کد خبر: ۲۳۴۵۴

با سفر «استفان لی‌فول»، وزیر کشاورزی فرانسه و 100 نفر هیئت همراه، همکاری‌های ایران و فرانسه وارد شرایط جدیدی می‌شود که مهم‌ترین آن بهبود فضای تجاری دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در حاشیه دیدار وزیر فرانسوی با محمود حجتی در اتاق بازرگانی ده‌ها میز مذاکره بین تجار ایرانی و فرانسوی به‌وجود آمد که برآیند کارشناسان استفاده از تجارب و تکنولوژی‌های فرانسوی‌ها در حوزه اصلاح نژاد دام و بذر به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد آن به‌شمار می‌رود.

اما کارشناسان فرانسوی معتقد بودند قصد دارند برای محصولات ایرانی شناسنامه صادر کنند. در این باره با «دکتر فرانسیس‌ژِژِ» مسئول همکاری‌های ایران و فرانسه در وزارت کشاورزی فرانسه به گفتگو نشسته‌ایم:

مذاکرات صورت‌گرفته دو کشور را در حوزه کشاورزی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همکاری‌های جدیدی در حال آغاز شدن است که هدف آن ایجاد تبادلات کشاورزی مستمر و بلندمدت است. از آنجا که آب و هوای ایران و فرانسه در برخی مناطق مشابهت دارد، استفاده از تجارب دو کشور در زمینه کشاورزی می‌تواند به‌عنوان یک فصل مشترک همکاری مورد توجه قرار گیرد.

ایران طی قراردادهایی با کشور روسیه محصولاتی نظیر مرغ، آبزیان و میوه و تره‌بار خود را به این کشور صادر می‌کند. فرانسه چقدر می‌تواند از محصولات ایرانی استفاده کند؟

ما پیش از این نیز از برخی محصولات تولیدشده ایران استفاده کرده‌ایم. میگوی ایرانی بارها وارد فرانسه شده و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، اما اکنون فرانسه بنا دارد با همکاری با سازمان اندیکیشن جغرافیایی برای محصولات ایرانی متناسب با استعداد هر منطقه شناسنامه صادر کند؛‌به این معنی که محصولات کیفی ایرانی در هر منطقه دارای شناسنامه جهانی و ثبت‌شده باشند. نظیر خرمای کرمانی یا پسته ایرانی که دارای شناسنامه کیفیت جداگانه هستند.

میگوی ایرانی که طی چند سال گذشته با ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است، با بهبود شرایط سیاسی، وضعیت صادرات میگو تسهیل خواهد شد؟

آزمایشگاهی در کرج احداث شده است که وظیفه آنالیز مواد غذایی و کشاورزی صادراتی را بر عهده دارد، در صورتی که میگو پس از آزمایش به‌عنوان غذای سالم و دارای استاندارد بهداشتی شناخته شود، مشکلی برای صادرات نخواهد داشت.

برای نخستین‌بار وزیر کشاورزی فرانسه به‌صورت مستقل برای افزایش تبادلات تجاری به ایران آمده است. چه راهکارهای جدیدی بین دو کشور صورت خواهد گرفت؟

مهم‌ترین اقدامی که در این دیدار صورت گرفت، انتقال تجربه فرانسه به ایران برای شناسنامه‌دار کردن محصولات ایرانی و برند ایرانی است. همکاری‌های جدیدی در حوزه اصلاح نژاد دام به‌ویژه گوسفند و بز و ژنتیک صورت گرفته است که می‌تواند تولید شیر و گوشت ایرانی را افزایش دهد. البته این همکاری‌ها از سال گذشته آغاز شده، اما با حضور وزیر فرانسه شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

به‌جز پروژه پرورش ماهی در قفس که در قشم انجام شد، فعالیت دیگری به‌صورت سرمایه‌گذاری کشور فرانسه در دست اقدام وجود دارد؟

برنامه‌های جدیدی برای پرورش ماهی قزل‌آلا و برخی ماهیان سردآبی وجود دارد که مابین شرکت‌های خصوصی دو طرف پیگیری می‌شود و مذاکرات آن آغاز شده است.

 

 

نظر شما
ادامه