کد خبر: ۲۳۶۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

سفر وزیر بهداشت به تبریز

وزیربهداشت با عتاب قرار دادن سازمان‌های استاندارد، دامپزشکی و سازمان غذا و دارو که در زمینه فرآورده‌های غذایی هر از گاهی اختلاف پیدا می‌کنند، گفت: این اختلافات از نگاه مردم و دولت پذیرفتنی نیست، بنابراین مجلس و دولت قوانین بازدارنده و مناسب وضع کنند.

به گزارش تسنیم، «دکتر سید حسن هاشمی» در همایش روز جهانی غذا با مطرح کردن این پرسش که واقعاً در یک سال گذشته مردم، تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی برای هر چه سالم‌تر بودن غذا چه کردند، گفت: باید جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، دامپزشکی و ... کارنامه خود را در طول یک سال گذشته ارائه دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: یا ما این کار را نشناختیم یا توجه کافی به سلامت مردم نداریم زیرا آنطور که باید و شاید دستگاه‌های متولی وظایف خود را در این عرصه انجام نمی‌دهند. مردم نیز شاهد کم‌خوری، پرخوری و یا انتخاب نادرست غذا هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به هر حال غذایی که استفاده می‌کنیم و یا زمانی که برای آن صرف می‌کنیم و یا نحوه درست کردن آن اهمیت دارد.در دنیا کمپانی‌های بزرگی برای مردم غذا درست می‌کنند در ایران هم اشخاصی بنگاه‌های کوچک برای تهیه غذا درست کرده‌اند ولی در مجموع در تمام این بخش‌ها مشکل داریم و مهمترین علت این مشکلات هم عدم توجه سیاستگذاران به غذا است.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه مجلس‌ها و دولت‌ها همیشه حواسشان به ساخت شبکه‌های زیربنایی بوده است. مثلا دولت‌های می‌آیند و در عرصه‌های جاده‌ و یا مسکن و حمل و نقل زمان و بودجه صرف می‌کنند چون این کارها دیده می‌شوند و به آن می‌توانند افتخار کنند ولی در بخش سلامت کمترین توجه را می‌کنند. همانطور که در دولت‌های قبلی سلامت اولویت هفتم یا هشتم بود. ولی در دولت آقای روحانی بر اساس تعهد و قول‌هایی که وی داد سلامت اولویت مهمی محسوب شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم پس از اجرای برجام و در دوران پساتحریم این بی‌توجهی به سلامت مردم کم‌رنگ‌تر شود زیرا هنوز به محیط زیست و سلامت توجه کافی از سوی سیاستگذاران نمی‌شود. علیرغم آنکه اسناد بالادستی بسیاری داریم ولی در گنجه‌ها خاک می‌خورد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی کشور هم کم‌توان هستند و از طرفی دیگر ارائه دهندگان خدمت هم چون رتبه‌بندی نشدند تولیدکننده درستکار و کسی هم که تعهد به کارش ندارد رتبه‌بندیش مشخص نیست بنابراین ارزیابی شخص بنده در این حوزه‌ها در طول یک سال گذشته خوب نیست و امیدوارم خلاف آن ثابت شود.

هاشمی گفت: بنابراین با این شرایط مردم خودشان باید بیشتر به فکر سلامتشان باشند به طوریکه خانم‌ها و والدین در بهداشت عمومی نقش بسیار مهمی دارند. مثلا در پخت و پز از روغن کمتر یا روغن مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هم وزارت صنایع نقش مهمی در صدور و اجازه واردات روغن‌های سالم به کشور دارد همانطور که وزارت بهداشت نیز در صدور پروانه سلامت نقش مهمی باید ایفا کند.

وزیر بهداشت با مطرح کردن این سوال که چرا امروز شایع‌ترین علت مرگ و میر ایرانیان بیماری های قلبی است گفت: نباید همه این بیماری‌ها را برگردن استرس و بیماری‌های روان‌پریشی گذاشت درحالیکه یکی از دلایل مهم این بیماری‌ها مصرف همین روغن‌ها است. از طرف دیگر هم نمک زیاد مصرف می‌شود بنابراین نقش والدین در انتخاب غذای سالم مهم است.

هاشمی ادامه داد: البته نقش بهداشت محیط و سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی نیز در سلامت مردم نقش مهمی ایفا می‌کند. باید محصولات فرآورده‌های غذایی ارزش‌گذاری شود ولی هم‌اکنون این حضور و کنترل‌ها و نظارت‌ها ناچیز و کمرنگ است.

وی به مصرف بالای شکر و اضافه وزن نیمی از خانم‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: این اضافه وزن فقط به خاطر کم‌تحرکی نیست به خاطر مصرف نوع غذا هم است. بنابراین بنده در این مراسم حرف جدیدی ندارم. قصد رجزخوانی هم ندارم ولی انتظار دارم سازمان‌های نظارتی، هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند و دیگر شاهد آن نباشیم که سازمان استاندارد برای سلامت یک فرآورده در مقابل سازمان غذا و دارو بایستد.

وزیر بهداشت با مورد عتاب قرار دادن 3 سازمان نظارتی در کشور جهت ارتقاء سلامت غذای مردم، گفت: ناهماهنگ بودن سازمان‌های استاندارد، دامپزشکی و سازمان غذا دارو خوب نبوده و از نظر مردم و دولت نیز پذیرفتنی نیست تعارفی هم با کسی نداریم بنابراین اجازه رانت‌خواری به هیچ‌کس حتی در بخش دولتی و یا شبه دولتی و یا خصوصی داده نمی‌شود.

هاشمی عنوان کرد: کشورهایی که در سلامت مردمشان موفق شدند اول به سلامت غذای آنان توجه کردند و به هیچ عنوان هم با رفت و‌ آمد دولت‌ها این دیدگاه‌ها تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: بنابراین سرعت ما در نظارت‌ها بر حسب انتظار مردم نیست. ولی آینده بازار غذایی کشور از آن کسانی است که درستکار هستند. کسانی که کیفیت را سرلوحه کارشان قرار می‌دهند و به خاطر سودهای کوتاه‌مدت سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدوارم در دوران پساتحریم هماهنگی دستگاه‌های نظارتی برای سلامت مردم بیشتر شود. واقعا در زمان تحریم از سمومی در کشاورزی استفاده شد که برای مردم آسیب‌زا بود. حال چه در نوع مصرف سموم و یا چه در خود سموم. بنابراین باید مواردی مانند باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و کسانی که نظارت می‌کنند و اجازه واردات می‌دهند که همانا دستگاه‌های دولتی هستند در دوران پساتحریم بهتر عمل کنند.

هاشمی در ادامه با تقاضایی از قوه قضائیه گفت: ما انتظار داریم قوه قضائیه نیز مانند همیشه ما را همراهی کند. زیرا امروز میزان مجازات‌ها با میزان جرم‌ها تطابق ندارد و بازدارنده نیست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه امیدوارم سال به سال غذای سالم‌تری برای مردم کشورمان تولید شود، بیان کرد: مردم باید اول خودشان یک ناظر باشند و بعد دستگاه‌های نظارتی نیز بهتر عمل کنند. البته همه ایرادها برگردن دستگاه‌های نظارتی نیست. بلکه بیشتر این مشکلات به خاطر سیاست‌گذاری‌ها است. پس مجلس و دولت برای نظارت بیشتر و نیروی کارآمد باید قوانین کافی وضع کند و نمی‌توان فقط مطالبه‌گری کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان استاندارد و دامپزشکی به مانند سازمان غذا دارو برنامه‌های مشابهی دارند ولی باید دید در چه کاری تحول ایجاد شده است مثلا در سالی که گذشت خوشحالیم که ذائقه مردم از مصرف لبنیات چرب به لبنیات کم‌چرب تغییر یافت، به نظر بنده کار خوبی بود و ای کاش ادامه می‌یافت و اتحادیه‌ها کمک می‌کردند.

هاشمی با ضرورت اصلاح قیمت‌گذاری و مالیات و همچنین گرفتن عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان خاطر نشان کرد: شاید نتوانیم مصرف سیگار را حذف کرد ولی می‌توانیم مصرف کالاهای آسیب‌رسان را کاهش داد. وزارت بهداشت نیز فقط می‌تواند پیشنهاد دهد و این دولت و مجلس است که باید قانون وضع کنند. بنابراین امیدوارم سال آینده کارنامه قابل قبولی در اصلاح سبک زندگی مردم، عملکرد دستگاه‌های نظارتی و تولیدات شرکت‌های داخلی را شاهد باشیم.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
0
0
اینجوری که بویش میاید بزودی سازمان دامپزشکی هماهنگ خواهد شد.آره داداش!فقط نام نیک می ماند وبس
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
0
0
درود بر دکتر هاشمی. قابل توجه برخی ها که خودشان میدانند منظور جناب وزیر چیست! ((تعارفی هم با کسی نداریم بنابراین اجازه رانت‌خواری به هیچ‌کس حتی در بخش دولتی و یا شبه دولتی و یا خصوصی داده نمی‌شود))
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
0
بیشترین عامل ناهماهنگی، خود وزیر محترم بهداشت است. با حرکات و رفتارهای نمایشی و پوپولیستی و عوام پسند. الان مردم عوام به چشم سوپرمن ضد پالم و خمیر مرغ و آب معدنی بهش نگاه می کنن. کلا در مورد صنعت غذا، یک کار خوب و علمی مبتنی بر مستندات و شواهد تا حالا از ایشان دیده نشده است.
نظر شما
ادامه