کد خبر: ۲۳۵۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر

«دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر یک روزه به استان فارس، با حضور در اداره کل دامپزشکی این استان فعالیتهای انجام شده در دامپزشکی فارس را خوب ارزیابی نمود و از مجموعه دامپزشکی فارس به عنوان مجموعه مسئولیت پذیر و وظیفه شناس نام برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس، رییس سازمان دامپزشکی کشور ضمن شرکت در جلسه شورای اداری اداره کل دامپزشکی استان فارس از نزدیک فعالیتهای ستادی این استان را مورد ارزیابی قرار داد و با کارکنان این اداره کل در محل کارشان دیدار کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور هدف از سفر به استان را دیدار با همکاران و ادای خدا قوت و خسته نباشید به تلاشگران حوزه سلامت خواند و از مجموعه دامپزشکی فارس در زمینه ارتقاء شاخص های سلامت و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک تشکر کرد.

دکتر مهدی خلج تأکید کرد: مجموعه سازمان دامپزشکی به دلیل الزامات و شرایط روز ، روند پیشرفت خواهد داشت و ما باید با همدلی، زمان را برای پیشرفت و نیل به اهداف کوتاه کنیم.

وی با اشاره به پدیده جهانی شدن و مباحث اقتصادی و اصل حاکمیتی گفت: نقش سازمان دامپزشکی در کمک به سیاستهای دولت، خروج از تورم و رکود و تقویت صادرات غیر نفتی ، بسیار تعیین کننده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اهمیت فارس هم به لحاظ جمعیت انسانی و موقعیت و گستره سرزمینی و هم به جهت جمعیت دامی و طیور همواره مورد توجه بوده است .

در ادامه مدیرکل دامپزشکی فارس با ارائه گزارشی، فعالیتهای چندسال اخیر اداره کل دامپزشکی استان را با مقایسه آمار و ارقام مورد تحلیل قرارداد و از استان فارس به عنوان یکی از استان های پهناور یاد کرد که ظرفیت تبدیل شدن به 3 استان را داراست .

دکتر قاسم رضاییان زاده گفت : اداره کل دامپزشکی استان فارس با تمام توان و امکانات محدود موجود تلاش خودرا در جهت ارتقاء شاخص های سلامت بکار می گیرد و خوشبختانه استان فارس در حوزه سلامت از استانهای پیشگام در کنترل و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک بوده است.

در ادامه تعدادی از کارشناسان ستادی و روسای ادارات دامپزشکی شهرستانها با بیان نقطه نظراتی در خصوص وظایف و رسالت دامپزشکی پیشنهاداتی را در حوزه خدمات رسانی بهتر به بهره برداران به ویژه دامداران روستائی و عشایری ارائه نمودند.

دکتر خلج با بیان اینکه حاشیه ها در سازمان دامپزشکی جایگاهی ندارند به کارکنان توصیه کرد: تمام توان و انرژی خودرا صرف خدمت به مردم نمایند چرا که هیچ کاری با ارزش تر از خدمات رسانی به مخاطبین و بهره برداران نیست.

وی تأکید کرد: همدلی و همبستگی ، تعامل و تعاون همواره باعث ارتقاء شان و جایگاه خواهد شد و منافع ملی باید قبل از منافع صنفی مورد نظر قرار گیرند ولی متاسفانه در عرصه هائی به این مهم توجه نمی شود.

دکتر خلج افزود: برای رسیدن به اهداف نهائی به انسجام بیشتر و برداشتن گامهای بلندی نیاز داریم . افکار آرمانی بسیار مطلوب است اما در عرصه عمل نیز باید همگام با تشکیلات و رو به جلو با پیشرفت منطقی حرکت کنیم .

رییس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: برخی از امور نیاز آنچنانی به اعتبار و بودجه ندارند و ذوق ، انگیزه و دیپلماسی کارساز است . پا فشاری به انجام وظیفه در تثبیت و ارتقاء شأن سازمانی تاثیرگذار است.

دکتر خلج با اشاره به اهمیت کنترل ، پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک اظهار داشت در مواقعی باید با تمامی وجود نسبت به تشخیص ، قرنطینه و واکنش سریع به وظیفه هایمان عمل کنیم که در ابتدای سال در خصوص کنترل آنفلونزای فوق حاد در کشور خیلی خوب عمل شد.

وی در مورد پرداخت غرامت به دامداران گفت در 15 روز آینده با انعقاد تفاهم نامه بین سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی این مشکل رفع و نسبت به پرداخت معوقات دامداران اقدام خواهد شد .

دکتر خلج در ادامه با شرکت در یک نشست خبری به سولات خبرنگاران پاسخ گفت که مشروح نشست خبری متعاقباً در گزارش بعدی اعلام خواهد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: غذای اصلی انسانها مواد پروئتینی با منشاء دامی است که به سلامت و کیفیت فرآورده های خام دامی بستگی دارد و دامپزشکی نقش مستقیم و تعیین کننده ای را در تامین بهداشت این فرآورده ها ایفاء می کند.

دکتر خلج پایش دام و طیور، آبزیان و فرآورده های خام دامی را از مهمترین اصل نظارت بهداشتی دانست و خاطر نشان کرد: محصولاتی هستند که ظاهرشان سالم است اما با اجرای مراحل پایش، انجام نمونه برداری و آزمایشات لازم در آزمایشگاههای مجهز و تخصصی دامپزشکی ماهیت سلامت محصول مشخص می شود.

وی در خصوص پرورش آبزیان گفت : در گذشته در مزارع آبزیان پرورشی از ماده مالاشیت گرین در مبارزه با قارچها و انگل های خارجی آبزیان استفاده می شد ولی الان نتایج نمونه برداری از مزارع پرورشی 25 استان نشان داده که خوشبختانه استفاده از این ماده به صفر رسیده است و بعضاً در نقاطی اگر مشاهده شده است ، محصولات آن مزرعه معدوم شده است .

