کد خبر: ۲۳۶۰۹

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: نسبت کشتار سنتی به صنعتی دام در این استان تا سال آینده و با بهره برداری از دو کشتارگاه صنعتی دیگر، تغییر خواهد کرد.

«دکتر علی اکبر حدادزادگان» در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی افزود: در برهه کنونی ۸۰ درصد دام استان بصورت سنتی کشتار می‌شود که با راه اندازی کشتارگاههای صنعتی یزد و مهریز تا سال آینده این درصد به کشتار صنعتی اختصاص خواهد یافت. 
وی اظهار کرد: اکنون فقط کشتارگاه صنعتی یزد مورد تایید دامپزشکی است و کشتارگاه‌های اردکان و میبد نیز با بهبود وضعیت موجود بطور موقت فعالیت می‌کنند.

به گفته این مسئول، هشت کشتارگاه دام سنتی، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه صنعتی بلدرچین نیز در استان یزد فعالیت دارد که تا سال آینده یک کشتارگاه بزرگ صنعتی طیور با سه خط مجزا برای بوقلمون، مرغ و بلدرچین به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: در یک سال اخیر ۳۱۹ هزار و ۲۳۸ راس دام سبک و سنگین و ۱۰ میلیون قطعه انواع طیور در کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی کشتار شد.

حدادزادگان با اشاره به نامگذاری ۸ تا ۱۴ مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی افزود: شعار غذای سالم از مزرعه تا سفره برای این هفته در سالجاری انتخاب شده است؛ شعاری که توسط وزارت بهداشت در روز سلامت نیز به کار برده شد. 
وی با بیان اینکه برای رسیدن غذای سالم به مردم اقدام‌هایی در حلقه‌ها یا مراکز مختلف در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: این حلقه‌ها شامل منابع و مراکز تولید و پروش دام، تولید و بسته بندی، حفظ و نگهداری، حمل بهداشتی و نگهداری یا عرضه فراورده‌ها است.


*
بی‌نظیر‌ترین سامانه پایش بیماری‌های دام در منطقه

مدیرکل دامپزشکی یزد خاطر نشان کرد: در حلقه منابع تولید پایش و مراقبت فعال و غیر و فعال انجام می‌شود که در این راستا بروز‌ترین ابزار الکترونیکی آنلاین با عنوان سامانه پایش بیماری‌های دام و طیور به صورت ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در منطقه بی‌نظیر است. 
وی افزود: با توجه به گرایش بیشتر مردم به شهرنشینی و تراکم موجود در شهر‌ها باید برخی اقدام‌های ژنتیکی در دام رخ دهد تا بیشترین بهره برداری از فضای اندک اختصاص یافته به دام‌ها صورت گیرد که این موضوع وظیفه دامپزشکی را در حوزه‌های مختلف از جمله نظارت بیشتر کرده است. 
وی خاطر نشان کرد: این سامانه از درصد زیادی از بیماری‌های دام و طیور جلوگیری می‌کند.

 

* در پرورش مرغ از هورمون استفاده نمی‌شود

این مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه امکان استفاده از هرمون در مرغ داری‌ها به لحاظ علمی و اقتصادی به صرفه نیست، تصریح کرد: بر این اساس از هرمون در پرورش مرغ استفاده نمی‌شود. 
حدادزادگان با اشاره به موضوع واکسیناسیون و کنترل بیماری‌های ناقل دام با انسان و دام با دام افزود: در بازه زمانی مهر سال گذشته تا مهر امسال ۳۶۷ هزار ۳۰۸ راس دام سبک و سنگین در استان واکسینه شدند. 
وی شمار دام‌های موجود در استان یزد را بیش از ۸۵۰ هزار راس عنوان کرد و افزود: دام‌های استان در یکسال اخیر در مجموع ۲ میلیون و ۶۱ هزار و ۹۰۵ نوبت سر در مقابل انواع بیماری‌ها واکسینه شدند که کاهش ۱۸ درصدی کانون‌های بیماری‌های دامی در استان را به دنبال داشت.


*
انتقال بیماری تب مالت از طریق شیر خام گوسفند

این مسئول با اشاره به بیماری‌های دامی از جمله تب مالت هشدار داد: این بیماری بیشتر از طریق شیر گوسفند و بز منتقل می‌شود و مردم باید از مصرف شیر خام یا پنیرهای محلی تولید شده از این دام‌ها خودداری کنند. 
حدادزادگان افزود: ۴۰ درصد کار‌شناسان اداره کل دامپزشکی استان یزد که در معرض دام قرار داشتند به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند. 
وی خاطر نشان کرد: البته آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در استان در سالجاری کاهش داشته و از ۲۸۰ نفر به ۱۶۰ نفر رسیده است.


*
بدهی ۶ میلیاردی دامپزشکی به دامداران

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره مشکل پرداخت غرامت به دامداران گفت: دامپزشکی یزد اکنون ۶ میلیارد ریال بدهی در این خصوص دارد. 
حدادزادگان همچنین با اشاره به بیماری سل دامی افزود: در یکسال اخیر ۱۴ هزار و ۴۴۵ راس دام مورد آزمایش قرار گرفتند و ۱۹ راس دام آلوده شناسایی و کشتار شدند. 
وی خاطر نشان کرد: کانون‌های بیماری تب برفکی در دام‌های استان نیز در یکسال اخیر از ۴۱ به ۱۶ مورد کاهش یافت.

* نیاز یزد به آزمایشگاه مجهز دامپزشکی

حدادزادگان با تاکید بر ضرورت احداث آزمایشگاه مجهز و مرکزی دامپزشکی که به تصویب شورای برنامه ریزی استان نیز رسیده است، گفت: هزینه احداث و تجهیز این آزمایشگاه ۶۰ میلیارد ریال براورد شده است. 
وی افزود: از یکسال اخیر ۱۴۴ هزار و ۲۶۱ کیلوگرم فراورده‌های فاسد توقیف و ۱۵۵ هزار قطعه مرغ غیرقابل مصرف کشتارگاه‌های استان معدوم شده است.

* رشد صادرات فراورده‌های دامی یزد
مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به رشد صادارت فراورده‌های خام دامی استان خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته، یکهزار و ۳۱ تن تخم مرغ، ۲ هزار و ۵۲۷ تن پا و پنجه مرغ، ۳۳۴ تن چربی‌های حیوانی، ۲۹۰ تن پودر گوشت و ۳۵ تن گوشت بلدرچین از استان یزد به خارج کشور صادر شده است. 
حدادزادگان افزود: تنها واردات استان یزد در بخش دام، پشم شسته گوسفندی قابل مصرف در صنایع نساجی است که میزان واردات آن ۵۹ تن در سال گذشته به ۸۰ تن در سالجاری رسیده است.

 

 

برچسب ها: یزد، بدهی،
نظر شما
ادامه