کد خبر: ۲۳۹۸۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
«دکتر عباس عباسی» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی کشور افزود: امیدواریم در برنامه ششم توسعه، شاهد تولید خوراک دام سنتی در مزارع پرورشی دام و طیور و آبزیان نباشیم ...

حکیم مهر - مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح تحقیقاتی «ارزیابی سطوح مایکوتوکسین‌ها در خوراک دام، طیور و آبزیان» خبر داد و گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه دیگر تولید خوراک دام سنتی را در مزارع پرورشی دام و طیور و آبزیان شاهد نباشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «دکتر عباس عباسی» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی دامپزشکی کشور در نشست مشترک با فعالان بخش خوراک دام کشور، از اجرای طرح تحقیقاتی "ارزیابی سطوح مایکوتوکسین‌ها درخوراک دام، طیور و آبزیان کشور" خبر داد و اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه خوراک دام، موضوع سلامت و امنیت غذایی است؛ به همین منظور پایش کیفیت خوراک دام و طیور مصرفی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پس از 5 سال کار تحقیقاتی و پایش اطلاعات، سال گذشته شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» به «خوراک سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» تغییریافت، که این امر نشان دهنده اهمیت خوراک دام مصرفی و چتر حمایتی کارخانجات است.

عباسی گفت: بخش خصوصی ما فعال و خوداتکا است و با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و علمی اجازه نمی دهد که مواد اولیه کم کیفیت در کارخانجات خوراک دام به عنوان پراهمیت ترین حلقه زنجیره تامین پروتئین مورد مصرف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سرمایه انسانی، علمی و تکنولوژیکی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد با اهمیت است، به گونه ای که اگر 100 درصد مواد اولیه واحدها وارداتی باشد، با پتانسیل هایی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد می‌توان ارزش افزوده بالایی ایجاد و با صادرات، بازارهای منطقه ای را فتح کرد.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: امیدواریم که بر اساس فعالیت‌های در حال انجام، دیگر در برنامه ششم توسعه تولید خوراک دام سنتی در مزارع پرورشی دام و طیور و آبزیان را شاهد نباشیم.

صادرات 10 درصد خوراک دام و طیور تولیدی در برنامه ششم

«مجید موافق قدیری» رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این مراسم گفت: یکی از آفات در آمدهای مبتنی بر منابع طبیعی فقط این نیست که انحراف ذهنی ایجاد می‌کند، بلکه با تکیه بر راه‌حل‌های مبتنی بر واردات، نقش مدیریت و محیط کسب و کار را در ذهن سیاستگذاران کم‌رنگ می‌کند.

وی با بیان اینکه برای خروج از اتکای به نفت باید به بخش خصوی توجه شود، افزود: عواملی مانند مقررات، استانداردها در موفقیت و سودآوری بنگاه اثر می‌کند اما حل این مسائل خارج توان بنگاه ها و بخش خصوصی است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: بررسی آثارعضویت به سازمان تجارت جهانی و ایجاد آمادگی‌های لازم کارخانجات خوراک دام و حرکت به این سمت از وظایف انجمن بوده که در دستور کار ما نیز قرار دارد.

وی گفت: درصورتی که سیاست گذاران اقتصادی تعرفه واردات مواد اولیه را افزایش دهند در واقع احتمال میزان قاچاق را بالا برده اند . این خاص منطقه ما نیست و در امریکا و اروپا هم مصداق دارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه با وصل شدن بازارهای مالی و جهانی شدن، باید دقیق‌، عمیق‌ و همه جانبه‌تر به مسائل واردات و صاردات توجه شود، گفت: انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با همین دیدگاه و الگو و با یک برنامه ریزی 5 ساله به دنبال افزایش کیفیت محصولات کارخانجات خوراک دام است تا بتوان، در برنامه ششم توسعه حداقل 10 درصد از کل خوراک دام تولیدی کشور صادر شود.

مایکوتوکسن‌های سرطانزا برای انسان در خوراک دام و طیور

«عالی مهر» عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در خصوص اجرای این  طرح در کشور گفت: مایکوتوکسن‌ها یا سموم قارچی متابولیت‌های ثانویه‌ای هستند که در اثر رشد کپک‌ها یا مخمر تولید می شوند.

وی با بیان اینکه این سموم هم از نظر بهداشت انسانی و هم بهداشت دامی اهمیت دارند، افزود: تعدای از این سموم مانند آفلاتوکسین ها به دلیل سرطان زا بودن برای انسان از اهمیت ویژه ای در حوزه بهداشت مواد‌غذایی برخوردارند.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
0
ایا در اخر جوابها را واقعی اعلام میکنید??یا اینهم مخفی میکنید
کارشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
0
جناب دکتر عباسی
استاد ارجمند، محقق، پدر آبزیان ایران
با سلام لطفا ابتدا طرح ......... مالاشیت گرین خود را اجرا بفرمایید بعدا طرح تازه متولد کنید. به خدا مسئولین ادارات دامپزشکی شهرستان ها وظیفه اصلی خود را که حفظ و صیانت از سرمایه دامی کشور است به خاطر تحقیقات جنابعالی کنار گذاشته اند تا ویترین سازمان دامپزشکی کشور کم نیارد!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
0
پس از اجرای طرح صد در صد موفق و ختم به خیر شده ی!!! پایش باقیمانده دارویی در گوشت طیور اینبار ایشان به دنبال یک طرح دیگر رفته اند وانگهی اگر بخش خصوصی آنچنانکه آقای دکتر آنان را فعال و خود اتکا می دانند که اجازه ورود مواد کم کیفیت به چرخه غذا را نمیدهدباید پرسید در این وانفسای بی پولی سازمان اجرای چنین طرح ها و هزینه تراشی ها به چه معنی است مگر اینکه بپذیریم هزینه اجرای طرح به جیب همان بخش خصوصیست که نتیجه چنین پایشی از هم اکنون معلوم است البته باید امیدوار بود این تعریف و تمجید ها مصداق حرف معروف میرزای آغاسی ............................ نباشد.
وت
|
-
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
پايشى كه به نتيجه نمى رسه ، تحقيقى كه عملى نمى شه به چه كارى مى آيد، طرح مالاشيت گرين به كجا رسيد ، فقط غمى به غم هامون اضافه شد كه ماهى هاى اين مملكت هم خوردنى نيستند
مسئول فنی کفن پوش
|
-
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
راستی آقای دکتر عباسی از اجرای ماده 19 چه خبر ؟ یک سال پیش قرار بود 2 ماه بعدش اجرایی شود ؟! پس چه شد ؟! آقای دکتر عباسی با یک ژیان نمیتوانی با سرعت بنز برانید! پس بهتر است فعلا موتور ژیانتون را تعمیر کنید!! بعدا انشالله در آینده بنز سوار هم خواهید شد !!!! شناسنامه دار کردن تخلفات کارفرمایان هنر نیست! هنر آنست که بتوانید کاری کنید محصول بهداشتی به دست مردم بیچاره برسد. و از آشغال خوری فرزندانمان جلوگیری کنیم. پس لطفا سرمایه ملت و بیت المال را حرام مسائلی که تهش از همین الان مشخص است نکنید. به فکر بهداشت مردم و مسئولین فنی بهداشتی باشد، یا حق.
دانشجوی صنایع
|
-
|
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
تو ایام عزاداری محرم رفتیم واسه هیئتمان مرغ خریدیم نیم کیلو خونابه گندیده داخل کیسه ها بود،بعد از پیگیری موضوع متوجه شدیم که در کشتارگاههای مرغ دو سه تا چیلر کنار هم گذاشته اند و مرغها را سوراخ سوراخ می کنند و می خوابانند توی خونابه که وزنشان بالا بره.از یک کارشناس خبره پرسیدیم که به کجا شکایت کنیم و ایشان در جواب فرمودند:همین که اون مرغهای آبزده(ببخشید خونابه زده) تازه بوده و مال یکسال پیش نبوده برید خدا را شکر کنید!!! و ما هم تصمیم گرفتیم بخدا پناه ببریم
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
طرحهای بدرد نخور هزینه بر و وقت گیر،، جواب مشخص است همه جا ارام است پاک پاک. نه انفولانزایی نه پالمی نه سمی در عسل نه انتی بیوتیکی در مرغ ، نه افلاتوکسینی در شیر و غذای دام
همکار
|
-
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
0
لطفا دست از سر این کلید بردارید ، آشخحسن که دیدی که کلیدو توی در شکوند حالا دنبال چاره می گرده. شماهم هی این کلید ها رو برمیدورید می زنید به درها که اتفاقا بازه بعد می بینید اشتباهی در رو قفل کردید.حالا هی به سازمان شهرداریها، وزیر، وکیل و ... باید جواب بدید . نکنید این کار رو. مالاشیت گرین رو مشکلش رو حل کردید ،مشکل باقیمانده های دارویی رو حل کردید ،بسه دیگه . مردم بدنشون عادت نداره ها یه دفعه همه سموم حذف شن ها ، مشکل ساز میشه ها . گفته باشم.!!!
نظر شما
ادامه