کد خبر: ۲۳۴۶۰

بزهای ایرانی یک تن کمتر از بزهای فرانسوی شیر تولید می‌کنند

در حالی که نژادهای بز فرانسوی با میانگین تولید شیر بیش از یک تن ثبت کرده‌اند، نژادهای بز ایرانی تولید 120 کیلوگرمی شیر دارند.

 کارشناس بین‌المللی کشاورزی و زنبورداری در حاشیه سفر هیأت فرانسوی به ایران در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: به‌علت بحران اروپا که دامن‌گیر کشور فرانسه نیز شده است، بازار ایران بازار مناسبی برای محصولات فرانسوی به‌شمار می‌رود.

رضا شهروزی افزود: همچنین در ایران فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها وجود دارد که می‌تواند آغاز فعالیت‌های جدید دو کشور محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: فرانسه در زمینه آرد، نان، صنایع لبنی و اصلاح نژاد دام فعالیت‌های چشمگیری کرده است که ایران می‌تواند از این تجارب استفاده کند.

شهروزی ادامه داد: نژاد بزی در فرانسه پرورش یافته است که سالانه بیش از یک تن و 200 کیلوگرم شیر دارد، این در حالی است که نژادهای بز ایران سالانه حداکثر 120 کیلوگرم شیر تولید می‌کنند.

وی با اشاره به نژادهای اصالح‌شده بز در فرانسه تصریح کرد: خاستگاه نژاد سانن کشور فرانسه است، اما در میان نژادهای شیری بز در دنیا نژاد سانن بیشترین پراکنش را دارا است و ویژگی برجسته این نژاد سازگاری بالا با رژیم‌های خوراکی گوناگون و اقلیم متفاوت ازجمله مناطق کوهستانی و دشت باشد.

کارشناس بین‌المللی کشاورزی و زنبورداری یادآور شد: نژاد دیگر بز در فرانسه آلپاین است که 55 درصد از جمیت بزهای تحت رکورد فرانسه را شامل می‌شود. این نژاد توانایی بالایی در شیردهی دارد و در بین نژادهای شیری قدرت انطباق بی‌نظیری دارد.

شهروزی با اشاره به ضرورت اصلاح بذر در کشور تصریح کرد: فرانسه در زمینه اصلاح بذر تحقیقات زیادی داشته و بذور تولیدشده این کشور به لحاظ عملکرد قابل مقایسه با بذور ایرانی نیستند؛ لذا در قالب انعقاد قراردادی برای انتقال تکنولوژی، اصلاح بذر و اصلاح نژاد دام تبادلاتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: اقتصاد فرانسه در حال حاضر با مشکلات پیچیده اقتصادی روبه‌رو است؛ لذا ضروری است علاوه بر استفاده از تجارب فرانسوی‌ها برای صادرات محصولات ایرانی نیز گام برداشت.

 

 

نظر شما
ادامه