کد خبر: ۲۳۸۲۵

15 میلیون دز واکسن طاعون تحویل دامپزشکی شد/ پنج میلیون دز دیگر در راه است

تاکنون 15 میلیون دز واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به سازمان دامپزشکی تحویل داده شده و در صورت شیوع بحران، امکان تولید پنج میلیون دز دیگر به این سازمان وجود دارد، اما برای کنترل این بیماری باید مدیریت واکسن در دستور کار قرار گیرد.

قائم‌مقام مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بین مؤسسه رازی و سازمان دامپزشکی قراردادی سالانه منعقد شده و این مؤسسه تعهد دارد سالانه حجم قابل توجهی واکسن آماده‌شده را تحویل این سازمان به‌عنوان متولی سلامت دام در کشور دهد.

«دکتر همایون مهروانی» افزود: بر همین اساس، 15 میلیون دز واکسن CTR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک تحویل این سازمان شده که آخرین زمان تحویل پنج میلیون دز باقیمانده در سردخانه مؤسسه طی دو ماه اخیر بوده است.

مدیریت واکسن با سازمان دامپزشکی است

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، سازمان دامپزشکی طی شش ماهه نخست سال 10 میلیون دز واکسن PPR در اختیار داشته است که می‌توانسته به تناسب شیوع بیماری، آن را مورد استفاده قرار دهد.

مهروانی ادامه داد: از آنجا که مؤسسه به تناسب تعهدات خود خطوط تولیدی را به بهره‌وری واکسن اختصاص می‌دهد، وظیفه سازمان دامپزشکی است تا با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود، تزریق واکسن را در مناطق آلوده مدیریت کند.

محدودیت اختصاص خط تولید واکسن طاعون

قائم‌مقام مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: از آنجا که این مؤسسه علاوه بر واکسن طاعون باید 20 میلیون دز اضافه بر تعهدات قبلی خود به سازمان دامپزشکی واکسن آبله یا PPR به این سازمان ارائه کند و خطوط تولید واکسن طاعون و آبله در یک مسیر انجام می‌شود، اکنون نمی‌توان به بهانه تولید واکسن طاعون، خط تولید واکسن آبله را متوقف کرد.

وی یادآور شد: آبله نیز یکی از بیماری‌های خطرناکی است که باید برای جلوگیری از شیوع آن آمادگی کامل داشت و مؤسسه تعهدی بیش از 120 درصد را پذیرفته و اکنون نمی‌تواند تعهد جدید دیگری را برای تولید واکسن طاعون در مقیاس بالا بپذیرد.

امکان تولید پنج میلیون دز واکسن طاعون

مهروانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلفات 700 رأسی کل‌بز در مناطق مرکزی و امکان شیوع آن در دام‌های اهلی می‌توان انتظار تزریق واکسن جدید داشت، تأکید کرد: در صورتی که شرایط شیوع طاعون به وضعیت بحرانی نزدیک شود، این مؤسسه قابلیت تولید پنج میلیون دز اضافه بر تعهد گذشته را خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مؤسسه در نظر دارد به‌منظور افزایش ظرفیت تولیدی واکسن‌های حساس در مواقع بحرانی، توسعه فیزیکی مؤسسه و توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم‌زمان را در دستور کار قرار دهد.

ده‌ها کشور در انتظار خرید واکسن از مؤسسه هستند

قائم‌مقام مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در پاسخ به این پرسش که خطوط صادراتی برای واکسن‌های تولیدی مؤسسه تعریف شده است یا خیر، گفت: تاکنون هر آنچه واکسن در داخل کشور تولید شده، به مصرف داخلی رسیده و کمتر مجال عرضه در بازارهای خارجی پیدا کرده است.

مهروانی در پایان افزود: با این وجود، کشورهای زیادی تقاضای خرید واکسن به مؤسسه ارائه کرده‌اند که می‌توان از کشورهایی نظیر آذربایجان، ارمنستان، اردن، کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان به‌عنوان مشتریان دائمی واکسن‌های تولیدی کشور خبر داد.

 

 

نظر شما
ادامه