کد خبر: ۲۳۸۴۸

حیات وحش طالقان نفس تازه می‌کنند

طی دو ماه اخیر گزارش‌هایی درباره شیوع بیماری طاعون در بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده طالقان و تلف شدن حدود 214 کل و بز منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه البرز، هم اکنون نیروهای محیط زیست استان درحال پایش مناطق حفاظت شده شهرستان هستند تا از شیوع آن در مناطق دیگر استان جلوگیری کنند، چرا که اگر این اتفاق نیفتد شاهد از بین رفتن بخش عمده‌ای از حیات وحش استان خواهیم بود.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با قدرت انتشار سریع است که عمدتا نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل و بز را درگیر می‌کند و به هیچ وجه قابل انتقال به انسان نیست. دام‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند شانس زنده ماندن ندارند و بدون شک تلف می‌شوند.

«حشمت الله کشیری» رئیس اداره محیط زیست طالقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره پیشینه ابتلای دام‌های استان به طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: از سال 77 تا امسال هیچ موردی از ابتلای دام‌های استان به پی پی آر گزارش نشده است.

وی افزود: همان روزی که خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده طالقان ارسال شد، تعدادی ازمحیطبانان و نیروهای محیط زیست برای اطمینان از صحت و سقم شنیده‌ها به این شهرستان اعزام شدند. نیروهای اعزام شده، پس از ورود به طالقان و پایش بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده به تعدادی لاشه کل و بز وحشی برخوردند. این نیروها برای اطمینان از عامل اصلی تلفات ایجاد شده نسبت به نمونه‌برداری از کل‌ها و بزهایی که جان خود را از دست داده بودند اقدام کردند.

رئیس اداره محیط زیست طالقان گفت: نمونه‌های گرفته شده به آزمایشگاه ارسال شده و در نهایت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطقی از طالقان محرز گردید. با تایید شیوع این بیماری، سه اکیپ 20 نفره از نیروهای محیط زیست و دامپزشکی استان به طالقان اعزام شدند.

وی ادامه داد: این نیروها ارتفاعات روستاهای دنبلید، سوهان، کش و لهران (تا ابتدای روستای میر) را مورد پایش قرار داده و با مشاهده لاشه دام‌های تلف شده نسبت به سوزاندن و دفن بهداشتی آنها اقدام کردند. تعدادی از نیروهای اعزام شده در ارتفاعات دنبلید و منطقه لهران مستقر شده‌اند و به صورت شبانه‌روزی در ایستگاه‌های موقت حضور دارند تا بتوانند عملیات پایش مناطق حفاظت شده طالقان را به خوبی به اتمام برسانند. امکانات لازم از جمله کیسه خواب، غذای کافی و تجهیزات مورد نیاز پایش در اختیار این اکیپ‌های سه و چهار نفره قرار گرفته است.

طاعون در بالا و پایین طالقان شیوع پیدا نکرده است

کشیری با اشاره به اینکه بیماری طاعون در طالقان کنترل شده است، گفت: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده از شیوع این بیماری در پایین طالقان و بالا طالقان جلوگیری شد. اگر پی پی آر در بالا و پایین دست طالقان شیوع پیدا می‌کرد، بدون شک دام‌های وحشی استان‌های گیلان، مازندران، تهران و البرز مرکزی را نیز درگیر می‌کرد. خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه مناسب از شیوع این بیماری در مناطق شکارممنوع و شکارگاه‌های استان جلوگیری شد. بدون شک اگر این بیماری در مناطق مذکور شیوع پیدا می‌کرد، تعداد زیادی از دام‌های حفاظت شده استان از بین می‌رفت.

وی بیان کرد: از آنجایی که تعداد نیروهایی که از سوی محیط زیست استان برای پایش مناطق حفاظت شده طالقان اعزام شده بودند کافی نبود، مردم محلی و حتی تعدادی از شکارچیان دست به کار شده و به کمک آمده‌اند.

استفاده از لاشه سوز و آهک برای دفن بهداشتی لاشه‌ها

کشیری ادامه داد: این افراد درصورت مشاهده لاشه دام نسبت به سوزاندن و دفن بهداشتی آنها اقدام می‌کنند. این نیروها برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری، لاشه‌ها را در دستگاه لاشه سوز قرار داده و پس از سوزاندن آنها، خاکستر به جا مانده را به همراه مقداری آهک دفن می‌کنند. استفاده از آهک در فرایند دفن لاشه‌ها مانع از آلوده شدن خاک و به تبع آن شیوع این بیماری در بین سایر دام‌ها می‌شود.

