخش دولتی و غیر دولتی ضعیف شود و از طرف دیگر نگران تضعیف خودمان نیستیم زیرا کسانی که در این صنف مقدس دارند فعالیت می کنند می دانند که وظیفه دامپزشکی فقط طبابت دام نیست فقط یک کار ما اینست وظیفه اصلی ما مبارزه ،کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است. می دانید که از 1700 نوع پاتوژن که عوامل بیماری زای عفونی انسان معرفی شدند بیش از 50 درصد آنها  مشترک بین انسان و حیوان است که سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت مبارزه با آنها را بر عهده دارد به عبارتی تضعیف سازمان دامپزشکی کشور یعنی بازی کردن با بهداشت جامعه و سلامت مردم است. البته هیچ دولتی تا کنون به خود اجازه نداده که سازمان دامپزشکی یا سازمان نظام دامپزشکی را تضعیف کند. اما بعضی از مدعیان کارشناسی بعضا با تشکیک در وظایف سازمان دامپزشکی منجر به این موضوع شدند که سوء تفاهماتی در سطح جامعه به خصوص در میان قشر متخصص دامپزشکی ایجاد کند.
دکتر آقامیری به وظایف و اهداف سازمان نظام دامپزشکی اشاره کرد و گفت: این سازمان با 13 وظیفه در سال 76 تشکیل شد که 10 وظیفه آن در حد همکاری، مشاوره و مساعدت بود زیرا در آن سال ها اصل 44 ابلاغ نشده بود و جدیت دولتها در واگذاری تصدی گری ها جدی نبود. سه وظیفه مهمی که برایش در قانون دیدند صدور کارت عضویت، رسیدگی تخلفات صنفی و تدوین دستورالعمل های صنفی دامپزشکی بود، این سه وظیفه را برای یک سازمان عریض و طویل دیدند، صدور کارت نیاز به سازمان ندارد و فقط یک اتاق نیاز دارد، رسیدگی به تخلفات صنعتی هم نیاز به ابزار دارد، درست است که وظیفه سپردند اما ضمانت اجرایی رسیدگی به تخلفات کدام دستگاه است ابهام در قانون وجود دارد.
وی افزود :از ابتدای دوره سوم شورای مرکزی در 5/2 سال گذشته تاکنون که من در خدمت همکاران هستم تلاشهای زیادی انجام دادیم، شما دانشجویان هم بعد از فارغ التحصیلی اولین آدرس که می روید سازمان نظام دامپزشکی است آنجا باید برایتان فکری کرد اما قبل از اینکه شما بیایید ما برایتان برنامه ریزی کردیم. چهار مساله عمده در نظام دامپزشکی داشتیم.
دکتر آقامیری با اشاره به اینکه سازمان نظام دامپزشکی شورای مرکزی دارد که 17 نفر عضو آن هستند و تصمیمات این شورا لازم الاجراست تاکید کرد: برای چهار موضوع از ابتدای فعالیت در این سازمان را برنامه ریزی کرده و با هدف رسیدن به آن گام برداشتم . اول اینکه برای اینکه تعرفه های دامپزشکی که مشکل هم اعضا بود برنامه ریختیم. هرچند که قرار نیست که ما کل مشکلات دامپزشکی را حل کنیم اما از آنجایی که دیدیم بحث خیلی جدی است و در 11 سال قبل از هیچ اقدامی صورت نگرفت به جز یک تعرفه در سال 76 که اگر می خواستیم همان تعرفه را اجرا کنیم  دامپزشک ویا هریک از همکارن سایر ردهای دامپزشکی درسراسر کشور از عهده نیازهای اولیه زندگی خود برآید.  دوم مشکل بعدی که در محیط کاری و بین دامدار و دامپزشک وجود داشت و با نبودن عدم انسجام دامداران همیشه شکایت می کردند همکاران ما را به دادگاه نعزیرات معرفی می کردند و قاضی هم به نفع دامدار رای می داد. سازمان نظام دامپزشکی به عنوان اولویت در دوره سوم تعرفه را در دستور کار خودتان قرار دادیم ظرف 28 روز، با تعداد 20 نفر افراد متخصص در همه ابعاد و با ارسال 17 هزار نسخه تعرفه کل کشور و مشارکت 30 استان با وارد کردن 900 هزار رکورد عملیاتی توانستیم کتابچه تعرفه های بخش خصوصی تنظیم کنیم . عده ای از همکاران قدیم می گفتند که اینکار نشدنی است و شما انتظار ایجاد می کنید خوشبختانه 14 مهر سال گذشته تعرفه دامپزشکی بخش خصوصی و بخش دولتی تصویب شد.وی افزود یکی از همکاران تماس گرفت و گفت کاردان دامپزشک اینجا آمد و حقش را طبق تعرفه پرداخت می کنیم اما او به تعرفه نگاه کرد و طبق تعرفه پول می گیرد و بقیه اش را نمی گیرد. دامپزشکان ما اینقدر مظلوم هستند، آنها حداقل ها را دریافت می کنند در عین مظلومیت اما صدایشان در نمی آید دست در دست یکایک آنها را می بوسم، خوشبختانه تعرفه ها به نتیجه رسید و یکی از افتخارات ما بود.
دکتر آقامیری اضافه کرد: مبحث دوم اولویت امنیت شغلی بود، همکاران ما وارد تشکیلاتی می شدند مثل مراکز بسته بندی مواد غذایی و کشتارگاه که وظیفه اشان نظارت بهداشتی بود می آمدند نظارت کنند می گفتند حقوق را سرماه ندهید اضافه کار را ندهید تهدیدش کنید و بیرونش می کردند، با همکاری سازمان دامپزشکی مثل بخش تعرفه ها تضمین امنیت شغلی ایجاد کردیم. تصویب آیین نامه ماده 3 یک آرزو شده بود که دولت نهم تصویب کرد امنیت شغلی در این دولت تضمین شد. سومین موضوع بحث اعتماد سازی است. نظام دامپزشکی نیاز به اعتماد سازی داشت زیرا در دوره اول هم هجوم آورده بودند که قوانینی تصویب کنند عضو شوند و سازمان آنها حمایت کند اما در عمل اینگونه نبود و نتیجه اش عدم اعتماد به سازمان حمایتی به نام نظام دامپزشکی منصوب شدیم حدود 17 هزار عضو ثبت نام کردیم اما عضوی از نظر ما فعال است که حق عضویتش را سالیانه پرداخت کند، میانگین بین 3 تا 4 هزار بیشتر حق عضویت ندادند اما امروز نزدیک به 22 هزار عضو و حدود 14 هزار نفر عضو فعال داریم که حدود 230 درصد رشد را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: سازمان نظام دامپزشکی حتی ساختمان هم نداشت اما با حمایت دولت نهم و با پشتوانه و حمایت و اقتدار وزیر کشاورزی الان ساختمان 5 طبقه دارد در حالی که هیچ دولتی به خاطر تورم حاضر به تصویب تعرفه دامپزشکی نبود با حمایت و اقتدار وزیر جهاد کشاورزی و دولت نهم این تعرفه پس از 11 سال تصویب شد چون مهندس اسکندری آن را نیاز جامعه دانست .
رئیس سازمان نظام دامپزشکی خاطر نشان کرد: این دولت نسبت به شکوفایی بخش خصوصی و اجرا شدن اصل 44 قانون اساسی در تمام ابعادش مصمم است و ما باید از این فضا به نفع جامعه دامپزشکی کشور استفاده کنیم و تا می توانیم بیاییم در اعتلا و ارتقاء جامعه دامپزشکی و دامپزشکی کشور سهیم شویم و در این فضاهای کاذب وارد نشویم که در راستای تشکیک وظایف ایجاد می کنند. ما به عنوان متخصصین دامپزشکی باید وارد بطن خدمات ارائه شده شویم.
دکتر آقامیری گفت: هیچ کس نمی تواند بگوید 100 درصد کارها را انجام دادم بلکه می تواند بگوید تا توانستم انجام دادم.
 وی افزود: امروز شاید نه، اما فردا به طور قطع در حوزه فعالیت کاری خودتان به سازمان نظام دامپزشکی مراجعه خواهید کرد از امروز بیایید مشارکت کرده و هر کاری که در حد توانایی شماست با سازمان نظام دامپزشکی همکاری کنید و دست یکایک شما را می بوسم.
دکتر آقامیری با اشاره به اهمیت بانوان دامپزشک گفت: به منظور بررسی مشکلات بانوان دامپزشک هم کمیته ویژه بانوان را در سازمان نظام دامپزشکی تشکیل دادیم و هر هفته هم جلسه دارند تا مشکلات را شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه ریزی کنند و این برای اولین بار است که در تاریخ دامپزشکی کشور اتفاق می افتاد.
در ادامه نوبت به پاسخگویی به سوالات دانشجویان رسید یکی از دانشجویان پرسید: در خصوص واگذاری تصدی گری ها در قالب اصل 44 چه پشتوانه ای در خصوص واگذاری یکی از مهمترین وظایف تصدی گری دامپزشکی وجود دارد در صورتی که نظارت کافی بر عملکرد بخش خصوصی در کشور وجود ندارد، گفت: واگذاری ها نیاز به قانون دارد بر اساس قانون الان  هر دستگاهی بخواهد برای تصویب شود به کمیسیونهای مربوط به آن وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود. در بخش دامپزشکی هم واگذاری هم نمی تواند به صورت رها سازی باشد، بایستی حتما نظارت باشد و نظارت و حاکمیت باید در دست سازمان دامپزشکی کشور بماند این موضوع در هم قوانین وجود دارد هر موقع وظیفه ای را به سازمان نظام دامپزشکی سپردند وظیفه نظارتی را سازمان دامپزشکی کشور بر عهده داشت.
دانشجوی دیگری پرسید: چرا اطلاع رسانی در خصوص این رشته مهم در جامعه آنطور که باید و شاید نبوده و جایگاه مقدس این رشته در جامعه با جایگاه واقعی آن فاصله فراوانی دارد.
دکتر آقامیری گفت: ما هم به این موضوع رسیدیم اولین بار شعارمان این بود که بیایید دست به دست هم بدهیم و با اتحاد و انسجام این حرفه را به جامعه معرفی کنیم. نام سازمان دامپزشکی مبنی بر وظایف دامپزشکان نیست و پیشنهاد دادم تا نامش را تغییر دهند.
وی افزود: ما باید خودمان را ثابت کنیم زیرا دامپزشکی در جامعه ما شناخته شده نیست تا الان چه اقدامی برای شناخت آن برداشته شد. من از وزیر آموزش و پرورش تقاضا دارم مبحثی را برای شناخت وظایف دامپزشکی کشور در دروس دوران متوسطه بگنجانند. در بهداشت مواد غذایی، شیر مواد پروتئینی حرف اول را دامپزشکان می زنند.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی تاکید کرد: یکی از کارهای که در این دوره از مدیریت سازمان صورت گرفت توجه بیشتر به علم است و حضور قویتر دانشگاهها ودانشکده ها در سازمان است زیرا اعتقاد دارم دانشکده ها و دانشگاهها باید محور کارهای ما باشد و فقط برای رفع و رجوع نباشند زیرا مباحث ما همه اش تخصصی و علمی است . سازمان در سال گذشته سه تا و امسال هم یکی و در مجموع چهار کنگره بین المللی برگزار کردیم. در کنگره امسال با زن حاضر در کنگره که آلمانی بود مصاحبه شد وی در خصوص وضعیت دامپزشکی ایران و آلمان گفت: توضیح داد که در آن کشور بخش خصوصی کار را انجام می دهد و بخش خصوصی نظارت قوی می کند حتی گزارش بیماری را بخش خصوصی می دهد.
