کد خبر: ۲۳۴۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: در مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی، میزان تعهد مؤسسه رازی یک میلیون و 940 هزار دز بود، اما در این مرحله تاکنون هیچ واکسنی تحویل نشده است ...

حکیم مهر - در حالی که مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی قرار بود حدود 3.5 میلیون دز واکسن مورد نیاز برای پوشش چهار میلیون رأسی دام‌های سنگین کشور را علیه بیماری تب برفکی فراهم آورد، چندی است که خط تولید این واکسن به‌منظور ارتقاء خط تولید تعطیل شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت تب برفکی در کشور گفت: فاز نخست مقابله با بیماری تب برفکی به انجام رسید و برنامه سازمان دامپزشکی است که از اواسط مهرماه شروع به مقابله و آغاز فاز دوم کنند.

«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: در سال گذشته مقرر شد که مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اقدامات لازم را برای تأمین نیاز دام‌های کشور اقدام کند، اما متأسفانه مراحل تجهیز و تکمیل خط تولید این واکسن آنقدر به طول انجامیده که در حال حاضر با کمبود روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که باید مخازن استراتژیک برای واکسن تب برفکی در کشور موجود باشد، اما با مخالفت‌هایی روبه‌رو هستیم که باعث شده هیچ نوع ذخیره‌ای نداشته باشیم.

جهان‌پیما ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم تب برفکی در حالی قرار است در اواسط مهرماه اجرایی شود که هیچ‌نوع واکسنی نداریم.

وی تصریح کرد: مؤسسه رازی قرار است واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور را تولید کند، در حالی که به بهانه ارتقاء خط تولید در حال حاضر خط تولید این نوع واکسن متوقف شده است.

جهان‌پیما یادآور شد: دو هفته تا آغاز واکسیناسیون سراسری تب برفکی در کشور باقی مانده و مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قرار است 3.5 میلیون دز واکسن را تحویل دهد.

نیاز به 4.5 میلیون تن واکسن برای مقابله با بیماری تب برفکی/ تاکنون هیچ واکسنی تحویل نشده است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه طی سال سه مرحله واکسن برای مقابله با بیماری تب برفکی نیاز داریم که 4.5 میلیون دز برای پوشش چهار میلیون رأس دام سنگین نیاز داریم، تأکید کرد: در این شرایط قرار بوده 3.5 میلیون دز آن توسط مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و یک میلیون دز دیگر نیز از طریق واردات تأمین شود.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست واکسیناسیون، میزان تعهد مؤسسه رازی یک میلیون و 940 هزار دز بود، اما در این مرحله تاکنون هیچ واکسنی تحویل نشده است.

جهان‌پیما همچنین گفت: از مرحله یک مقداری واکسن باقی مانده است که می‌توان آن را در مرحله دوم استفاده کرد، اما همچنان کمبود وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر واردات به‌دلیل آنکه دولت توان پرداخت واکسن وارداتی را ندارد، بر عهده دامداران گذاشته شده است؛ بنابراین وضعیت تولید و واردات واکسن مناسب ارزیابی نمی‌شود.

جهان‌پیما خاطرنشان کرد: یک میلیون و 900 هزار دز واکسن وارد شده است، در حالی که 4.5 میلیون دز واکسن در کشور نیاز است.

تنگ‌نظری‌ها باعث شد "پسوک" و "روناک" نتوانند همکار مؤسسه رازی شود!

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در حالی که می‌شد دو شرکت تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور به نام‌های "پسوک" و "روناک" در مهاباد حمایت فنی و علمی شود تا بتواند در کنار رازی، کشور را بی‌نیاز از واکسن کند، اما بعضی تنگ‌نظری‌ها باعث شد که این دو شرکت فقط در حد افتتاح باقی بماند.

وی تصریح کرد: لازم است برای حمایت از تولید ملی، به تولیدکنندگان داخلی بها بدهیم تا در زمانی که مؤسسه رازی نمی‌تواند نیازهای کشور را برآورده کند، سایر بخش‌ها وجود داشته باشند.

جهان‌پیما یادآور شد: تولید، استقلال و منع وابستگی برای واردات گوشت و کره در حال حاضر به نتیجه رسیده است، به‌گونه‌ای که با توسعه‌ای که در صنعت گاو شیری کشور داده شده، تغییرات شگرفی در تولید گوشت و شیر به انجام رسیده است؛ بنابراین اگر امکانات و پول کافی برای واردات نداریم، لازم است از صنعت داخلی حمایت کنیم.

وی از بی‌مهری وزارت بهداشت در تخصیص بودجه سلامت به سازمان دامپزشکی گلایه کرد و اظهار داشت: تولیدات دام، طیور و سلامت آنها بخش اعظمی از نیاز روزانه مردم را تشکیل می‌دهد و بسیاری از بیماری‌ها نیز مشترک بوده و دارای منشاء دامی است؛ بنابراین اگر بخشی از بودجه سلامت به سازمان دامپزشکی اختصاص می‌یافت، به‌طور قطع در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی می‌شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: دامپزشکی در تمام کشورها به‌عنوان خط مقدم بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود، اما متأسفانه در ایران دامپزشکی ضعیف نگه داشته می‌شود.

جهان‌پیما همچنین گفت: باید نگاه به سازمان دامپزشکی و نقش آن در سلامت جامعه را جدی‌تر بگیریم.

