کد خبر: ۲۳۶۲۱

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: ورود گوشت مورد نیاز مردم از خارج از کشور جای تأسف دارد.

به گزارش آناج، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در دیدار با مسئولان دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی با تبریک هفته دامپزشکی و تسلیت جان باختن فاجعه منا، اظهار داشت: فاجعه منا مصیبت بسیار بزرگی بود که متوجه جهان اسلام شد و امیدواریم این فاجعه مقدمه‌ای برای خروج حرمین شریفین از اشغال رژیم آل سعود باشد.

وی افزود: قسمتی از مواد غذایی از قبیل گوشت و لبنیات و همچنین پوشاک مردم از طریق حیوانات حلال گوشت تهیه می‌شود و سلامت همه این مسائل در گرو سازمان دامپزشکی است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در دین اسلام سه نوع حق متوجه انسان است، گفت: رعایت حقوق برادری از جمله این سه حق است که باید رعایت شود و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. رعایت حقوق انسان‌ها نیز دومین حق متوجه بر تمام انسان‌ها است که باید رعایت شود.

وی، با بیان اینکه رعایت حقوق حیوانات سومین حقی است که در اسلام متوجه انسان، ها است، افزود: تمام مسلمانان نه تنها در قبال همنوعان خود، بلکه در قبال حیوانات نیز مسئولیت دارند و در تمام کتب فقهی آمده است که کسی که چهارپایی را در خانه اش نگه می دارد باید آب و غذای آن حیوان را تامین کند و اگر نکند مرتکب خلاف شرع شده است.

تشکیل سازمان دامپزشکی به خاطر رعایت حقوق حیوانات و تامین سلامت آنها بود که مورد تاکید اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: انسان در برابر فواید مختلفی که از طریق حیوانات به بشر می‌رسد، مسئولیت‌هایی دارد و باید سلامت و آب و غذای آن را تامین کند و تشکیل سازمان دامپزشکی به خاطر رعایت حقوق حیوانات و تامین سلامت آنها بود که مورد تاکید اسلام است.

وی تأکید کرد: دامداری در ایران باید ترویج یابد چرا که باعث تاسف است که گوشت مورد نیاز مردم از خارج کشور وارد شود و این شایسته کشوری که در عرصه‌های علمی به خود کفایی رسیده است، نیست و باید فکری کرد و آسیب‌شناسی کرد.

 آیت‌الله مجتهدشبستری افزود: تولید دام در کشور باید به مرحله‌ای برسد که هیچ‌گونه نیازی به واردات گوشت و مرغ از خارج نباشد. باید به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه ذبح شرعی از مسلمات شرع اسلام بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اگر در خصوص حیوانی شک کنیم که ذبح شرعی صورت گرفته است یا نه، اصل بر عدم حلیت آن حیوان بوده و استفاده از آن حرام است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع)، افزود: ذبح حیوان با آلت حدید (چاقوی متداول)  و بردن نام خداوند متعال از ضروریات ذبح اسلامی است که باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: غذای حلال در کشورهای اسلامی و حتی در کشور های غیراسلامی مورد استقبال و توجه مردم قرار می‌گیرد و در پلاکاردها و مغازه‌های خود غذای حلال را درج می‌کنند.

آیت‌الله مجتهدشبستری در پایان با بیان اینکه بعضا گفته می‌شود که در کشتارگاه‌ها موارد ذبح شرعی رعایت نمی‌شود، تبیین کرد: با رسانه‌ها مصاحبه کنید و به اطلاع مردم شریف برسانید که ذبح شرعی حیوانات در کشتارگاه‌ها با حضور ناظر انجام می گیرد تا آرامش خیال مردم فراهم شود.

 

 

نظر شما
ادامه