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان گفت: دسته ای از بیماریها هستند مانند تب کریمه کنگو که در دام علائمی ندارند اما عملیات مبارزه با این بیماریها طبق برنامه در تمام مناطق کشور انجام می شود و توصیه هایی هم به شهروندان صورت می پذیرد و آموزشهایی در این زمینه در سطح کشور انجام می شود و مردم باید بدانند دام در خارج از کشتارگاه و در معابر و منازل ذبح نکنند و حتما زیر نظر دامپزشکی و در کشتارگاههای مجاز و با رعایت دستور العمل های مربوطه ذبح گردد.

دکتر خلج در خصوص اعمال مراقبتهای پیشگیرانه کشتارگاهها در خصوص بیماری مشترک همچون تب کریمه کنگو اعلام کرد: 105 کشتارگاه در سرار کشور مجهز به فضاهای خنک کننده تا 4 درجه سانتی گراد شده و تدابیر لازم در خصوص گسترش و نصب سیستم پیش سرد در تمام کشتارگاهها اعمال شده است .

وی بیان داشت : برخی از بیماریهای مشترک دارای علائم خاص هم در انسان و هم در دام هستند مانند بیماری تب مالت که در دام سقط جنین ایجاد می کند لذا مردم باید بدانند که با دست برهنه به جنین دست نزند و جنین سقط شده با ترشحات سوزانده و معدوم شود، وی در همین زمینه خاطر نشان کرد در سال گذشته واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) را در سطح کشور به 000/400/32 رأس رسانده ایم .

دکتر خلج اضافه کرد : افزایش صادرات غیر نفتی از سیاستهای اصلی دولت است و سازمان دامپزشکی به عنوان یک مرجع صلاحیتدار بین المللی در بحث صادرات برای تائید سلامت دام، طیور و فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی است و نقش دامپزشکی در این زمینه منحصر به فرد است .

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در سال 1393 تعداد31120 مجوز صدور برای صادرات 69 قلم کالا توسط سازمان دامپزشکی صادر شده است.

وی با اشاره به کنترل بیماری تب برفکی در سطح کشور گفت : در شش ماهه اول امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 65% کاهش موارد آلودگی در سطح کشور داشته ایم و از دامداران خواستیم که بدون هماهنگی با دامپزشکی اقدام به جابجایی دام ها نکنند.

دکتر خلج در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص خمیر مرغ گفت : تولید خمیر مرغ چه در آسیا و چه در اتحادیه اروپا سابقه دارد و به عنواین یک فرآورده گوشتی استفاده می شود، اما آنچه که مورد تأیید ماست خمیر مرغ کارگاههایی است که با نظارت کامل دامپزشکی تولید می شود و در مکانهایی که بدون نظارت دامپزشکی تولید گردد این عمل تخلف است و مورد تایید دامپزشکی نیست .

وی تأکید کرد: اگر جلو کسانی که قانونی و با یک منطق علمی کار می کنند گرفته شود افراد متخلف فرصت سوء استفاده خواهند شد.

وی در خصوص صدور پروانه های دامداری گفت : از 19 شهریورسال 1393 این موضوع به نظام دامپزشکی واگذار شد و بر اساس ضوابط حاکمیتی باید در استانها از جمله استان فارس اداره کل دامپزشکی بر فرآیند صدور پروانه ها نظارت کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تامین واکسن و داروهای دامی در کشور گفت: خوشبختانه 80 درصد از داروهای مورد مصرف آبزیان ، 95 درصد از داروهای مصرفی دام وطیور ،90 درصد از واکسن های مورد نیاز دامپزشکی در داخل کشور تولید می شود.

وی ارزش اقتصادی دام وطیور کشور را بیش از 120 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و نقش دامپزشکی در حفظ و مراقبت از سرمایه های دامی کشور را بسیار ارزشمند خواند.

دکتر خلج در جمع اتحادیه ها،تشکل ها و انجمن های مجامع امور صنفی دامپزشکی حضور یافت و ضمن شنیدن نقطه نظرات آنها به سولات ، مسائل و مشکلات مبتلا به بخش خصوصی پاسخ داد.

وی در خصوص فرآیند تولید شیر گفت : تمام سیاستهای دولت بر این است که تولید کننده بتواند روی پای خودش بایستد و باید تعامل بیشتری بین تولید کنندگان و کارخانجات و صنایع لبنی وجود داشته باشد . گرچه متاسفانه سرانه مصرف در کشور کاهش یافته و برنامه ریزی خواهیم کرد که زنجیره تولید در مسیر بهداشتی حرکت کند.

وی گفت : برای تولید سالم باید ساختار سالم و فرآیند های تعریف شده ای داشته باشیم. وی افزود در بحث تولید مرغ ، مصرف کننده بداند اینطور نیست که الزاماً هر مرغی که سایز بزرگتری دارد کیفیت بهتری دارد.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
0
خوبه مفهوم فعال را فهمیدیم!!@!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
0
چقدر زیبا!! فقط قافیه نداشت
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
0
این سبد گلی که برایشان آوردند از خوشحالی شاداب شدند.
کلرشناس بیمه.....
|
-
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
0
0
چه جالب ،در زمینه مرغداری که اصلا از بیماری مرغداریها اداراتشان هیچ خبری ندارند ، وقتی ازشان سوال میکنیم هیچ نمی دانند ،مگر نبایددر سیستم جی ای اس هم ثبت همه بیماریها بشود!!!
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
سبد گل خوشگل و با سلیقه ای
نظر شما
ادامه