کد خبر: ۲۳۶۱۵

به مناسبت روز ملی دامپزشکی مراسم گرامیداشت این روز با همکاری اداره کل دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی، شورای نظام دامپزشکی استان و با حضور جمعی از مسئولین استان و فعالان این عرصه در روز 14 مهرماه سالن همایش های دانشگاه رازی کرمانشاه برگزارگردید .

مراسم روز ملی دامپزشکی  با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پرویزپور سرپرست نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه آغاز شد وی با بیان نقش دامپزشکی در اقتصاد ملی و سلامت جامعه گفت: حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور وظیفه سنگینی بر عهده دامپزشکی می باشد و نیز با فعالیت در حوزه مبارزه و کنترل بیماریهای مشترک نقش مهم و بسزایی در سلامت جامعه ایفا می نماید. همچنین با ذکر احادیثی، به اهمیت حرفه دامپزشکی در دین مبین اسلام پرداخت.

 در ادامه مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه دکتر پرور در سخنرانی خود در این مراسم، از همکاری و همراهی دانشکده دامپزشکی، شورای نظام دامپزشکی استان جهت برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم تشکر و قدر دانی نمود. و با اشاره به فاجعه دردناک منا یاد و خاطره هموطنان عزیز از دست رفته را گرامی داشت. و روز 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی را به همه تلاشگران این عرصه در حوزه های مختلف آموزشی، تحقیقاتی اجرائی (بخش خصوصی و دولتی)تبریک و تهنیت عرض نمود. وی با اشاره به 90 سال خدمات ارزنده دامپزشکی در کشور بیان داشت: هنوز به این رشته مهم و تاثیرگزار در دو حوزه اقتصاد ملی و سلامت جامعه به خوبی پرداخته نشده است و بایستی در خصوص جایگاه و اهمیت این رشته بیشتر در جامعه صحبت شود. بدون شک با افزایش سطح آگاهی عموم مردم نسبت به این حرفه شاهد رشد و شکوفایی و افزایش خدمات رسانی این حرفه در جامعه خواهیم بود.

وی درخصوص اهمیت و نقش دامپزشکی در اقتصاد ملی و تجارت بین الملل اشاره کرد وگفت: استان کرمانشاه از دیرباز مهد کشاورزی و دامپروری بوده است و هم اکنون یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در کشور محسوب می شود و با احتساب حدود 5 میلیون واحد دامی که بیش از 30 هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی صنعت دامپروری در استان است و باتوجه به دارا بودن بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور بحران زده عراق، حفظ و حراست از این سرمایه های ملی را درمقابل بیماری های دامی بر عهده دامپزشکی می باشد. که در این راستا و در حوزه مقابله با بیماری های دام طی یک سال گذشته با واکسیناسیون بالغ بر 10 میلیون نوبت سر واکسن توسط بخش دولتی استان و آن هم به صورت کاملاً رایگان  گامی مهم در حفظ و حراست از سرمایه دامی برداشته شده است که این مهم نوعی نمود کمک دولت به دامدران و عشایر استان می باشد. و در حوزه مقابله با بیمار های طیور انجام بیش از 155 میلیون نوبت واکسیناسیون جهت مقابله با بیماری هایی که صنعت طیور استان را تهدید می کند انجام شده است. و در حوزه آبزیان نیز تشدید نظارت های بهداشتی قرنطینه ای بر حمل و نقل و پرورش آبزیان انجام شده به طوری که ورود هرگونه بچه ماهی و تخم چشم زده به استان باید با گواهی قرنطینه ای- بهداشتی و عدم وجود بیماری های ویروسی از جمله  IPN-IHN-VHSو عدم استفاده از ماده خطرناک مالاشیت گرین باشد.  

مدیرکل دامپزشکی در ادامه به اقدامات این اداره در حوزه صادرات دام زنده با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان،گمرک و اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: این استان در یک سال گذشته با صادرات بیش از 350 هزار راًس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس  در امر صادرات دام زنده از جمله استانهای پیشرو کشور بوده است. که ارز آوری آن بالغ بر 80 میلیون دلار می باشد. که این مهم با تلاش اتحادیه صادرکنندگان دام زنده صورت گرفته است.

در ادامه دکتر پرور با بیان نقش مهم دامپزشکی در بهداشت عمومی و سلامت جامعه افزود: براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت حدود 50 درصد از بیماریهای انسانی از دام و فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می شود و از 156 مورد بیماری نوپدید و نوظهور 73% آن از دام به انسان منتقل می گردد .بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت قرن 21 راقرن مبارزه با بیماریهای زئونوز نام گرفته است.  در این حوزه دامپزشکی نقش مهم و بسزایی در جهت کنترل بیماری های قابل انتقال از دام به انسان ایفا می نماید و ادامه داد که سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه با یک برنامه منسجم و هدفمند بستر پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از دام به انسان را مهیا نموده است.

