کد خبر: ۲۳۹۱۹

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: برای اجرای بخشی از طرح ویژه مقابله با تب مالت شش میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که آن را در سفر رئیس جمهور به استان پیگیری خواهیم کرد.

«دکتر نادر پرور» در گفت و گو با ایسنا منطقه کرمانشاه، کرمانشاه را پنجمین استان در خصوص آلودگی جمعیت انسانی به تب مالت دانست و افزود: استان‌های دیگری مانند لرستان، کردستان، همدان و زنجان قبل از ما هستند.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان طرح ویژه مقابله با تب مالت مطرح شود که این طرح بخش‌های مختلفی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این طرح کانون‌های آلودگی شناسایی می‌شود، افزود: در این طرح دام‌ها تست و اگر آلوده باشند کشتار می‌شوند، زیرا گوشت و شیر آنها دیگر قابل استفاده نیست.

پرور هزینه اجرای این طرح را شش میلیارد تومان عنوان کرد که عمدتا هزینه پرداخت غرامت به دامدارانی است که دام آنها کشتار می‌شود.

وی با بیان ایتنکه این طرح در شورای برنامه‌ریزی استان نیز به تصویب رسیده، تاکید کرد: متاسفانه هنوز اعتباری برای اجرای آن داده نشده و موفق نشدیم این طرح را اجرا کنیم.

به گفته این مسئول، قرار است این طرح در سفر رئیس جمهور به استان مطرح شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بخشی دیگری از کار واکسیناسیون جمعیت دامی سبک و سنگین در استان بود که این کار به خوبی انجام شد.

پرور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل کمبود اعتبار تنها 50 درصد جمعیت دامی استان علیه تب مالت واکسینه می‌شدند، تصریح کرد: خوشبختانه امسال توانستیم پوشش 100 درصدی برای واکسیناسیون داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آنجاییکه عمده این بیماری از عراق وارد کشور ما می‌شد، طرح دیگری که اجرا کردیم مبارزه با قاچاق دام بود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: ساماندهی کشتارگاه صنعتی بیستون با همکاری شهرداری نیز از دیگر اقدامات بود.

به گفته این مسئول زیرساخت‌های لازم برای اجرای "پیش سرد" در این کشتارگاه فراهم شده و نیازمند هماهنگی‌های نهایی است.

پرور گفت: در پیش سرد، لاشه دام 12 تا 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود تا هم گوشت ترد و خوشمزه شود و هم اگر میکروبی در آن وجود دارد به دلیل پدیده جمود نعشی از بین برود.

وی ادامه داد: شهرداری تونل انجماد و انبارهای مورد نیاز این کار را فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهارکرد: برنامه دیگر ما بررسی میزان شیوع بروسلوز در جمعیت دامی استان بود که این کار را هم انجام دادیم و مشخص شد این بیماری در جمعیت گوسفند و بز و خصوصا در بخش عشایری و سنتی بیشتر است.

پرور درصد شیوع برسولزو در جمعیت گوسفند و بز استان را 4.6 درصد و در جمعیت گاو را 0.3 درصد اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگر ما باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است که در این طرح وجود میکروب "بروسلا" در فرآورده‌های لبنی بررسی می‌شود.

پرور با بیان اینکه این کار بر روی فرآورده‌هایی از جمله بستنی، پنیر و ... انجام می‌شود، تصریح کرد: با این کار میزان شیوع بروسلا در این فرآورده‌ها مشخص می‌شود و جمع بندی نهایی را اعلام خواهیم کرد.

 

 

نظر شما
ادامه