کد خبر: ۲۳۸۱۱

«سارا علایی» در آفتاب یزد نوشت:

خدا نکند برخی اشخاص یا سازمان و گروهی با شخص یا سازمان و گروهی دیگر سر لج بیفتد آن وقت به هر مستمسکی چنگ می‌اندازند تا به هر نحوی شده او را تخریب یا حتی از صحنه روزگار محو کنند! داستان عده‌ای از دلواپسان با «بانوی سبز دولت» نیز همین‌گونه است؛ رئیس سازمان محیط زیست را می‌گویم: معصومه ابتکار؛ زنی که این روزها هجمه‌های فراوان سیاسی از در و دیوار رویش می‌بارد. هجمه‌گران یک بار وضعیت محیط زیست کشور را بامبول می‌کنند، روز دیگر پای مسائل خانوادگی و همسرش را به میان می‌کشند و در بوق و کرنا می‌کنند که ابتکار بد است چون شایعه شده همسرش در واردات بنزین نقش دارد! و روزی هم سیاسی شدن سازمان محیط زیست به دست ابتکار را بهانه می‌کنند. گویی این عده زوم کرده‌اند روی ابتکار و اگر چپ می‌روند فریادها بپا می‌کنند که چرا ابتکار چپ رفت و اگر راست برود حنجره پاره می‌کنند که چرا ابتکار راست رفت و… جالب آنکه در این میان برخی رسانه‌ها نیز آتش به خرمن اختلافات و درگیری‌ها و لج و لجبازی‌ها می‌افکنند؛ موضوعی که بیش از آنکه از سوی دلواپسان واقعی محیط زیست انجام شود تنها می تواند از سمت دلواپس‌نماهایی باشد که کمترین دغدغه محیط زیست را هم ندارند و هرآنچه برایش تقلا می‌کنند چیزی جز اهداف محیط زیستی است.

رطب‌خورده خود منع رطب می‌کند!

در آخرین سناریو هم که مخالفان ابتکار حضور پررنگی در آن داشتند مربوط به روز گذشته می‌شود که حدود ۴۰ نفر از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست مقابل این سازمان تجمع کردند؛ تجمعی صنفی که بازتابی کاملا سیاسی در سایت‌ها و خبرگزاری‌های دلواپس داشت؛ رسانه‌هایی که اولین انتقادشان به ابتکار سیاسی بودنش است در حالی که خود مصداق بارز «رطب‌خورده خود منع رطب می‌کند!» هستند. نکته قابل تامل درباره این تجمع که برخی رسانه‌ها کاملا خط و سیر آن را سیاسی کرده‌اند این است که عقل و منطق نشان می‌دهد کارمندان یک سازمان بیش از آنکه دغدغه مسائل سیاسی داشته باشند نگران وضعیت معیشتی خویش‌اند و سعی می‌کنند کمتر وارد مسائل سیاسی شوند از این رو اینکه عده‌ای از کارمندان یک سازمان که -به گفته یک خبرگزاری معلوم‌الحال- نزدیک به ۶ ماه است هر هفته اعتراض خود را مطرح می‌کنند، اعتراضشان سیاسی باشد نه مربوط به مسائل معیشتی و رفاهی اولا منطقی نیست دوما اگر هم اتفاق بیفتد حتما از سوی گروهی مدیریت می‌شوند.

بیرون گود نشسته بودند و به ابتکار می‌گفتند لنگش کن!

اتفاقا سازمان محیط زیست نیز انتقادات معیشتی کارکنانش را قبول دارد و بارها اعتراف کرده بودجه این سازمان کافی نیست هم برای حقوق کارکنان و هم برای رسیدگی به امور محیط زیستی و جالب آنکه هربار که پچ پچ افزایش بودجه این سازمان مطرح می‌شود این پیشنهاد بالفور از سوی همان عده‌ای که ذکرشان گفته شده در نطفه خفه می‌شود. شاهد این ماجرا نیز حذف اعتبار مهار ریزگرد و گردوغبار از بودجه ۱۳۹۲ و حذف بودجه ۶۰ میلیارد تومانی مبارزه با ریزگردها توسط مجلس (۱۳۹۳) و… است و جالب آنکه همین افرادی که دوبار و در زمانی که برخی شهرهای ایران زیر هجوم ریزگرد خاک شده بودند، بودجه این سازمان را حذف کرده در حالی که «بیرون گود نشسته بودند و به ابتکار می‌گفتند لنگش کن!»

