کد خبر: ۲۳۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

printlogo

برپایی جلسات و مراسم مذهبی در کنار توزیع نذورات و ذبح دام برای تهیه غذاهای نذری که هرساله در ایام محرم برگزار می‌شود، قوانین ویژه‌ای دارد که با اجرای آن می‌توان کنترل بهداشت تهیه نذری‌ها را به دست گرفت و از سلامت برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و تکایا اطمینان حاصل کرد.

«دکتر بهادر حاجی محمدی»، دامپزشک در خصوص توجه به شرایط ذبح سالم و اسلامی در این دوران توصیه کرد: به علت شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و انتقال ناقل‌های بیماری از حیوان به انسان، ذبح خانگی ممنوع بوده و باید در کشتارگاه‌های صنعتی و مطابق با قوانین مشخص انجام گیرد. با این حال افرادی که قصد دارند برای تهیه نذری، خارج از کشتارگاه‌های صنعتی عمل ذبح را انجام دهند، باید این کار را مطابق با روش‌های تعیین شده در ذبح اسلامی انجام دهند.

وی افزود: تحقیقات علمی پژوهشی روز دنیا نشان می‌دهد، ذبح اسلامی، بهترین روش برای تهیه گوشت مصرفی به شمار می‌رود که علاوه بر پایین بردن احتمال انتقال بیماری‌ها از دام به حیوان، تحمل درد را نسبت به روش‌های دیگر در حیوانات کمتر می‌کند.

دکتر حاجی محمدی تصریح کرد: در ذبح اسلامی و به روش صحیح، به هیچ وجه نباید سر دام کاملاً قطع شده و نخاع آسیب ببیند. معمولاً ذبح با قطع شدن سیاهرگ اصلی بدن در گردن انجام می‌شود و باید توجه داشت، در صورت آسیب دیدن طناب نخاعی و قطع شدن ارتباط بدن با مغز، خون به طور کامل خارج نمی‌شود و لاشه بشدت فساد پذیر خواهد شد. برای همین است که در ذبح اسلامی توصیه نمی‌شود سر حیوان از بدن او به طور کامل جدا شود تا از آسیب دیدن فیبر عصبی که به قلب می‌رود و سبب توقف قلب می‌شود، پیشگیری به عمل بیاید.

وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد در صورت ذبح درست و جلوگیری از قطع کامل سر، قلب با فشار بیشتری به پمپاژ پرداخته و برای جبران فشار از دست رفته خون بیشتری از لاشه خارج خواهد شد. خروج بیشتر خون از لاشه، باعث می‌شود گوشت ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد و از انتقال بیماری‌ها و عوامل باکتریایی به مصرف‌کننده پیشگیری شود.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران تأکید کرد: عمل برش باید از ناحیه چپ به راست انجام گیرد و جلوگیری از آسیب دیدن نخاع شدیداً مورد توجه ذبح‌کننده باشد. نباید فراموش کرد چنانچه خون در بدن حیوان باقی بماند، گوشت آن برای سلامتی مضر خواهد بود و خون پس از ذبح شدن به علت از دست رفتن کارایی پاکسازی خون توسط اندامی مانند کلیه‌ها به فضای مناسبی برای رشد میکروب‌های کشنده تبدیل خواهد شد. در خون حیوانی که در آن خروج خون بخوبی انجام نشده است اسیدهای سمی مانند اسید اوریک وجود دارد که مصرف‌کننده را در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند درد مفاصل قرار خواهد داد.

وی افزود: توجه به بهداشت چاقویی که ذبح توسط آن انجام می‌شود و نگهداری گوشت در یخچال به مدت 12 تا 24 ساعت قبل از مصرف، احتمال انتقال بیماری‌ها را به حداقل می‌رساند.

دکتر حاجی محمدی توصیه کرد: بهتر است گوشت پس از ذبح در یخچال قرار گیرد تا با خنثی شدن پدیده صلابت نعشی که در آن اکسیژن‌رسانی متوقف شده و عضلات دچار انقباض شدید می‌شوند، تردی و کیفیت گوشت حفظ شده و از انتقال عوامل باکتریایی و ویروسی پیشگیری به عمل آید.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
1
یک سوال از متخصصان محترم که معمولا از نظر ما آدمها که خود را یکه تاز در این کره خاکی می دانیم، مانده و آن قربانی کردن به روش انسانی است. همه ما میدانیم اگر نخاع فوری قطع نشود حیوان از لحظه ذبح درد و همزمان زجر خفگی ناشی از بریده شدن نای را حس و تا زمانیکه هیپوکسی مغزی اتفاق نیفتاده درد را بشدت حس خواهد کرد. آیا ما انسان ها این اختیار را داریم برای جلوگیری از زود فاسد نشدن (بخاطر باقیمانده خون) یک مجود ارزشمند الهی را که دارای سیستم عصبی خیلی پیشرفته است، زجرکش نماییم؟!
نظر شما
ادامه