دکتر آقامیری در پاسخ به سوال دانشجویی که در خصوص وزارت دامپزشکی پرسیده بود گفت: از آنجایی که هدف در حال حاضر کوچک سازی دولت است چنین چیزی امکان ندارد اما می تواند یک سازمان مستقل باشد بخش خصوصی دانشگاهی پیشنهاد بدهد ما هم پیگیری می کنیم.
دانشجویی از رئیس سازمان نظام دامپزشکی در خصوص واردات گوشت پرسید که وی پاسخ داد: از آنجایی که این مباحث در حوزه سازمان دامپزشکی کشور است مسئولین خودشان پاسخ بدهند.
یکی دیگر از دانشجویان پرسید: چرا مناصب مدیریتی کلیدی دامپزشکی در کشور بر عهده مهندسین امور دامی می باشد که دکتر آقامیری پاسخ داد: ما هم نسبت به این موضوع اعتقاد داریم در جاهایی که تصمیمات دامپزشکی گرفته می شود قطعا اجازه نخواهیم داد افراد غیر حرفه ای دخالت کنند.
دانشچویی از دکتر آقامیری سوال کرد: سازمان نظام دامپزشکی برای بازار کار فارغ التحصیلان کارشناسی علوم آزمایشگاهی چه تدبیری اندیشیده است که پاسخ داد: دولتها و هم دستگاهها بایستی برای اشتغال فارغ التحصیلان آن حرفه تخصصی برنامه داشته باشند، ما هم نظرمان همین است که این واگذاری ها به سازمان نظام دامپزشکی منتقل شود.
 وی تاکید کرد: قدم هایی که برای دامپزشکی کشور در دولت نهم برداشته شدو اگر بخواهیم معادل سازی کنیم معادل 80 سال گذشته است و نه سال 80 به دلیل اینکه در هر حوزه ای برنامه داشتیم کار کردیم و به منصه ظهور رساندیم. یکی از این کارها باعث بازآموزی سایر رده های دامپزشکی و دامپزشکان است تعیین صلاحیت است رتبه بندی مسئولین فنی بهداشتی است و کارهایی بزرگی که انجام شده و همچنین در دست اقدام است. البته مدت مدیریت ما چهار ساله است و توقع نباید این باشد که مشکلات 80 سال آینده را هم ما حل کنیم، ولی به طور شبانه روزی در خدمت شما هستیم.
یکی از داشجویان پرسید که تفاوتی بین دانشجویان دامپزشکی دانشگاه آزاد و دولتی برای استخدام قائل می شوید ؟ دکتر آقامیری گفت: هیچ برتری بین دانشجویان و دانشگاهیان رشته دامپزشکی در کشور و یا از دید سازمان نظام وجود ندارد و تنها ملاک عمل ما علم شماست و هر کس توان علمی بالقوه ای داشته باشد موفق تر است ضمن اینکه دومین اولویت استخدام در سازمان نظام دامپزشکی این است که از سایررده های دامپزشکی یا دامپزشک باشد.
دانشجویی از رئیس سازمان نظام دامپزشکی در خصوص اصلاحیه مجلس و مشاغل سخت و زیان آور شناخته شدن دامپزشکی پرسید و او گفت: در تاریخ دامپزشکی میان نمایندگان مجلس تعداد آنها به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نبود اما به هر جهت در قانون و اصلاحیه ها نظر نماینده است. با این حال ما همه جا برای دامپزشکی دفاع کردیم در هنگام طرح جامع نظام دامپروری با نامه نگاری هایی که داشتیم نگذاشتیم این طرح رای بیاورد و خوشبختانه الان چیزی که تصویب شده سازمان دامپزشکی کشور را منعقد کرد و وظایفی را تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور به سازمان نظام دامپزشکی واگذار کرد.وی افزود: نامه نگاریهای لازم برای این موضوع داشتیم
یکی از دانشجویان در خصوص جایگاه دامپزشکی در شورای سیاست گذاری صدا و سیما پرسید که دکتر آقامیری پاسخ داد: در گذشته جایگاهی برای
نظر شما
ادامه