کد خبر: ۲۳۴۰۷

دامپزشکی منطقه گریوان را قرنطینه کرد

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به خاطر شیوع بیماری شاربن (سیاه زخم) در منطقه گریوان قرنطینه تردد دام انجام شد.

به گزارش اترک نیوز ، «دکتر حسن قاسمی فرد» رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان گفت: طی شهریورماه جاری 4 مورد تلفات دام مشکوک به بیماری شاربن(سیاه زخم) در منطقه گریوان مشاهده شد که نتایج آزمایشگاهی نیز این موارد را تایید کرد.

دکتر قاسمی فرد اظهار کرد: پس از تایید وجود بیماری در منطقه، روستای گریوان و روستاهای مجاور علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی افزود: همچنین دامداری هایی که تلفات دام داشتند ضدعفونی و شعله افکنی شدند، همچنین کلاس های آموزشی برای اهالی منطقه برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت این بیماری به خاطر مشترک بودن بین انسان و دام تاکید کرد: علاوه بر مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص، دستور قرنطینه دام های این منطقه نیز توسط دامپزشکی صادر شد.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت : یک بیمار مبتلا به سیاه زخم در بیمارستان بجنورد بستری شده است.

هاشمی اظهارکرد: این فرد از طریق بریدگی که حین خرد کردن گوشت آلوده در دستش ایجاد شده، دچار این بیماری شده است و هم اکنون در بیمارستان تحت درمان است.

وی افزود: خراسان شمالی به دلیل اینکه منطقه دامپروری است مواردی از این بیماری در استان طی سال های گذشته نیز گزارش شده است.

دکتر هاشمی علائم نوع پوستی بیماری سیاه زخم را ایجاد زخم با ورم شدید در ناحیه مبتلا و اطراف آن عنوان کرد و گفت: در این بیماری همچنین زخمی مانند آتشفشان با یک نقطه سیاه در مرکز زخم وجود دارد.

وی با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان گفت: هم استانی ها دام های مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند و همچنین ذبح دام ها را در کشتارگاه ها انجام دهند تا مشکلی برای سلامتی آنان پیش نیایید.

به گزارش اترک نیوز، بیماری سیاه زخم از جمله بیماری هایی است که به گفته پزشکان در صورت مداوا نشدن منجر به مرگ فرد مبتلا می شود. از سوی دیگر، این بیماری، عفونی و قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

براساس آمار جهانی سالانه حدود 2 هزار تا 20 هزار مورد سیاه زخم، گزارش می شود. در گذشته نه چندان دور این بیماری به فراوانی در ایران یافت و موجب مرگ و میر دام ها می شد، در حال حاضر نیز با وجود اقدامات کنترلی مؤثری که در حیوانات صورت گرفته است مواردی از آن یافت می شود.

 

 

نظر شما
ادامه