کد خبر: ۲۳۴۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز از تلف شدن 76 راس کل و بز وحشی براثر طاعون نشخوارکنندگان در منطقه شکارممنوع طالقان در این استان خبرداد.

به گزارش ایرنا، «دکتر مجید درکی» صبح دوشنبه در نشست مشترک معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با استاندار البرز به ارایه گزارشی در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در منطقه شکار ممنوع طالقان پرداخت و گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR) یک بیماری ویروسی با امکان واگیری بالا است که تمامی نشخوارکنندگان اعم از کوچک و بزرگ را درگیر می کند.

وی افزود: نشخوارکنندگانی که به مناطق آلوده به این بیماری ورود می کنند به احتمال بین 80 تا 90 درصد مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان می شوند و تا 50 درصد نیز احتمال تلف شدن آن ها وجود دارد.

درکی اظهار داشت: اولین سابقه بروز و مشاهده این بیماری در ایران مربوط سال 1373 در استان تهران و در بین دام های اهلی بود و در سال 1379 نیز این بیماری در استان تهران در بین دام های وحشی مشاهده شد.

وی گفت: البته پایداری ویروس این بیماری در طبیعت کم است که تماس مستقیم با ترشحات حیوان آلوده و استفاده از مراتع و آبشخورهای مشترک دام های اهلی و وحشی را عمده ترین دلایل ابتلا و شیوع این بیماری است.

دامپزشک اداره کل محیط زیست استان البرز تنها راه پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون دام های اهلی عنوان کرد و افزود: ولی در مصونیت حیات وحش از این بیماری بایستی از ورود دام های غیرواکسینه به مراتع مشترک با دام های وحشی و چراگاه ها جلوگیری کرد و از جابجایی حیوانات در زمان شیوع بیماری خودداری کرد.

وی اظهار داشت: همچنین ضدعفونی آبشخورها و امحای بهداشتی لاشه ها حیوانات مبتلا از دیگر راهکارهای کنترل و پیشگیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان است.

درکی اضافه کرد: در آخرین سرشماری انجام شده حیات وحش منطقه شکار ممنوع طالقان در تابستان 94 بیش از دو هزار و 673 راس کل و بز با افزایش 500 درصدی نسبت به چهارسال گذشته مواجه بودیم که اولین گزارش مبنی بر مشاهده بیماری طاعون در 22 شهریور ماه ارایه و در همان روز جلسه فوق العاده ای با حضور مسوولین مربوطه برگزار شد.

وی بیان داشت: آخرین آمار تلفات گزارش شده تا شب گذشته 76 راس کل و بز است.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: پایش کامل منطقه شیوع بیماری- جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه حیوانات براساس دستورالعمل مربوطه به صورت 20 تا 25 گروه سه الی چهارنفره، قرنطینه کامل منطقه و کنترل تردد به داخل و خارج منطقه از جمله اقدامات این اداره کل و مدیریت بحران برای کنترل این بیماری است.

وی ضدعفونی تمامی آبشخورهای طبیعی و مصنوعی منطقه و واکسیناسیون بر 50 هزار راس دام اهلی و عشایری توسط دامپزشکی استان را از دیگر اقدامات در راستای کنترل بیماری فوق برشمرد.

آخرین آمار اعلام شده از سوی رسانه ها در هفته گذشته 43 راس تلفات بود.

در این جلسه علاوه بر رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار البرز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، معاونین استاندار، هیات همراه رییس سازمان، مدیرکل دامپزشکی و مدیران شهرستانی حفاظت محیط زیست حضور داشتند.

هم اکنون جلسه شورای اداری استان و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان در حال برگزاری است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محفوظ
|
-
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
گزارش خوبی بود بنظر میرسد وقتی دستگاهی غایب نباشه مطالب کارشناسی تر ارائه میشه پس میشود فضاهای خوب را توقع داشت بشرطیکه منافع بخشی بر کارفنی سایه نندازه
همکار دامپزشکی دولتی البرز
|
-
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
پیشنهاد به دامپزشک گرامی ! همانند دامپزشکی سیستم جغرافیایی مراقبت از بیماریهای حیات وحش راه اندازی کنید و اونو با GIS سازمان دامپزشکی لینک کنید در این صورت میتوانید از مزایایی این سامانه در ردیابی و مراقبت از بیماریها استفاده کنید
نظر شما
ادامه