کد خبر: ۲۳۷۵۵

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی همزمان با هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: دامپزشکی، همواره در خط مقدم مقابله با بیوتروریسم و تهدیدات امنیت زیستی قرار دارد.

«دکتر مجید روحانی نژاد» در این رابطه اعلام داشت: توانایی ایجاد ارتباط با مراکز بین المللی از قبیل؛ سازمان جهانی بهداشت دام و کسب اطلاعات زودهنگام از آنها در جهت ایجاد آمادگی پدافندی، ارتقای توانایی تشخیص و شناسایی سریع عامل بیماری در جهت اقدامات واکنش سریع بعدی و بررسی نقش دامپزشکی در کاهش هراس جامعه در زمان درگیری با بیماری ها از جمله محورهایی است که دامپزشکی استان در برنامه پدافند غیرعامل خود بدان پرداخته است.

دکتر مجید روحانی نژاد با اعلام موارد فوق، اعلام داشت: سامانه اطلاعات جغرافیایی( GIS) از جمله ابزارهایی است که از طریق آن در مجموعه فعالیت های پدافند غیرعامل در دامپزشکی استان توانسته ایم نسبت به شناسایی مستمر کانون های بیماری دامی از طریق مراقبت فعال و غیر فعال و ثبت اقدامات در پیشگیری از بیماری در آن توفیق داشته باشیم.

وی، تطابق وضعیت کانون بیماریها با مختصات جغرافیایی، شناسایی سریع وقوع اپیدمی های منطقه ای، امکان پیش بینی و پیشگیری در مختصات جغرافیایی و نیز امکان ایجاد تجهیزات قرنطینه ای و کنترل تردد در منطقه خطر بیماری و نیز امکان ایجاد لایه های امنیتی در محدوده کانون های بیماری ها را بر اساس استراتژی ملی از دیگر موارد مواردی دانست که با استفاده از سامانه GIS توانایی آن در استان فراهم شده است.

وی در ادامه، ارتقاء و تجهیز سیستم اطلاعات جغرافیائی بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام(بیماری های هشدار دادنی) را به سیستم هشدار و نیز ارتقاء سیستم های پایش و مراقبت بیماری ها را از دیگر دستاوردهای دامپزشکی استان در این حوزه دانست و یادآور شد با توجه به موفقیت سامانه یادشده در زمینه دام، بسط سیستم به واحد های اپیدمیولوژیک طیور، آبزیان و زنبور عسل نیز صورت گرفته و نظر به تجربه موفق حاصل شده و اهمیت قرنطینه ها در پیشگیری از بروز بیماری ها، گسترش آن به قرنطینه های دامی و واحد های اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی نیز در حال انجام است.

دکتر روحانی نژاد افزود: با توجه به اهمیت موضوع، پایش و مراقبت بیماری ها بر اساس شاخص های اپیدمیولوژیک با اتکای بر داده های جغرافیایی مربوطه و همچنین، ثبت و نمایش جابجائی، نقل و انتقال دام، طیور و آبزیان و فراورده های دامی بر روی نقشه انجام شده است تا تمهیدات لازم در این حوزه ها نیز در جهت پدافند غیرعامل صورت گیرد.

یادآور می گردد در حال حاضر، اماکن مختلف دامی استان در 7220 واحد اپیدمیولوژیک در سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) اداره کل دامپزشکی استان ثبت شده است.

 

 

نظر شما
ادامه