کد خبر: ۲۳۷۱

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کرمان ، قزوین ، فهرج و خراسان جنوبی

 

ارتباط مستقیم با دام خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می دهد

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی توسط افراد مرتبط با دام گفت: افرادی که در ارتباط مستقیم با دامها قرار دارند در خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.
دکتر غلامرضا زید آبادی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که عصر شنبه برگزار شد، اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماریهای ویروسی مشترک بین انسان و دام می باشد که در شرایط خاص از طرق مختلف می تواند به انسان سرایت کند.
وی افزود: بدلیل اینکه بیشترافرادی که تماس مستقیم با دام و فراوردهای دامی دارند مانند پرسنل کشتارگاه، آزمایشگاه های دامی، قصابی ها و همچنین پرورش دهندگان دام در معرض خطر هستند و این بیماری یک بیماری شغلی محسوب می شود.
وی گفت: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان جهت آموزش و اطلاع رسانی از اهمیت بیماری و راه های پیشگیری از سرایت آن به انسان اقدام به برگزاری کلاس آموزشی برای قصابهای سطح شهر کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: در این دوره آموزشی کلیاتی از اپیدمیولوژی بیماری، اهمیت بیماری زایی آن در انسان، نحوه انتقال آن به انسان و همچنین نحوه شیوع بیماری در جمعیت دامی و در نهایت راههای کنترل و پیشگیری بیماری در انسان مطرح شد.

-----------------------------------

 

آمادگی دامپزشکی قزوین جهت صدور مجوز فعالیت مرکز مایه کوبی مستقل دامی

 

دکتر علی آقاجان نیا معلم ،سرپرست اداره دارو ،درمان وآزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی قزوین گفت:  به جهت ساماندهی مراکز مایه کوبی در شهرستان قزوین این اداره کل در نظر دارد، نسبت به صدور مجوز تاسیس مرکز مایه کوبی مستقل دامی در شهرستان قزوین اقدام نماید.

لذا از کلیه متقاضیان واجد شرایط دعوت به عمل می آید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره کل دامپزشکی استان مراجعه و یا با شماره تلفنهای 0281-3333625و3333627دفتر دارو ودرمان این اداره کل تماس حاصل نمایند.

جمع‌آوری و اتلاف بیش از 9 هزار سگ ولگرد در قزوین


بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ سگ ولگرد توسط سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری قزوین جمع‌آوری و اتلاف شد.
از زمان فعالیت سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری قزوین بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ ولگرد در سطح شهر قزوین و روستاهای حریم آن، اتلاف و در جایگاه ویژه دفع بهداشتی شده است.
جمع‌آوری و دفع حیوانات ناقل بیماری براساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با هدف جلوگیری از شیوع امراض مسری حیوانات انجام می‌شود.
سگ‌های ولگرد در صورت عدم رسیدگی بهداشتی می توانند عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از جمله هاری، کیست هیداتیک و سالک به انسان باشند و همچنین خطر حمله و گاز گرفتگی و سلب آسایش عمومی شهروندان را به همراه دارند.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
300 نفر ساعت نظارت بازرسان شبکه دامپزشکی فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 300 نفر ساعت نظارت توسط بازرسان و کارشناسان شبکه دامپزشکی فهرج از مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است.

مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی فهرج از بدو راه‌اندازی در راستای ماموریت‌های محوله و وظایف سازمانی، عملیات نظارت بر فعالیت رستوران‌ها، مراکز عرضه و توزیع گوشت قرمز و سفید در سطح شهرستان به صورت دو برنامه هفتگی و تصادفی مدنظر داشته است.
وی افزود: در این راستا بیش از 300 نفر ساعت نظارت توسط بازرسان و کارشناسان این شبکه از مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج تصریح کرد: ماحصل این بازرسی‌ها بیش از 50 مورد تذکر کتبی و شفاهی برای بهبود شرایط عرضه، جمع‌آوری 60 کیلوم گوشت سفید و 50 کیلو آلایش خوراکی و حدود یک هزار کیلوگرم گوشت قرمز است.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بهداشت فرآورده‌های خام دامی در بحث سلامت جامعه توصیه می‌شود که فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را اعم از گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ... از مراکز عرضه مجاز که تحت نظارت شبکه دامپزشکی فعالیت می‌کنند، تهیه شود.
وی با بیان توصیه‌هایی در مورد استفاده از این مواد خوراکی گفت: از گوشت قرمز که ممهور به مهر دامپزشکی باشند، استفاده کنید.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج اظهار داشت: استفاده از گوشت مرغ در پوشش پلاستیکی شفاف با مهر استاندارد و تاریخ مصرف، رنگ طبیعی لاشه و داشتن پوست یکنواخت بدون پارگی و تورم، عدم استشمام بوی نامناسب از لاشه و جوشاندن شیر مصرفی به مدت 20 دقیقه نیز باید مدنظر مصرف کننده‌ها قرار گیرد.
شهرستان جدیدالتاسیس فهرج در 260 کیلومتری جنوب شرق استان کرمان و در محور ترانزیتی کرمان ـ زاهدان قرار دارد.

 

-----------------------------------

 

سالانه یک میلیارد ریال صرف درمان بیماریهای حیوان گزیدگی می شود


رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: سالانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار صرف درمان بیماریهای حیوان گزیدگی می شود.
ولی الله زراعتکار در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان خراسان جنوبی با تاکید بر تسریع در جمع آوری سگهای ولگرد در سطح شهر، افزود: حیوان گزیدیگی از جمله بیماری های خطر ساز در امر سلامت مردم می باشد که در این راستا کلیه متولیان امر باید در جهت جمع آوری و اتلاف سگهای ولگرد در سطح شهرها اعتبار لازم را تخصیص دهند.

وی به خطرات و بیماریهای ناشی از کشتار سگ در مناطق اشاره کرد و بیان داشت: در جهت کاهش بیماریهای ناشی از کشتار سگ در مناطق و کاهش آلودگی های زیست محیطی باید تدابیر لازم جهت جمع آوری سگها به صورت زنده اندیشیده شود.

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی در پایان با اشاره به میزان رشد بیماری ‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان، یادآور شد: بر اساس جدیدترین اطلاعات سازمان جهانی بهداشت حدود یک ‌هزار و 415 عامل عفونی در حیوانات وجود دارد که 686 مورد آن قابل انتقال به انسان است.

رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این کارگروه به وجود سگهای ولگرد در محوطه دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: با توجه به وسعت زیاد دانشگاه جمع آوری سگها امری دشواری است که علیرغم مکاتبات صورت گرفته با دستگاه های متولی تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

محمدرضا میری با بیان اینکه شهرداری متولی سگهای ولگرد در سطح شهر می باشد، افزود: این امر در سطح استان متولی مشخصی نداشته و هیچکس در این زمینه پاسخگو نیست.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی نیز در این کارگروه، از اتلاف 568 قلاده سگ در سال گذشته توسط شهرداری بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر پیمانکاری جهت جمع آوری سگها اعلام آمادگی نکرده است.

عبدالحسین شهابی با بیان اینکه محوطه ای جهت جمع آوری و اتلاف سگها به وسیله گاز تعبیه شده است، افزود: در حال حاضر شکارچیان محلی در راستای اتلاف سگها در سطح شهر همکاری می کنند.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی در راستای بهبود وضعیت کشتارگاه های استان، خاطر نشان کرد: کشتارگاه ها باید از دستور کار شهرداری ها خارج شوند.

شهابی با بیان اینکه هم اکنون تنها پنج درصد ظرفیت کشتارگاه فعلی مورد استفاده قرار می گیرد، عنوان کرد: کشتار روزانه شهر بیرجند با جمعیت 170 هزار نفر 120 راس دام سبک است که پاسخگوی نیاز شهری نمی باشد.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی در پایان بر ایجاد کشتارگاه صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: در راستای افزایش کیفیت و بهره وری مناسب از ظرفیتهای موجود باید این امور به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این کارگروه در بحث اخذ پروانه بهداشتی کشتارگاه دام، گفت: در حال حاضر هیچ یک از کشتارگاههای استان پروانه بهداشتی ندارند، اما نداشتن مجوز پروانه بهداشتی کشتار دلیل بر غیربهداشتی بودن کشتار نیست، بلکه در این کشتار 100 درصد بهداشتی انجام می شود.

محمد رضایی با بیان اینکه پروانه بهداشتی کشتارگاه بر اساس ساختار فیزیکی کشتارگاه صادر می شود، افزود: هم اکنون دیوار کشی، پیش سردکنها، مدیریت کشتارگاه و فاضلاب کشتارگاه که نیازمند 700 میلیون تومان جهت راه اندازی است، از مشکلات ساختاری کشتارگاه های دام استان می باشد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در پایان بر واگذاری کشتارگاه ها به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: کشتارگاه ها توجیه اقتصادی برای شهرداریها ندارد و لذا این امر موجب عدم همکاری انها در جهت اخذ پروانه بهداشتی کشتارگاه ها شده است.
 

نظر شما
ادامه