کد خبر: ۲۳۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

«دکتر احمد شریعتی» رئیس شورای نظام دامپزشکی استان خراسان رضوی در روزنامه خراسان نوشت:

آن چه معمولاً پس از شنیدن عبارت دامپزشک به ذهن متبادر می شود، وظیفه درمان بیماری های حیوانات است که اگرچه وظیفه ای بسیار ارزشمند، اخلاقی و مهم است، اما وظایف بسیار مهم دیگری هم بر عهده دامپزشک است که شاید بسیاری از مردم جامعه حتی فرهیختگان از آن بی اطلاع باشند. دلیل این امر هم فعالیت شبانه روزی دامپزشک ها بدون هیاهو اما مقتدرانه و شجاعانه برای خدمت به بهداشت و اقتصاد جامعه است.

آن چه در تحقیقات علمی و مراجع بین المللی به تایید رسیده است، نشان می دهد که بیش از 60 درصد بیماری های عفونی، 75 درصد بیماری های نوپدید و 80 درصد عوامل بیماری زا در جامعه انسانی منشاء حیوانی دارد. همچنین بیش از 700 نوع بیماری مشترک بین حیوان و انسان وجود دارد و دامپزشکان با کنترل بیماری در حیوانات از سرایت آن به انسان جلوگیری می کنند که در واقع به علاج واقعه قبل از وقوع می پردازند. از مهم ترین وظایف دامپزشکان پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است. بیماری هایی مانند تب کنگو، هاری، جنون گاوی و ده ها بیماری دیگر که هر کدام می توانند یک کشور را دچار بحران کنند، با اقدام به موقع دامپزشکان قابل کنترل و پیشگیری می شود.

تامین غذای سالم برای انسان ها از هدف های دامپزشکان است. در راستای این هدف، پیشگیری و درمان بیماری های حدود 60 گونه حیوان اعم از دام های بزرگ شامل گاو، گوسفند، بز، اسب، شتر و غیره، حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه و غیره، پرندگان اعم از طیور صنعتی نظیر مرغ گوشتی و تخمگذار و پرندگان خانگی نظیر طوطی، قناری و غیره، خزندگان، آبزیان نظیر ماهی و غیره توسط دامپزشکان انجام می شود.

دامپزشکان برای ایجاد امنیت غذایی نقش خود را با حضور مستمر در مراکز تولید و پرورش دام و طیور، تلاش شبانه روزی در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی انواع گوشت و فرآورده های خام انجام می دهند تا هر خانواده ایرانی در هر 3 وعده غذایی خود نقش دامپزشک را در تامین بهداشت مواد غذایی درک کند.

یکی از سختی های این حرفه تنوع حیوانات است و دامپزشکان چه در زمان تحصیل و چه در زمان کار، باید اطلاعات جامعی را در این باره فرابگیرند و به کار برند. دامپزشک باید توانایی رسیدگی، معاینه، درمان و پیشگیری از بیماری را در حداقل 60 گونه از حیوانات داشته باشد.

از دیگر سختی های این حرفه، کار در مسیرهای صعب العبور، فعالیت در سرما و گرمای بیش از حد هوا، حضور در دامداری ها به عنوان خط مقدم مقابله با میکروب ها -که از نظر بهداشتی محیط ناسالمی است- و برخورد با دام هایی است که قابل کنترل نیست و هر لحظه ممکن است به دامپزشک آسیب برساند.

در پایان جا دارد این روز را به همه دامپزشکان تبریک بگوییم و به همکاران دامپزشکی که به دلیل مخاطراتی مانند ضربه های سنگین لگد اسب، شاخ زدن گاو، دریده شدن توسط سگ یا مبتلا شدن به انواع بیماری های مشترک بین دام و انسان، آسیب دیده اند یا متاسفانه جانشان را در راه انجام وظیفه از دست داده اند، درود بفرستیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
0
0
حالا کاری به متن نوشته های ایشون ندارم . فقط به فکر کشف معنای یادداشت شفاهی هستم!!!!! حتماً صحبت هاشون هم کتبی بیان میکنن
نظر شما
ادامه