کد خبر: ۲۳۴۹۴

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۹۰۰ میلیون تومان اعتبارات ملی و استانی به دامپزشکی استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، عبدالمحمد نجاتی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به دامپزشکی استان اظهار داشت: بیشتر این اعتبارات در حوزه واکسیناسیون بیماری دامی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی استان نیازمند مشارکت بخش خصوصی در برخی از فعالیت‌ها است، افزود: دامپزشکی استان با انعقاد قرار داد برخی از فعالیت‌ها و وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام فعالیت‌های دامپزشکی در 6 ماهه نخست امسال در استان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 199 رأس دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده که در 2 سال گذشته هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر واگیر تب برفکی بین دام‌ها نشده و این به دلیل تلاش دامپزشکی و مشارکت دامداران در حوزه واکسیناسیون دام بوده است.

نجاتی از واکسیناسیون 2 میلیون و 160 هزار رأس دام سبک علیه بیماری شاربن خبر داد و خاطر نشان کرد: در 6 ماهه نخست امسال یک میلیون و 100 هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت و 2 میلیون و 62 هزار رأس دام علیه بیماری آبله واکسیناسیون شدند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 14 تن مواد خام دامی فاسد و مشکل‌دار در استان جمع‌آوری و معدوم شده است، گفت: 62 متخلف به کراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان صادرات مواد خامی از استان به خارج از کشور تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 539 تن مرغ، تخم‌مرغ، دام و خوراک آبزیان به خارج از کشور صادر شده است.

نجاتی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 600 لیتر سَم و شربت انگل به صورت رایگان بین دامداران استان توزیع شده است.

وی از پرداخت خسارات صاحبان مزارع پرورش ماهی توسط ویروس VHS در استان خبر داد و افزود: امسال یک میلیارد و 400 میلیون تومان به صاحبان مزارع پرورش ماهی که از این ویروس آسیب دیدند پرداخت شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشتارگاه دام صنعتی در فرخشهر افتتاح می‌شود، گفت: این کشتارگاه با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نجاتی با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی در استان هنوز فعال هستند، خاطر نشان کرد: کشتارگاه‌های سنتی استان به دلیل نداشتن شرایط لازم برای صنعتی شدن با همان روش سنتی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: مجوز اولیه برای احداث کشتارگاه در شهرستان بازفت و روستای کاج صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تعداد کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی استان را 12 کارگاه اعلام کرد و گفت: در استان تنها یک کشتارگاه صنعتی دام و 11 کشتارگاه صنعتی فعالیت می‌کنند.

نجاتی افزود: 3 کشتارگاه صنعتی طیور، 5 واحدکارگاه بسته‌بندی گوشت، مرغ و ماهی، یک واحد قرنطینه، 400 مزرعه پرورش ماهی، 80 هزار رآس دام سنگین، 2.5 میلیون دام سبک، 394 اسب صاحب‌دار، 2 مزرعه مرغ مادر، یک واحد پرورش شترمرغ، کبک، بلدرچین، بوقلمون و 5 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در استان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه 15 مرکز جمع‌آوری شیر در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: تاکنون 9 واحد غیرفعال و تنها 6 واحد جمع‌آوری شیر در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عدم استقبال مردم از تولید مرغ سبز در استان افزود: به دلیل عدم آگاهی مردم و قیمت تعیین شده برای مرغ سبز نسبت به مرغ عادی استقبال خوبی از تولید این محصول در استان نشده است.

نجاتی با بیان اینکه تولید و استفاده از این محصول نیازمند اطلاع‌رسانی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام مرغداری‌های استان ظرفیت لازم برای تولید مرغ سبز را دارند اما باید در این حوزه بیشتر اطلاع‌رسانی انجام شود.

وی تعداد سگ‌های واکسیناسیون شده در 6 ماهه نخست امسال را 650 قلاده اعلام کرد و گفت: واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار سبب کنترل بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعداد قلاده سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها تصریح کرد: سگ‌های ولگرد باید توسط شهرداری جمع‌آوری شوند.

نجاتی با اشاره به وظایف دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: دامپزشکی موظف است طبق قانون هشدار، واکسیناسیون و درمان دام را انجام دهد و دامدارانی که تمکین می‌کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: هم‌زمان با 14 مهرماه، روز دامپزشکی چند واحد دارو و درمان  و بسته‌بندی ماهی در استان افتتاح می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه