کد خبر: ۲۳۵۲۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
کانون های تب برفکی 65 درصد کاهش یافته است/ پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 1300 واحد پرورش مرغ صنعتی کشور آغاز شد/ سازمان دامپزشکی مجوزی برای واردات هورمون رشد طیور صادر نکرده است ...
14

حکیم مهر - به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور شنبه 11/7/94 در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مسلمانان در مراسم حج امسال، هفته دامپزشکی را به کلیه دست اندرکارانی که در این حوزه اعم از بخش دولتی، تشکلهای خصوصی و مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و ... برای حفظ بهداشت دام و سلامت غذایی جامعه تلاش می کنند، گرامی داشت.

دکتر خلج در خصوص بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری در عرصه اقتصاد دامپروری مهمترین بیماری واگیر میباشد که خسارت بسیار زیادی را به دامداران وارد می‌کند.

کاهش 65 درصدی کانون های تب برفکی

وی افزود: در 6 ماهه ابتدای سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته این بیماری 65 درصد کاهش یافته است.

دکتر خلج تصریح کرد: با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور از هزار و 501 کانون بیماری تب برفکی در 6 ماهه اول سال گذشته این بیماری به 522 کانون در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری معمولا در گاوداری های صنعتی شیری بیشتر مورد توجه و گزارش قرار میگیرد، اما امسال فقط 21 گاوداری شیری در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفت.

وی مدیریت و واکسیناسیون به موقع توسط همکاران در سازمان دامپزشکی را یکی از عوامل موثر در مبارزه با این بیماری عنوان کرد و همچنین ممانعت از ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه و قرنطینه دامهای وارد شده از مرزهای شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان را عامل دیگر در کاهش بیماری تب برفکی دانست.

وی در مورد منابع واکسن تب برفکی تصریح کرد: امروز موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام آمادگی خود را در خصوص تامین نیاز واکسن سازمان دامپزشکی کشور با کیفیت مطلوب اعلام داشت.

دکتر خلج تصریح کرد: همچنین طبق اطلاعات اخذ شده دو شرکت غیر دولتی قرار است تولید واکسن تب برفکی را انجام دهند که یکی از این شرکت‌ها قراردادی را با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی منعقد کرده و براساس آن قرار است تا 12 نفر از کارشناسان تولید واکسن این موسسه با موسسه تولید واکسن بخش خصوصی در شهر مهاباد همکاری کنند و با اقداماتی این بخش غیر دولتی 100 میلیون دز واکسن تب برفکی سالانه تولید می شود.

وی بیان داشت: قراردادی که موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با موسسه خصوصی تولید واکسن منعقد کرده در راستای خصوصی سازی تولید و در اختیار گذاشتن تواناییهای بخش دولتی به بخش خصوصی است.

آغاز پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: برای کنترل و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما در کشور، از روز جاری (شنبه) پایش این بیماری در 1300 واحد پرورش مرغ صنعتی کشور آغاز می شود.

وی افزود: در این پایش بالغ بر حدود 19 هزار نمونه برداری از 320 روستا و 1300 واحد پرورش مرغ صنعتی کشور انجام می شود.

وی با بیان آنکه سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به همکاری ها و رعایت توصیه های بهداشتی تولیدکنندگان و مردم نیازمند است، اظهار داشت: پس از آزمایش های لازم وضعیت گردش ویروس در کشور ارزیابی می شود، بنابراین تمهیدات و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: پرورش دهندگان مرغ روستایی، بومی، صنعتی و زینتی بایستی حساسیت های لازم را درخصوص کنترل و مقابله با این بیماری همانند گذشته داشته باشند تا در صورتی که با تلفات غیرعادی مواجه می شوند، بلافاصله مراتب را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی کنند تا اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

وی گفت: خوشبختانه تمام شبکه های دامپزشکی کشور به مقوله شناسایی، کنترل و مقابله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تسلط دارند و پرورش دهندگان طیور و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند، بنابراین نیازی نیست به طور حتم به ستاد مرکزی سازمان دامپزشکی کشور مراجعه کنند.

وی همچنین به مردم و فروشندگان طیور توصیه کرد: به دلیل احتمال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل سرما، لازم است از خرید و فروش مرغ زنده و کشتار آن در منازل و معابر خودداری کنند تا سلامت و بهداشت عمومی و محیط زیست با مخاطرات جدی مواجه نشود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه این نشست با اشاره به این مطلب که سال 2015 جهان به لحاظ تعدد سروتیپهای آنفولانزای فوق حاد پرندگان در یک شرایط ناآرام قرار خواهد داشت، گفت: کشورهای مختلفی در سطح دنیا در حال حاضر درگیر ویروس آنفولانزای پرندگان هستند، بنابراین با توجه به قرارگرفتن در فصل سرما ما باید تمام نکات ایمنی در خصوص پیشگیری از ابتلا واحدهای صنعتی و غیر صنعتی را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: در آمریکا بالغ بر 20 ایالت با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه و خسارت های زیادی وارد شد که بیشترین خسارات مربوط به واحدهای تولیدی بوقلمون و مرغ تخمگذار بوده است.

وی افزود: طبق آمارها، میزان خسارات وارده ناشی از بروز این بیماری در امریکا 3.3 میلیارد دلار بوده که 640 میلیون دلار زیان مزارع پرورش بوقلمون و یک میلیارد و 40 میلیون دلار خسارت وارده به مزارع مرغ تخمگذار بوده است.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور تلاش دارد با برنامه ریزی و تمهیدات لازم از بروز بیماری و خسارت های احتمالی در واحدهای تولیدی جلوگیری کند.

مصرف هورمون در مرغ صحت ندارد/ سازمان دامپزشکی مجوزی برای واردات هورمون رشد طیور صادر نکرده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره ایجاد کمپین «مرغ نخریم» نیز گفت: در این کمپین دو گروه افراد حضور دارند؛ یکی افرادی که به سلامت مردم حساس هستند و گروه دیگر افرادی که اطلاعات کارشناسی کافی ندارند.

وی افزود: گروهی که اطلاعات کارشناسی کافی و صحیح ندارند باید برای اظهارات خود مستندات علمی ارایه دهند و یا اینکه این مسائل از سوی مراجع صلاحیت دار عنوان شود.

به گفته خلج، تمام هورمون های رشد ماهیت پروتئینی دارند، بنابراین در صورتی که خورده یا تزریق شوند، هیچ اثری ندارند و در معده تجزیه می شوند، بنابراین هورمون رشد در عضلات سینه مرغ وجود ندارد و قابل جذب نیست.

وی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی بابت واردات هورمون رشد طیور به کشور صادر نکرده و مردم بدون هیچ نگرانی مرغ مصرف کنند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر در نمونه برداری های صورت گرفته از سوی سازمان دامپزشکی کشور و سازمان میادین شهرداری ها، تاکنون با وجود هورمون رشد در طیور برخورد نکرده ایم و این موضوع به اثبات نرسیده است.

خلج با تاکید براینکه هیچ هورمونی در تولید مرغ مصرف نمی شود، گفت: در واقع شبهات مربوط به مصرف هورمون رشد در طیور مربوط به کوتاه شدن مدت زمان رشد در واحدهای تولیدی طیور است که منجر به ادعای برخی درباره مصرف این هورمون می شود.

وی افزود: طی 90 سال گذشته، وزن مرغ زنده طی مدت 100 روز با مصرف 4.7 کیلوگرم دان به یک کیلوگرم می رسید، اما با پیشرفت علم و تحقیقات و عملیات اصلاح نژادی امروز وزن مرغ زنده در حدود 35 روز (5 هفته) با مصرف 1.7 کیلوگرم دان به وزن منطقی خود می رسد و این موضوع جای شبهه ای ندارد.

وی درباره اعتبارات دولتی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: امسال دولت اعتبار 5 میلیارد تومان را مصوب و دراختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار داد.

وی اظهار داشت: همچنین به طور جداگانه اعتبار دو میلیارد تومانی تصویب شد و به واحدهای پرورش طیور استان مازندران اختصاص یافت.

به گفته خلج، همچنین دولت یازدهم برای حمایت از اقدامات سازمان دامپزشکی کشور طی مصوبه ای، تمام استانداران سراسر کشور را به همکاری با سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای اقدامات لازم موظف کرده است.

مرغ های بالای 40 روز مشمول بیمه نمی شوند

وی درباره تخصیص خسارات به پرورش دهندگان طیور گفت: طبق قانون بیمه؛ تولیدکنندگان و پرورش دهندگان طیور باید مرغ زنده را نهایت طی مدت 40 روز نگهداری کنند و بیش از این مشمول قانون بیمه ای نمی شود.

وی تصریح کرد: در واقع اگر تولیدکنندگان مرغ را بیش از 40 روز نگهداری کنند، در صورت بروز بیماری و ایجاد تلفات صندوق بیمه خسارتی به تولیدکنندگان ارایه نمی دهد.

وی به تولید کنندگان توصیه کرد: پس از 40 روز مرغ زنده تخم گذار را حذف و مرغ های گوشتی را روانه کشتارگاه کنند تا محصولاتشان مشمول بیمه شود

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت اقای دکتر خلج
امیدوارم برنامه قویتری برای حذف مصرف انتی بیوتیک در مرغداریها اجرا بشود و اطلاع رسانی بهتری در رسانه های سراسری برای عدم مصرف هورمون در مرغ گوشتی انجام شود.
دامپزشک دردآشنا
|
-
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
باسلام خدمت همه همکاران عزیزوعرض تبریک به همه سربازان گمنام عرصه بهداشت کشور میخاستم به آقای دکترخلج بگویم سختی ها ومشقات دامپزشکی رابنده وامثال بنده میکشیم آنوقت .......... راشماومدیرکل های محترمتان دررسانه ها وتلوزیون میگیرید. لطفابگویید درهفته دامپزشکی چه برنامه هایی برای تشکراز این قشر وخانواده های محترمشون دارید؟؟؟نه فقط برای اعضای سازمان مرکزی بلکه برای همه اعضایی که عضواین خانواده هستند؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
جناب آقای دکتر خلج
سیستم انتخاب کارمند نمونه تان ............ بر مبنای واقعیات نیست جناب آقای دکتر خلج سئوالی از خدمتتان دارم و آن اینکه برای من توضیح دهید که سهمیه استخدامی خاص داشتن چگونه به شما اثبات می کند که فرد سهمیه دار برتر و نمونه تر از سایرین است و از سوی دیگر ملاکهایتان برای انتخاب کارمند نمونه را در سایتتان بنویسید تا ببینیم آیا ملاکهایتان ایراد دارد یا اینکه تخلفاتی آشکار در این روند صورت میگیرد.
کمترین ثمره اینگونه اجحاف ها در حق کارمندانتان این است که روزی فرا میرسد که افراد واقعی نمونه دیگر کار نمی کنند و نمونه هایتان نیز ................ کار کردن ندارند که در نتیجه روند متلاشی شدن سازمانتان آغاز میشود که با هیچ لابی گری حل نمیشود
دامپزشک
|
-
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
سلام
ما هرچه درتوان داشتیم درطبق اخلاص گذاشتیم و می گذاریم
در مرتفع سازی معمولترین مشکلات معیشتیمان درمانده ایم
دریافتیمان با مدرک دکتری بعداز بیست ودوسال از دریافتی کارمندان خیلی از ادارات حتی با مدرک فوق دیپلم کمتراست
دلمان به تسری خوش بود واما آنهم ...
عوض اینکه ما حمایت خانواده مان را بکنیم خانواده مان مارا تحمل می کند
خداوندا به بزرگیت مارا دریاب
سعید
|
-
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
سلام آیا مدانید مجربترین ، بااراده ترین ، دلسوزترین ، با سواد ترین و...ترین کارشناس دامپزشک در حاشیه قضیه قرار گرفته اند و اما چه کسانی که غیرمرتبط وجدید و ... که نمونه هستند و...
حسن موسي خاني
|
-
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
با سلام عارضم خدمت عزيزانم اولا ما سرباز گمنام نيستيم بلكه دامپزشك گمنام و فلك زده ايم ثانيا ارباب چه خبر از حال رعيت دارد . روز جمعه من دامپزشك را راهي روستا ميكنند براي معدوم سازي طيور بومي ؛ روز عيد قربان براي نظارت و بهره اش را نور چشميها ميبرند آيا حقوق و مزاياي همه كاركنان سازمان يكسان است اوني كه در نقطه صفر كشور كار ميكند بيشتر دريافتي دارد يا مركز نشين ها كدام ظلم بالسويه هم عين عدالت است ...
حسین
|
-
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
با سلام
................................... حتی یکبار هم حرفی از معیشت کارکنان و حقوق و مزایا نزده - 7 ماه از سال می گذرد خبری از تسری نیست.
کارمند
|
-
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
عملکرد دکتر خلج دربحث سیاسی واستفاده ازتریبون عمومی برای بیان وظایف دامپزشکی قابل قبول است ولی .......................... 7 ماه از سال رفت 14 مهر رسید وفقط یک ماه تسری پرداخت شده است .با این هزینه ها وبا این حقوق کم ( که واقعا باعث سر شکستگی سازمان است.دکتر خلج حتما یادش هست که در مراسم 14 مهر سال گذشته وزیر بهداشت گفت که دریافتی آبدارچی اش با دریافتی ........... با مدرک ph.dیکی است!!!) دلمان به تسری خوش بود که آن هم باد هواست .حیف از آن همه رایزنی با نمایندگان مجلس جهت تصویب این طرح.
جالب این که تعرفه های دامپزشکی که بر اساس آن تسری پرداخت می گردد برای اوایل دوران قاجار است !!!
کارمند
|
-
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
گفتیم سالی یک بار ازروابط عمومیها تجلیل میشد.نشد!
گفتیم لابد در14 مهر مثل دوسال قبل تجلیل میشوند ولی خبری نیست! بیخود نیست خیلی ازروابط عمومیها از این قسمت رفتند ودرآینده نیز خواهند رفت.
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
اقای رکتر خلج
بحث های فنی در همه دوره های دامپزشکی به خوبی دنبال شده است معمولا در جشن ها و سالروز ها در خصوص مباحث پشتیبانی و رفاهی کارمندان صحبت میکنند اگر همین طور پیش بروید حداقل مزایای همکاران را هم محقق نخواهید کرد.
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
جناب دکتر خلج عرض تبریک به مناسبت روز دامپزشکی .خواهشا دستور فرمایید از مدیران با اخلاق و با مرام جوان مردی در استانها استفاده گردد.و مدیر کل های محترم از دوستانی استفاده نکنند که با داد وبیداد روحیه خدمت را از پرسنل دور نمایند یا بخواهند برای ارتقای پست خویش سایر همکاران بخش خصوصی و رییس شبکه ها ویا سایر کارشناسان را کم توان جلوه دهند.مطمیین باشید خیلی از مشکلات کاری هم سریعتر رفع خواهد شد.استانهای گرم با مشکلات گرما و ذرات گرد وغبار به حد کافی ناراحتی دارند انصاف نیست از افراد پرخاشگر غیر فنی در پستهای بالا استفاده گردد.
مسعودی
|
-
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
بیائید خبرهای خوش رئیس سازمان مان را در هفته دامپزشکی لیست کنیم:
1- کاهش 65 درصدی کانون های تب برفکی
2- آغاز پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور
3- سازمان دامپزشکی مجوزی برای واردات هورمون رشد طیور صادر نکرده است
4- مرغ های بالای 40 روز مشمول بیمه نمی شوند
و البته مطالبات همکارن تحت نظارت سازمان ایشان هم لیست شوند:
الف- حذف مصرف آنتی بیوتیک در مرغداریها (-)
ب- رعایت عدالت مابین همکاران استان و سازمان (دامپزشک درد آشنا - حسن موسی خانی)
ج - رعایت عدالت در انتخاب کارمند نمونه و عدم اجحاف ( - سعید)
د- حق تسری (دامپزشک - حسین - کارمند )
واقعاً چه تفاهمی در انتظارات اساسی بین همکاران و روسای سازمان وجود دارد و چه خبرهای خوشی از طرف روسا به همکاران (مجموع همکاران خصوصی و دولتی) داده می شود خبرهائی از افزایش حقوق و دستمزد و خبرهای رفاهی دیگر .......
جناب رئیس یکبار هم که شده برای دستمزد بخش خصوصی و حقوق کارمندان دولتی فکری اساسی بکنید. با حق تسری غیرمستمر و ناپایدار برای دولتی ها و چندرغاز سبز سلامت صدقه ای برای بخش خصوصی ، عزت و احترام و قدردانی آنها نمی شود. عزت و احترام در رفاه و شکوه زندگی آنها است .
گمشده ای که کسی به فکر پیدا شدنش نیست.
ای که دستت می رسد کاری بکن ..... پیش از آن کز تو نیاید کارها
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
به عنوان یک دکتر دامپزشک با دوازده سال سابقه کار مداوم و مستمر در بدترین و سخت ترین مناطق کشور جلوی زن و تنها پسرم شرمنده ام چون نتونستم شرایط زندگی رو براشون در حد معمول جامعه تامین کنم و در این روز باید از آنها قدردانی کنم که دارند منو تحمل می کنند
شاهرخ
|
-
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
با سلام و عرض تبریک هفته دامپزشکی
به عرض برسانم که اگر دولت در تأمین حق وحفوق پرسنل دامپزشکی خصوصادامپزشکان در مقایسه با سایر کارمندان دولت که از شغلی پر مشفت برخوردار هستند ،ناتوان است و تشخیص میدهد شاید این حرفه در مملکت خنثی است . چه بهتر در راستای حذف آن گام بردارد .و البته مقصر اصلی این وضعیت وشرایط خود جامعه دامپزشکی کشور اعم از دانشگاهی ،بخش غیردولتی ودولتی است ولاغیرچون تحرک و ابراز خواسته جمعی و منسجم در این قشر مرده است. .
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
این گزارش های آقای دکتر خلج حاصل زحمت کارکنان دامپزشکی در سراسر کشور است جای سوال این جاست که آقای دکتر خلج شما در برابر این همه خدمت همکاران چه کاری برایشان انجام دادین؟مدیر میبایست توان پشتیبانی مالی و رفاهی همکاران را داشته باشد.ما همکاران دامپزشکی سالهاست که با وظایف خود به خوبی اشناییم و آن را انجام میدهیم لطفا در کنار گزارش اقدامات ذره ای هم مسایل مالی همکاران را پی گیری بفرمایید
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
حق تسری کار دکتر دستور بود نه ایشان واقعا متاسفم
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
کاهش 65 درصدی کانون های تب برفکی
2- آغاز پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور
3- سازمان دامپزشکی مجوزی برای واردات هورمون رشد طیور صادر نکرده است
4- مرغ های بالای 40 روز مشمول بیمه نمی شوند
و البته مطالبات همکارن تحت نظارت سازمان ایشان هم لیست شوند:
الف- حذف مصرف آنتی بیوتیک در مرغداریها (-)
ب- رعایت عدالت مابین همکاران استان و سازمان (دامپزشک درد آشنا - حسن موسی خانی)
ج - رعایت عدالت در انتخاب کارمند نمونه و عدم اجحاف ( - سعید)
د- حق تسری (دامپزشک - حسین - کارمند )

واقعا همه این ها قابل نقد است ! متاسفم از تک گوئی آقایان
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
وقتی بهترین کار وگزارش با کمترین بودجه انجام می شود مگردولت پول به دامپزشکی می دهد؟مخصوصا اینکه یک تنه آنتی بیوتیک توسط ایشان حذف شود !!!
مسعودی
|
-
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
واقعا همه این ها قابل نقد است ! متاسفم از تک گوئی آقایان
متوجه منظورتان نمی شوم دوست عزیز
نظر شما
ادامه