کد خبر: ۲۳۵۱۵

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در اولین روز هفته دامپزشکی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت و از زحمات و تلاش های اصحاب محترم رسانه در استان جهت همکاری و اطلاع رسانی درست موضوعات مرتبط با دامپزشکی تشکر نمود و با توجه به فرا رسیدن هفته دامپزشکی که با شعار سلامت غذا، از مزرعه تا سفره نامگذاری گردیده ، این هفته را به همه زحمتکشان و فعالان این عرصه در مناصب آموزشی، اجرایی و تحقیقاتی تبریک گفت و ادامه داد: با پیگیری اداره کل دامپزشکی و همراهی پروش دهندگان ومدیران عامل کشتارگاه ها ی طیور سامانه ردیابی گوشت مرغ در تمامی کشتارگاه های طیور استان اجرایی گردیید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه دکتر نادرپرور با بیان اینکه جهت تحقق شعار سلامت غذا ، از مزعه تا سفره با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و پیگیری مستمر این اداره کل سامانه ردیابی گوشت مرغ در تمامی کشتارگاه های استان اجائی گردیده و مصرف کنندگان می توانند بارسال کد مندرج بر روی بسته بندی مرغهای استحصالی از کشتارگاه ها به سامانه پیامکی 30008903 از نوع محصول، از شهرستان محل پرورش(مرغداری)، تاریخ تولید و انقضاء، کشتارگاه محل استحصالاطلاع حاصل نمایند و در صورت مغایرت محصول، با سامانه ارتباطی 1512 تماس حاصل نموده و مراتب را به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری اعلام نمایند.

دکتر نادرپرورگفت: باتلاش شبانه روزی پرسنل اداره کل دامپزشکی و همکاران بخش خصوصی، دریک سال گذشته بیش از 12میلیون نوبت سر جمعیت دامی استان علیه انواع بیماری های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان همچون تب برفکی ، آبله، شاربن، تب مالت ، هاری و.. مایه کوبی گردید. که تعداد 10 میلیون و 74 هزار نوبت سر بصورت کاملا رایگان واکسینه شده اند.

وی افزود با توجه به اهمیت بیماری تب مالت در استان و پیگیری های مستمر اداره کل دامپزشکی و همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات لازم جهت پوشش کامل واکسیناسیون تب مالت تاًمین گردید و برای اولین بار کل جمعیت دام سبک واجد شرایط واکسیناسیون استان علیه بیماری تب مالت مایه کوبی گردید.

 وی در ادامه در خصوص اهمیت مبارزه با ناقلین بیماریها خصوصاً در حوزه بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان پرداخت وگفت: دراین رابطه باهماهنگی های بعمل آمده بافرمانداران،مدیرکل محترم دفتر روستایی استانداری،بسیج نظام دامپزشکی وبسیج سپاه ناحیه عشایری استان عملیات سمپاشی جهت مبارزه با ناقلین در سطح مناطق مرزی –گرمسیری–روستاهای محروم وکانونهای بیماری لمپی اسکین خبردادواعلام نمودکه درطی این عملیات بیش از 127 هزار راس گاو و گوساله، یک میلیون و759 هزارراس گوسفند و بزو بیش از 4 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام بصورت رایگان سمپاشی گردیده است.

دکتر پرور بااشاره به عملکرد یکساله اداره کل دامپزشکی درحوزه نظارت برعرضه فرآورده های خام دامی گفت: طی حدود  184 هزارموردبازرسی ازاماکن تولید،فرآوری،نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی درسطح استان، تعداد 6581موردغیربهداشتی مشاهده،وبا انجام 1867موردنمونه برداری و 4530موردآزمایش برروی نمونه ها،نهایتا بیش از93 تن انواع فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف انسانی ضبط و با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء گردید.

وی افزود: در این رابطه 710 پرونده قضایی تشکیل و تعداد 409 مکان غیربهداشتی که ضوابط و دستورالعمل های سازمان را رعایت نمی کردند با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمپ گردیدند.

دکتر پرور در ادامه به نظارت اداره کل دامپزشکی بر کشتارگاههای دام وطیور استان اشاره کرد و افزود: طی یکسال گذشته حدود 143  هزار راس دام سبک و 33 هزار راس دام سنگین در کشتارگاههای استان ذبح شده که طی نظارت و بازرسی های بهداشتی و شرعی روی این لاشه ها مقدار 33877 کیلو گرم این لاشه ها به دلایل بهداشتی و یا شرعی از چرخه مصرف خارج گردید همچنین دراین مدت ازحدود5/9میلیون قطعه طیورکشتارشده حدود140هزارقطعه ازطیورمذکوربه دلایل بهداشتی و یاشرعی ضبط و از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء گردید.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص پیگیری عرضه مرغ زنده اعلام کرد: اداره کل دامپزشکی یک دستگاه ناظر بهداشتی بوده و هرجا که احساس کند سلامت مردم به خطر می افتد سریعا هشدارها و پیگیری های لازم را بعمل می آورد و در این راستا مبارزه با عرضه مرغ زنده  یکی ازاولویت های کاری این اداره کل میباشد.

دکتر پرور با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته حدود 21 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده وبه منظورحفظ این سرمایه های ملی توسط بخش خصوصی وبانظارت اداره کل دامپزشکی استان بیش از 155میلیون نوبت واکسیناسیون انجام شده همچنین جهت کنترل بیماری ویروسی نیوکاسل در جمعیت مرغ بومی استان طی یکسال گذشته بیش از 171 هزار قطعه طیور خانگی با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به شکل کاملا رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

دکتر پرور در خصوص اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود:  با توجه به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان و لزوم مراقبت و پایش بیماری مذکور طرح ملی پایش و مراقبت از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مورخ 11 مهر ماه سال جاری در سطح استان انجام می شود.که در طی این طرح واحد های باغ پرندگان، بازار پرنده فروشی ها و تعدادی از واحدهای طیور روستایی و صنعتی به شکل تصادفی انتخاب و از
آنها نمونه گیری و آزمایش های لازم جهت تشخیص سویه بیماری زا در انسان شامل
H5-H7-H9 به عمل می آید.لذا به پرورش دهندگان طیور توصیه می کنیم با اکیپ های اعزامی دامپزشکی جهت نمونه برداری همکاری لازم را بعمل آورندو هرگونه تلفات غیر عادی در سالن های پرورش و یا مرغ های بومی را در اسرع وقت به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی به عموم مصرف کنندگان نیزتوصیه نمود که: گوشت مصرفی مورد نیاز خودرا از افرادی که بصورت غیرمجاز و غیر بهداشتی اقدام به کشتار مرغ زنده می نمایند تهیه نکنند و با مراجعه به مراکز معتبر وتحت نظارت دامپزشکی مرغ بسته بندی تهیه نمایند.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه به اقدامات این اداره در حوزه صادرات دام زنده اشاره کرد و افزود: این استان در یک سال گذشتهبا صادرات حدود 350 هزار راًس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس در امر صادرات دام زنده از جمله استانهای پیشرو کشور بوده است.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در خصوص صادرات گوشت مرغافزود: پیگیری تجهیز کشتارگاههای صنعتی طیور استان به خط 2جهت دریافت کد IRبرای صادرات مرغ در حال انجام است که امیداوریم با همکاری مدیران عامل کشتارگاههای استان بتوانیم صادارت مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

دکتر پرور از دیگر اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در سال گذشته  راکنترل مطلوب بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و کنترل بیماری VHS درمزارع پرورش ماهیان سردابی استان اعلام کرد و افزود: تشدید مقررات بهداشتی قرنطینه ای در جابجای و پرورش آبزیان در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته و در این راستا طی یک سال گذشته با انجام 728مورد بازدید از مزارع پرورش ماهی و اخذ 3 هزار و 42 بیش از10 هزار مورد آزمایش جهت برسی و کنترل بیماری های آبزیان در سطح استان به عمل امده است.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در خصوص تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و مرغ اورگانیک افزود: تا کنون به صورت رسمی درکشور مرغ اورگانیک تولید نشده ولی در زمینه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز) باتلاش پرورش دهندگان ونظارت سازمان دامپزشکی کشوردر حال انجام بوده ودر استان کرمانشاه نیز پیش بینی می گردد حدود 200تن مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید گردد.ضمناً تاکید نمودنند در پرورش مرغ گوشتی در کشور از هیچگونه هورمونی جهت افزایش وزن طیور استفاده نمی شود و این موضوع هیچگونه پایه و اساس علمی و منطقی ندارد.

وی در پایان به مصرف کنندگان توصیه نمود گوشت مصرفی خود را صرفا از مراکز عرضه مجاز که ممهور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با سامانه ارتباطی 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند.

 همچنین در ادامه این نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان به سئولات خبرنگاران در این حوزه های مختلف پاسخ دادند.

 

نظر شما
ادامه