وی در ادامه افزود: دامپزشکی بدون بودجه و امکانات نخواهد توانست خدمات ارائه دهد، بنابراین باید نگاه به این قشر تغییر کند.

قانون 1350 دامپزشکی دیگر جایگاهی ندارد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره بروسلوز نیز خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی که برنامه‌ریزی شده است، بودجه‌ای معادل 800 میلیارد تومان برای مقابله با این بیماری نیاز است، اما بودجه سازمان برای تأمین برنامه‌های این طرح کافی نیست.

جهان‌پیما ادامه داد: قانون سال 1350 در حال حاضر جایگاهی ندارد و لازم است قانون دامپزشکی تغییر کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه همچنان نگاه مواد غذایی با منشاء خام دامی و فرآوری‌شده وجود دارد، به‌گونه‌ای که کشورهای دیگر که برای صادرات محصولات ایرانی پا پیش می‌گذارند، با این معضل روبه‌رو می‌شوند که چگونه ممکن است در زمان خامی یک محصول، مجوز توسط یک سازمان و در زمانی که فرآوری می‌شود، مجوز توسط سازمان دیگر اخذ شود.

جهان‌پیما یادآور شد: دامپزشکان فعالیت‌های ارزنده‌ای را در بخش پیوند اعضاء و رویان انجام داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که در ابتدای تمامی یافته‌های علمی باید روی حیوانات و جانداران انجام شود و سپس نتایج آن به علم پزشکی منتقل شود، اما متأسفانه همچنان بخش دامپزشکی و پزشکی جامعه حائز تفاوت‌های بسیاری است.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر حسام رفيع زاده
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
با درود خدمت دكتر عزيز
البته بدى بطور مطلق بد نيست يك سمت خوب هم داره سمت خوبش اينه كه دام دار يك مدت واكسن خارجى را استفاده كرده و براى واكسن دوزى ٥ هزار تومان هزينه پرداخت مى كنه كه پرداخت اين هزينه به كار دامپزشكى و پيشگيرى از بيمارى هاى دامى و حفظ سرمايه دامدار ارزش مى ده
كه انتظار گرفتن رايگان خدمات دامپزشكى كمتر مى شه
دکتر احمدی
|
-
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
عدم تامین واکسن توسط موسسه رازی، ممانعت از واردات واکسن به میزان کافی و کارشکنی در توسعه بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن، از طرفی مرزهای طولانی با کشور هایی که سیستم کنترل و مبارزه با بیماری دام ندارند یا بسیار ناکار امده،همه این موارد تهدید جدی و حتمی شیوع تب برفکیه .
جالبه تا بیماری پدیدار میشه دیوار کوتاهتر از تشکیلات دامپزشکی پیدا نمیشه!!!!
همه تقصیرات میوفته گردن سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
تو این دهه اخیر امسال بیشترین تنش بین موسسه رازی وسازمان دامپزشکی اتفاق افتاده و متاسفانه به علت عملکرد بسیار ضعیف مسوولین کم تجربه موسسه رازی این مسایل بوجود آمده. وقتی انتخاب کادر مدیریتیه یک مجموعه بزرگ مثل موسسه رازی فقط بخاطر جناح بندی سیاسی انجام میشه نه تجربیات علمی وعملی بهتر از این نخواهد شد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
دکتر جهان پیما دست مریضاد .
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
0
ظاهرا همکاران رازی دفاعی ندارند !!!
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
0
قانون دامپزشکی هنوز نقاط قوتی دارد که بسیار ارزنده است لکن بازنگری صحیح وبه دور ار سیاسی بازی توسط افراد باسواد لازم است .
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
با سلام. متاسفانه موسسه رازی در سالهای اخیر بدترین برخوردها را با مشتریان خود که مراکز مایه کوبی هستند داشته است واین فقط به علت بدون رقیب بودنشان میباشد. به طور مثال زمانیکه ما مراکز مایه کوبی واکسن پاستورلوز نیاز داریم باید بالاجبار واکسن آنترو توکسمی که نیاز نداریم را نیز خریداری کنیم و موارد مشابه در زمانهای متفاوت. سوال من این است که آیا در دیگر نقاط دنیا مراکز مشابه چنین برخوردهایه غیر حرفه ای وجود دارد و آیا مراکز تولیدی احترام بیشتری را برای مشتریان خود قایل نیستند. آیا هنوز وقت این نرسیده است که مسولین در رابطه با چنین مسایلی پاسخگو باشند؟
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
با سلام - در موسسه رازي حدودا بالغ بر 400 نفر نيروي شركتي ( شامل دكتر -كارشناس ارشد - كارشناس و فوق ديپلم و ديپلم و... ) به شكل .......... مشغول به كار مي باشند كه كل حقوق يك ماه آنها به اندازه مبلغ اضافه كار ماهيانه يك نيروي قراردادي نمي باشد در صورتي كه بالاي 90 درصد كارها بر دوش اين نيروهاي ترسان و لرزان از اخراج گذاشته شده است خودتان قضاوت كنيد وقتي حقوق يك كارگر بيسواد قراردادي بالغ بر 3 برابر حقوق يك كارشناس يا كارشناس ارشد است به نظر شما براي نيروهاي شركتي انگيزه اي براي كيفي كار كردن و متعهد بودن به كار مي ماند؟؟؟
نظر شما
ادامه