طاعون از دام‌های اهلی به حیات وحش سرایت کرده است

وی درباره علت شیوع این بیماری در میان دام‌های حفاظت شده طالقان گفت: به احتمال زیاد این بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل شده است. با توجه به اینکه فصل چرای دام به اتمام رسیده، دامدارانی که دام‌های خود را هنوز از مراتع و چراگاه‌های طبیعی استان خارج نکرده‌اند، از ترس این که از سوی منابع طبیعی جریمه نشوند، از گزارش ابتلای دام‌های خود به بیماری خودداری می‌کنند.بدون شک تعدادی از دام‌های این دامداران به طاعون، مبتلا و تلف شده‌اند ولی صاحبان آنها از اطلاع رسانی در این باره خودداری می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست طالقان اظهار کرد: بدون شک نیروهای محیط زیست و دامپزشکی استان آنقدر نیست که بتواند وضعیت سلامت تمام دام‌های دامداران را کنترل کند بنابراین برای جلوگیری از خسارت بیشتر، دامداران باید هرگونه مورد ابتلا به طاعون را به مسئولین گزارش دهند.

تزریق 55 هزار دز واکسن پی پی آر در طالقان

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلای دام‌های محلی به این بیماری از 25 شهریور تاکنون بیش از 55 هزار دز واکسن پی پی آر به دام‌ها تزریق شده است. تعهد سازمان دامپزشکی استان برای واکسینه کردن دام‌های محلی طالقان 30 هزار دز بود ولی به خاطر حساسیت موضوع، این میزان افزایش داشته است.

طاعون جان 214 کل و بز را گرفته است

این مسئول گفت: تاکنون 214 راس کل و بز وحشی در ارتفاعات طالقان به این بیماری مبتلا و تلف شده‌اند که احتمال می‌رود تا کنترل کامل این بیماری این تعداد افزایش پیدا کند. برای کنترل کامل این بیکاری عملیات پایش منطقه تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت و اکیپ‌های ثابت و سیار نسبت به شناسایی دام‌های بیمار و معدوم سازی لاشه‌ها اقدام می‌کنند.

امکان ورود دام‌های آلوده از منطقه الموت به البرز

کشیری در ادامه صحبت‌های خود با گلایه از کم کاری محیط زیست منطقه الموت برای جمع‌آوری لاشه دام‌های تلف شده، گفت: متاسفانه براساس اطلاعات و شواهد بدست آمده تعداد زیادی دام بر اثر ابتلا به طاعون در منطقه الموت تلف شده‌اند ولی محیط زیست این منطقه در خصوص جمع‌آوری این لاشه‌ها اقدامان لازم را انجام نمی‌دهد. وجود این لاشه‌ها در بستر طبیعت عاملی برای شیوع بیشتر این بیماری می‌شود. اگر مسئولان محیط زیست این منطقه نسبت به جمع آوری و دفن بهداشتی این لاشه‌ها اقدام نکنند بدون شک دام‌های بیشتری از این منطقه درگیر طاعون می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که دامها مدام در حال حرکت هستند احتمال ورود دام‌های آلوده از منطقه الموت به مناطق حفاظت شده البرز وجود دارد. چندین بار درخواست‌هایی مبنی بر جمع‌آوری دام‌های تلف شده در منطقه الموت داده شده ولی متاسفانه همکاری‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است. این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

این مسئول به دامداران توصیه کرد، برای جلوگیری از ابتلای دام‌های اهلی به این بیماری از دامداران تقاضا می‌شود دام‌های خود را از ارتفاعات و مناطقی که بیماری در آن مشاهده شده خارج کنند. از دامداران و افراد بومی درخواست می‌شود در صورت مشاهده لاشه دامی که به طاعون مبتلا شده موضوع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با محیط زیست شهرستان درمیان بگذارند.

«دکتر علی اصغر شریفی» مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده طالقان به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است و در روزهای اخیر موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

وی افزود: برای کنترل این بیماری یک کمربند حفاظتی ایجاد شده و دامپزشکی استان با راه‌اندازی 20اکیپ در نظر دارد تمامی دام‌های اهلی سبک این منطقه را واکسینه کند. این بیماری مخصوص دام‌های وحشی است ولی به لحاظ اینکه در منطقه طالقان دام‌های وحشی و اهلی تعامل زیادی باهم دارند، دام‌های سبک این منطقه نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

مشکلی در تامین واکسن پی پی آر نداریم

«دکتر حمید کهرام» رییس موسسه سرم سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: امسال در برخی استان‌های کشور از جمله مناطقی از البرز شاهد ابتلای تعدادی از چهارپایان به این بیماری بودیم. این بیماری تاکنون درمناطق حفاظت شده طالقان نیز تلفاتی به همراه داشته است.

رئیس موسسه سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: موسسه رازی در سال 92 دو میلیون دز واکسن پی پی آر، در سال 93، 10 میلیون دز و امسال نیز 15 میلیون از این واکسن تولید کرده است. تا کنون بیش از 55 هزار دز از این واکسن در اختیار دامپزشکی استان قرار گرفته تا دامهای شهرستان طالقان را واکسینه کند. درحال حاضر نیز سه میلیون دز از این واکسن در موسسه موجود است و درصورت درخواست سازمان دامپزشکی تحویل داده می‌شود.

 

 

برچسب ها: ppr، طالقان،
نظر شما
ادامه