انتقاد دیگر عده‌ای به رئیس سازمان محیط زیست- که به گفته خود ابتکار بیش از آنکه شبیه نقد باشد به تخریب، دروغ و تهمت می‌ماند- اشاره به سوءمدیریت وی است. حال اگر تمام اقدامات ابتکار و سازمان متبوعش از جمله حذف بنزین پتروشیمی، تشکیل دفاتر محیط زیستی در وزارتخانه‌ها، ۵برابر شدن جریمه شکار جانوران وحشی، تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل ها، تخصیص اعتبار برای حفاظت از تالاب ها و… را در نظر نگیریم و فرض را بر این بگذاریم که وی سوءمدیریت دارد، دلواپسان محیط زیست در زمان ریاست فاطمه واعظ جوادی و محمد جواد محمدی زاده کجا بودند که به گفته فعالان محیط زیست آن زمان تنها ویرانه‌ای از سازمان محیط زیست را تحویل ابتکار دادند تا جایی که سپهر سلیمی، فعال محیط زیست در این باره گفته بود: اگر چه نگاهی اجمالی به عملکرد ۸ ساله فاطمه واعظ جوادی و محمد جواد محمدی زاده در قامت روسای سازمان حفاظت محیط زیست، نشان از تخریب و ویرانی بیش از پیش محیط زیست کشور است این میراث شوم به معصومه ابتکار منتقل شده است!

شورای ملی ایمنی زیستی نه شورای عالی امنیتی زیستی

اما فارغ از همه این بحث‌ها آنچه درباره تجمع روز گذشته کارمندان سازمان و موش دوانی‌های برخی رسانه‌ها جالب توجه است اشتباهات فاحش و خنده‌داری است که در این میان از مخالفان همیشگی ابتکار سرزده است؛ در بخشی از گزارش یکی از رسانه‌های اصولگرا در انعکاس خبر تجمع آمده است: « یک خانم دیپلمه دبیر شورای عالی امنیتی زیستی شده است!» موضوع قابل توجه در باره این عبارت این است که اصلا در کل سازمان محیط زیست چنین سمتی نه وجود داشته، نه دارد و احتمالا هم نخواهد داشت. از سوی دیگر تکرار عبارت «شورای عالی امنیتی زیستی» در متن نشان می‌دهد بحث اشتباه تایپی در میان نبوده و خبرنگار رسانه مذکور بی‌آنکه بداند صحبت از چه سمت یا بخشی است سعی کرده از آن انتقاد کند که لازم است در اینجا به این خبرنگار توضیح داده شود سازمان محیط زیست شورای عالی امنیتی زیستی ندارد بلکه شورای ملی ایمنی زیستی دارد.

گاف‌ها یکی پس از دیگری از آنجا که در گزارش رسانه مخالف ابتکار گاف‌ها فراوان است، نکته قابل توجه دیگر در این عبارت یک خانم و دیپلمه بودن دبیر این شوراست در حالی که دبیر این شورا نه یک زن است نه یک دیپلمه. گفتنی است، «شهاب الدین منتظمی» در سال ۹۲ با حکم دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به سمت مسئول دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی این سازمان منصوب شد که دکترای تخصصی دامپزشکی هم دارد.

 

«دکتر شهاب الدین منتظمی»، دامپزشک و دبیر شورای ملی ایمنی زیستی

از جمله زنانی هم که در این شورا عضویت دارد و احتمالا فصل‌الخطاب خبرگزاری منتقد نیز ایشان بوده، مهناز مظاهری معاون ابتکار در شورای ملی ایمنی زیستی است که وی نیز در گفتگو با آفتاب یزد در واکنش با مطالب این خبرگزاری می‌گوید: لازم است بگویم من فوق‌دکترای بیوتکنولوژی محیط زیست هستم اما چون مدرک فوق‌دکترا نداریم در مدرک من دکترا قید شده است و ۲۴ سال پیش در این مقطع فارغ‌التحصیل شده ام.وی تاکید می‌کند: همچنین باید تاکید کنم که من نخستین فردی هستم که دکترای بیوتکنولوژی محیط زیستی کشور را دارم. شورای ملی ایمنی زیستی هم زیر نظر ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران آقای جهانگیری است.

