کد خبر: ۲۳۹۲۴

مدیر کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری VHS در استان به صورت کامل کنترل نشده و احتمال بازگشت مجدد این ویروس وجود دارد.

«دکتر عبدالله بهمنش» مدیر کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با سفیر دنا گفت: بیماری VHS در سال 1392 در سطح استان شیوع پیدا کرد و از مجموع 180 مزرعه پرورش ماهی 27 مزرعه به این بیماری آلوده شد.

وی با بیان اینکه این بیماری از جمله بیماری های غیر مشترک بین انسان و حیوانات است گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها می توان نسبت به کنترل آن اقدام کرد.

بهمنش رعایت کامل اصول بهداشتی مزارع پرورش ماهی را از الزامات کنترل این بیماری عنوان کرد و افزود: ورود بیماری VHS به مزارع پرورش ماهی استان بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد کرد و دامپزشکی نیز حدود 500 میلیون تومان از خسارت وارده را جبران کرد.

وی با اشاره به این که دامپزشکی استان با اجرای طرح خشک و آیش مزارع پرورش ماهی و ضد عفونی مزارع اقدامات کنترلی خوبی طی دو سال گذشته انجام داده است اظهار کرد: با همکاری صاحبان مزارع پرورش ماهی، کنترل این بیماری در شهرستان دنا به خوبی پیش رفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: با نزدیک شدن به فصل سرما احتمال بازگشت این ویروس بالا است و اگر صاحبان مزارع پرورش ماهی همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند، متضرر نخواهند شد.

بهمنش تصریح کرد: در ابتدای ورود این بیماری به استان، برخی از صاحبان مزارع که به صورت مخفیانه اقدامات پیشگیرانه صورت دادند و هیچ همکاری با دامپزشکی نداشتند، موجب گسترش و شیوع این بیماری شدند و عمده مشکل به این افراد برمی گردد.

وی عنوان کرد: کنترل این بیماری در کشوری مانند دانمارک حدود 40 سال به طول انجامید و در صورت همکاری کلیه پرورش دهندگان ماهی در استان امکان کنترل این بیماری در چند سال آینده وجود دارد.

 

 

نظر شما
ادامه