وی افزود با توجه به اهمیت بیماری تب مالت در استان و پیگیری های مستمر اداره کل دامپزشکی و همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات لازم جهت پوشش کامل واکسیناسیون تب مالت تاًمین گردید و برای اولین بار کل جمعیت دام سبک واجد شرایط واکسیناسیون استان علیه بیماری تب مالت مایه کوبی گردید.

دکتر پرور با اشاره به عملکرد یکساله اداره کل دامپزشکی در حوزه نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی گفت: طی حدود  184 هزار مورد بازرسی از اماکن تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان، تعداد 6581 مورد غیربهداشتی مشاهده، وبا  انجام 1867 مورد نمونه برداری و 4530  مورد آزمایش بر روی نمونه ها، نهایتا بیش از 93 تن انواع فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف انسانی ضبط و با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء گردید.

وی افزود: در این رابطه 710 پرونده قضایی تشکیل و تعداد 409 مکان غیربهداشتی که ضوابط و دستورالعمل های سازمان را رعایت نمی کردند با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمپ گردیدند.

دکتر نادرپرور با بیان اینکه جهت تحقق شعار سلامت غذا ، از مزعه تا سفره با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و پیگیری مستمر این اداره کل سامانه ردیابی گوشت مرغ در تمامی کشتارگاه های استان اجرائی گردیده و مصرف کنندگان می توانند بارسال کد مندرج بر روی بسته بندی مرغ های استحصالی از کشتارگاه ها به سامانه پیامکی 30008903 از نوع محصول، از شهرستان محل پرورش(مرغداری)، تاریخ تولید و انقضاء، کشتارگاه محل استحصال اطلاع حاصل نمایند و در صورت مغایرت محصول، با سامانه ارتباطی 1512 تماس حاصل نموده و مراتب را به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری اعلام نمایند

وی با بیان مشکلات و تنگناها در دو حوزه اداری مالی و اعتباری بیان داشت: این اداره کل از کمبود شدید نیروی انسانی رنج می برد و حدود 60% پست های مصوب سازمانی بلاتصدی می باشد. و در حوزه اعتبارات نیز با کاهش حدود 30% اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نسبت به سال  گذسته روبه ست. عدم توسعه و تجهیز پست های قرنطینه ای مرزی یکی از مهمترین مسائل و مشکلات دامپزشکی استان است. ضمناً تعدد مراکز آموزش عالی دامپزشکی به ویژه در رده های کاردانی و کارشناسی که هیچ گونه تناسبی با بازار کار ندارد و ادامه این روند بیکاری بسیاری از فارغ التحصیلان دامپزشکی در این رده ها را در پی دارد. از دیگر مشکلات حرفه دامپزشکی می باشد و بایستی تصمیم اساسی توسط مسئولین مرتبط در این حوزه گرفته شود.

سپس آقای دکتر شاه آبادی سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه ضمن تبریک این روز به تلاشگران این عرصه از زحمات و خدمات دامپزشکی استان تقدیر و تشکر نمود. و بیان داشت: دامپزشکی نقش بسزایی در سلامت و امنیت غذایی کشور را دارد.

 وی در ادامه: از ورود غیر مجاز گوسفندان نژاد سوری از کشور عراق به ایران و همچنین کشتار غیر مجاز دام ابراز نگرانی نمود و خاطر نشان کرد: لازمه غلبه بر کشتار غیر مجاز دام فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی می باشد و با اشاره به اینکه این قبیل گردهمائی ها که بین دستگاه های اجرایی مانند اداره کل دامپزشکی و با مراکز آموزشی و علمی (دانشکده دامپزشکی)برگزار می شود نقطه شروع خوبیست و می تواند با ادامه چنین همکاری ها باعث رشد و توسعه در حوزه آموزشی و اجرایی در آینده باشد.

 در ادامه مراسم دکتر علی اصغر مقدم رئیس دانشکده دامپزشکی با اشاره به بیماریهای مهم قابل انتقال از دام به انسان گفت: کنترل این بیماری ها مرهون زحمت و تلاش دانش آموختگان دامپزشکی می باشد هرچند در ایران تناسب دانشکده ها با بازار کار رعایت نشده است. وی در این راستا افزود: که تعداد دانشکده های دامپزشکی در کشور های پیشرفته حتی کمتر از انگشتان یک دست می باشد و اعلام نمود در کشور کانادا فقط پنج دانشکده دامپزشکی وجود دارد.

دکتر کامیار محمدزاده رئیس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه با تبریک این روز و به فعالان دامپزشکی در بخش خصوصی و دولتی از زحمات دکتر پرور مدیر کل دامپزشکی و دکتر علیرضا امیری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان به دلیل تلاش و کوشش در جهت رفع مشکلات بخش خصوصی  تقدیر و تشکر نمود.

تقدیر از نمونه های بخش دولتی، بخش خصوصی، دانشکده دامپزشکی، بازنشسته ها و فعالان عرصه تولید از دیگر بخش های این مراسم بود. و در پایان مراسم از شرکت کنندگان با سرو شام پذیرایی به عمل آمد.

 

نظر شما
ادامه