برخی نیمه می‌شنوند، هیچ فکر نمی‌کنند و دوبرابر هم عکس‌العمل نشان می‌دهند معاون رئیس سازمان محیط زیست در شورای ملی ایمنی زیستی در پاسخ به اینکه علت هجمه‌ها به سازمان محیط زیست به ویژه شخص ابتکار چیست و اینکه آیا صدور مجوز استخدام غیرقانونی ۲۴۰ نفر از همفکران سیاسی ابتکار در سازمان صحت دارد، می‌گوید:موضوع این مجوز و استخدام به هیچ عنوان صحت ندارد. متاسفانه عده‌ای در کشور ما نیمه می‌شنوند، هیچ فکر نمی‌کنند و دوبرابر هم عکس‌العمل نشان می‌دهند و این عکس‌العمل در مقابل سازمان محیط زیست گاهی به ده برابر هم می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: مشکلات سازمان از جمله کم بودن حقوق کارکنان که از کمبود بودجه ناشی می‌شود را همه قبول داریم اما آیا این دلیل می‌شود که آن را به موضوعات سیاسی ربط دهیم؟ من یک آدم علمی- پژوهشی هستم و وقتی از این دید به مخالفت‌ها و اظهارات نگاه می‌کنم کاملا به سیاسی بودن هجمه‌ها را پی می‌برم.

سازمان محیط زیست از فقیرترین تشکیلات کشور است

مشاور رئیس سازمان محیط زیست نیز در گفتگو با آفتاب یزد در پاسخ به اینکه آیا اظهارات برخی کارکنان سازمان مبنی بر صدور مجوز استخدام غیرقانونی ۲۴۰ نفر از همفکران سیاسی ابتکار در سازمان صحت دارد؟، می‌گوید: به قول معروف هر کس به طریقی دل ما می شکند/ بیگانه جدا دوست جدا می شکند/ بیگانه اگر می شکند عیبی نیست/ از دوست بپرسید چرا می شکند! اینکه یک عده همواره به خانم ابتکار حمله می‌کنند که دلیل سیاسی دارد خصوصا رسانه‌هایی که متعلق به سازمان‌ها و جریان‌هایی خاص هستند. من حتی دلیلی هم برای این مخالفت‌ها پیدا نمی‌کنم. اما به نظر من یکی از دلایل افزایش هجمه‌ها به این سازمان این است که نه دولت از آن حمایت می‌کند نه مجلس که اتفاقا یکی از مخالفان پرقدرت خانم ابتکار مجلس است این روزها هم که نزدیک انتخابات مجلس هستیم و دسته‌بندی‌های سیاسی در حال اوج گرفتن است. اسماعیل کهرم در ادامه می‌افزاید: مثل این سازمان مثل شناگر ماهری است که دست و پایش را بسته‌اند و می‌گویند تو که شنا بلدی چرا نمی‌پری توی آب! سازمان محیط زیست از فقیرترین تشکیلات کشور است؛ حال چگونه این سازمان بدون بودجه و حمایت کاری کند کارستان! وی تاکید می‌کند: ما امروز باید ۱۱هزار محیط بان داشته باشیم در حالی که ۲۷۰۰نفر داریم چون بودجه کافی نداریم. تازه بخشی از این افراد هم در زندان منتظر اعدام‌اند. حال خانم ابتکار چه معجزه‌ای می‌تواند انجام دهد؟! کهرم می‌افزاید: جالب است بدانید بخشی از کارکنان این سازمان همچنان از دولت احمدی‌نژاد باقی مانده‌اند که اگر قرار به پارتی بازی خانم ابتکار بود در این سازمان جایی نداشتند. از سوی دیگر این کارکنان تنها دراین دوره نیست که با مشکلات معیشتی دست به گریبان‌اند پس چرا در دوره‌های قبلی صدایشان درنمی‌آمد؟ بنابراین کاملا واضح است که همه این موضوعات از جای دیگری نشات می‌گیرد. این در حالی است که حرف منتقدان این است سازمان سوءمدیریت دارد اما خودشان با کارشکنی و تحریک کردن کارکنان روند اقدامات سازمان را خدشه‌دار می‌کنند. وی با ابراز تاسف تاکید می‌کند: من طرفدار هیچ کس نیستم اما معتقدم اگر انرژی و نیرو‌هایی که بابت مخالفت با یک فرد یا یک سازمان هدر می رود اگر در جهت کمک به آن سازمان یا مسائل محیط زیستی و… باشد چقدر می‌تواند به درد مردم و مملکت بخورد؟ مشاور رئیس سازمان محیط زیست با رد کامل ادعای برخی مبنی بر استخدام غیرقانونی ۲۴۰ نفر از همفکران سیاسی ابتکار نیز می‌گوید: اگر کمی عاقل باشیم متوجه می‌شویم یک فرد حال خانم ابتکار یا فردی دیگر چقدر باید کم تجربه و بی‌منطق باشد که علنا این کار را در این سطح وسیع انجام دهد و موقعیت خود را خدشه دار کند و در نهایت هم مجبور به استعفا شود یا به اخراجش منتهی شود. از سوی دیگر اگر اینگونه است پس چرا مرتبا مسئولان سازمان محیط زیست فریاد می‌زنند ما پرسنل کم داریم یا بودجه نداریم؟ اگر استخدام این ۲۴۰ نفر از نزدیکان ابتکار درست باشد که این موضوع به ضرر خود خانم ابتکار است چون مجبور می‌شود با توجه به بودجه کم سازمان حقوق آنها را از جیب خودش بدهد!

بعد تحریر: از این پس اگر قصد انتقاد بود علاوه بر رعایت انصاف لطفا حواستان به گاف‌هایتان هم باشد!

اطلاعیه کمیته رفاهی سازمان حفاظت محیط زیست

محیط زیست طی اطلاعیه ای، در خصوص تجمع حدود ۴۰ نفر از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، توضیحاتی ارائه کرد. در این اطلاعیه آمده است:

در پی انعکاس سیاسی تجمع صنفی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در برخی رسانه ها لازم است مطالب زیر ارائه شود. با شروع دولت یازدهم، رویکرد جدیدی خلاف سنوات گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت بدنه کارشناسی تحت کارگروه های مختلف و اتاق های خردجمعی که با انتخاب و رای کارکنان فعال شدند. این گروهها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خرد و کلان محیط زیست کشور مشارکت داده شده و در بسیاری موارد نظر تخصصی و علمی کارشناسان به عنوان نتیجه نهایی مباحث مورد ارجاع قرار گرفت. سازمان محیط زیست حتی یک سازمان درآمدزا هم نیست که بتواند مشکلات را رفع کند.اما به رغم احترام به نقد و منتقدان، آنچه امروز شاهد آن بودیم نشان داد برخی با سوءاستفاده از فضای امن نقادی و آزادی بیان در دولت یازدهم که منجر به تکلم بدون لکنت همگان در فضایی آرام و به دور از شرایط امنیتی شده است، از بهره برداری های خاص سیاسی از اعتراضات صرفا صنفی کارکنان دولت نیز مضایقه نمی کنند.حضور خبرگزاری صدا و سیما و رسانه های خاص مانند خبرگزاری فارس در تجمع صنفی امروز به رغم ممانعت نگهبانی موید آن است که اعتراضات مورد بحث سازماندهی جدید علیه دولت یازدهم و تلاشی نو برای ایجاد بحران در فضای رسانه ای کشور است. متاسفانه این رسانه ها به دعوت فردی وارد اجتماع امروز شدند که خود دارای پرونده تخلفات اداری هست.همچنین این اقدامات در حالی به صورت وسیع از سوی رسانه های خاص داخلی و خارجی خاص پوشش داده می شود که هنوز یک سال از دیدار مقام معظم رهبری با مدیران و فعالان محیط زیست و تاکید ایشان بر نگاه فراجناحی به این حوزه و تلاش و عزم ملی برای رفع بحران های کنونی محیط زیست نگذشته و طی این مدت رسانه هایی با جهت گیری های سیاسی نه تنها از هیچ تلاشی در راستای تحقق بخشی به فرمایشات رهبری نداشته اند بلکه امروز با بهره برداری جناحی از حرکت صنفی عده ای قلیل کاملا نشان دادند که در پی خبرسازی بوده و برایشان تفاوتی میان طرفداری از بنزین های آلوده پتروشیمی و مشکلات معیشتی کارکنان سازمان وجود ندارد. در خبرهای منتشره از این تجمع نیز اطلاعات غلطی را مطرح کرده اند که البته بیش از آن از ایشان توقع نمی رود و مسبوق به سابقه است. مت

نظر شما
ادامه