کد خبر: ۲۳۷۶۶

حضور سازمان دامپزشکی در تمامی مراحل تولید میگوی پرورشی و نیز اقدامات بهداشتی انجام شده در سال جاری باعث از سر گیری تولید موفق در مجتمع گواتر در چابهار و مجتمع چوئبده در آبادان و کمک به کاهش خسارت در استان بوشهر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، بازگشت به درج خبری با عنوان "هجوم بیماری لکه سفید به مزارع میگو/ کاهش ۵۰ درصدی تولید" روز شنبه، دوم آبان ماه 1394 در خبرگزاری مهر، نکاتی قابل توجه است؛ از جمله این که بیماری لکه سفید میگو مهمترین بیماری میگوهای پرورشی است که در تمام دنیا گسترش داشته و در کشور ما نیز از سال 1381 تاکنون در مناطق مختلف کشور گزارش شده است و تنها راه مقابله با این بیماری اقدامات امنیتی زیستی در جهت پیشگیری از ورود عامل بیماریزا به مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو و همچنین ردیابی سریع ویروس و امحاء بچه میگو های تولیدی و مدیریت بیماری در مزارع پرورشی با رعایت شرایط مدیریت بهینه پرورش و کاهش استرس های محیطی توسط پرورش دهنده است که این اقدامات در تمامی کشورهای صاحب صنعت انجام می شود.

در سال جاری نیز این ویروس در برخی از مزارع پرورشی مجتمع های پرورش میگو کشور ردیابی شد که بلافاصله توسط سازمان دامپزشکی کشور به پرورش دهندگان اطلاع رسانی شد و در این راستا تعداد 13 تانک حاوی بچه میگو معدوم گردید تا از ورود آلودگی به مزارع پرورشی جلوگیری شود و همچنین 2 استخر پرورشی بعد از تائید نهایی معدوم سازی شد و با توجه به وزن مناسب بدست آمده، توصیه های لازم به مزرعه داران جهت برداشت به موقع میگو صورت گرفت.

با رعایت این موارد، علیرغم حضور ویروس در استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان و تعداد زیادی از مزارع پرورشی بوشهر، تولید و برداشت مناسبی صورت گرفت لیکن علیرغم تذکرات سازمان دامپزشکی مبنی بر احتمال بروز بیماری با توجه به در گردش بودن ویروس و تغییرات جوی ابتدای مهر ماه، بدلیل تأخیر در برداشت میگو پرورشی برخی از مزارع پرورشی در گیر بیماری شدند که با تلاش گسترده صورت گرفته توسط سازمانهای ذیربط از جمله دامپزشکی و شیلات و هماهنگی با مراکز عمل آوری نسبت به جمع آوری میگو ها اقدام گردید که در حال حاضر قسمت عمده ای از میگوهای پرورشی استان بوشهر برداشت شده است.

این در حالی است که مجتمع پرورش میگو گواتر در استان سیستان و بلوچستان (چابهار) علیرغم چندین مورد بروز بیماری در سالهای قبل، در سال جاری بارعایت مدیریت زمان پرورش و اجراء دستورات بهداشتی ابلاغ شده توسط سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران در سال جاری بدون بروز بیماری توانست میزان تولید 2 برابر تولید سال قبل داشته باشد و تمامی محصول خود را برداشت کند.

حضور سازمان دامپزشکی در تمامی مراحل تولید و نیز اقدامات بهداشتی انجام شده در سال جاری باعث از سر گیری تولید موفق در مجتمع گواتر در چابهار و مجتمع چوئبده در آبادان و کمک به کاهش خسارت در استان بوشهر شد.

قابل ذکر است تاکنون هیچ گونه آمار رسمی در خصوص میزان تلفات و خسارت وارده در مزارع کشور و از جمله بوشهر وجود نداشته و ادعای منتشر شده در این خبر صحت ندارد و همچنین اعداد و ارقام مربوط به میزان تولید میگو در سال قبل صحیح نمی باشد.

بر اساس آمار رسمی سازمان شیلات ایران، در سال گذشته22 هزار تن میگو پرورشی در کشور تولید شد و آمار تولید میگو در سال جاری نیز در فرصتی مناسب توسط سازمان شیلات ایران که متولی تولید می باشد اعلام خواهد شد.

عدم توجه پرورش دهندگان به مسائل مربوط به امنیت زیستی، جابجایی غیر مجاز میگو و بچه میگو به سایر مراکز تکثیر و مزارع پرورشی، عدم رعایت بهداشت و قرنطینه در هنگام بروز بیماری، واردات غیر مجاز و قاچاق خوراک مصرفی مراکز تکثیر از دلایل عمده بروز بیماری لکه سفید میگو در برخی از مجتمع های پرورشی کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، خبرگزاری مهر، روز شنبه دوم آبان ماه 1394 در خبری با عنوان «هجوم بیماری لکه سفید به مزارع میگو/ کاهش ۵۰ درصدی تولید» در گفت و گو با ارسلان قاسمی از کاهش ۵۰ درصدی تولید میگو در سال جاری به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش این آبزی خبر داده بود.

این خبرگزاری به نقل از قاسمی اضافه کرده بود که تولید میگو در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش دارد و در سال جاری تولید میگوی پرورشی در کشور بیش از ۱۰ هزار تن نخواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه