کد خبر: ۲۳۶۷۶

«دکتر حمیدرضا حسینی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمسار در گفت و گو با «جلال غلامرضایی» از تولید 327 تن گوشت قرمز در 6ماه اول سال 94 در گرمسار خبر داد و گفت: در بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، مجموعاً در کشتارگاه دام گرمسار که می توان گفت یکی از بهترین کشتارگاه های دام در سطح استان را شامل می شود، 327 تن گوشت قرمز تولید شده است.

وی همچنین توضیح داد: در کشتارگاه های طیور  که در حال حاضر سه واحد کشتارگاهی صنعتی فعال طیور در شهرستان داریم، در حدود 9 هزار و 430 تن تولید گوشت سفید داشتیم که قریب 85 درصد از تولیدات این بخش به استان تهران منتقل شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گرمسار تصریح کرد: در واقع می توان گفت شهرستان گرمسار به یک قطب تامین کننده ی بخش قابل توجهی از گوشت سفید شرق استان تهران تبدیل شده است.

حسینی با اشاره به بازدید از مراکز عرضه شامل قصابی ها، مرغ فروشی ها، رستوان ها و سردخانه ها که نظارت بر این مراکز برای تامین سلامت عمومی جامعه لازم است، گفت: در طی 6 ماه نخست سال 94، طی بازرسی های انجام شده حدوداً هزار و 500 کیلوگرم فرآورده دامی ضبط شده داشتیم که برخوردهای قضایی مناسب با واحدهای صنفی متخلف صورت گرفت.

وی اضافه نمود: تعداد 2 هزار و نود و شش مورد مجوز بهداشتی برای حمل انواع فرآورده های خام  دامی و نیز دام و طیور زنده صادر شده است.

حسینی با اشاره به واکسیناسیون در دو بخش دام سبک و سنگین گفت: مجموعاً دویست و هفتاد و سه هزار و 860 نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است که شامل واکسن های مختلفی از جمله آبله گوسفندی، آبله بزی، شاربن در گاو، گوسفند و بز، تب برفکی در گاو و... می باشد.

وی تاکید کرد: کلیه خدمات ارائه شده کاملاً به صورت رایگان انجام شده است

رئیس شبکه دامپزشکی گرمسار با بیان اینکه دو بیماری شاخص مشترک بین انسان و دام وجود دارد، توضیح داد:  این دو بیماری سل و بروسلوز (یا همان تب مالت) می باشند.

وی افزود: این دو بیماری هم در جمعیت دامی و هم جامعه ی انسانی حائز اهمیت هستند که در شش ماه نخست امسال دو هزار و دویست و هفده راس گاو تحت پوشش تست سل و 2هزار و دویست و هفتاد و پنج راس تحت پوشش تست بروسلوز قرار گرفته اند.

حسینی توضیح داد: بیماری هاری نیز از جمله بیماری های مهمی است که ما در جهت کنترل این بیماری تعداد 401 قلاده از سگ های موجود در دامداری ها را علیه این بیماری واکسینه کردیم.

وی با بیان اینکه دامپزشکی براساس قانون دو وظیفه عمده مبارزه با بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام دارد، گفت: قانون وظایف دیگری نیز بر عهده دامپزشکی قرار داده است از جمله نظارت بر مراکز عرضه محصولات دامی، کشتارگاه ها، کارخانجات فرآورده های دامی که بازرسان دامپزشکی به طور کامل نظارت بهداشتی دارند.

وی تاکید کرد: در واقع دامپزشکی به عنوان پشتیبان بهداشتی کلیه فرآورده های پروتئینی با منشاء دامی است که از مزرعه به سفره هر خانوار می رسد.

وی با اشاره به حجم زیاد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی گفت: نمی توان گفت چرا این حجم از فارغ التحصیل در این رشته داریم، زیرا دولت وظیفه ی تامین شرایط آموزش برای تک تک افراد جامعه را دارد.

وی ادامه داد: برای اشتغال نیز سعی شده ظرفیت های بخش خصوصی جهت اشتغال زایی  فعال تر شود، اما در رابطه با رشته دامپزشکی امروز باید فکری اندیشیده شود و تعداد دانشکده های دامپزشکی افزایش پیدا نکند.

حسینی در پایان با اشاره به بحث مرغ های هورمونی و راه اندازی کمپین ها در راستای نخریدن مرغ گفت: هیچ هورمونی استفاده نمی شود؛ آنچه در مرغداری ها اتفاق می افتد این است که در یک سیستم بسته در طول یک فرآیند 2ماهه، نیمچه های گوشتی که از نژادهای اصلاح شده هستند، طی یک برآیند مدیریتی مطلوب و تغذیه 24ساعته و بالانس شده از نظر انرژی و پروتئین  که زیر نظر دکتر دامپزشک فرموله شده تغذیه می شوند، و طی این مدت به وزن مناسب می رسند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان دامپزشکی فرآیندی را در دستور کار خود تحت عنوان پایش باقیمانده ها قرار داده است. طرح مذکور ملی است که می توان گفت طرحی بسیار جامع و علمی محسوب می شود. شبکه دامپزشکی گرمسار هم در راستای این طرح نه تنها گوشت مرغ، بلکه عسل، شیر و حتی خوراک مصرفی دام را با ارسال نمونه به آزمایشگاه مرکزی استان  مورد آزمایش قرار می دهد.

 

 

نظر شما
ادامه