کد خبر: ۲۴۰۱۶

شرط اخذ مجوز از کشور مقصد، صادرات دام را نیمه تعطیل کرد

شرط اخذ مجوز از دامپزشکی کشور مقصد برای صادرات دام، از جمله موانعی است که به اعتقاد صادرکنندگان باید اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران گفت: شرط سازمان دامپزشکی ایران برای آغاز قرنطینه دام و صادرات، اخذ مجوز از دامپزشکی کشور مقصد است که با این روش، صادرکنندگان به شدت با مشکل مواجه شده اند.

«منصور پوریان» با اشاره به اینکه چنین مقرراتی از اوایل سال جاری در ایران به اجرا گذاشته شد، افزود: با این وضعیت، صادرات دام از ایران به شکل نیمه تعطیل در آمده است و صادرکنندگان رغبتی برای کار ندارند.

به گفته پوریان چنین مقرراتی علاوه بر هزینه بر بودن، وقت و زمان زیادی می برد و ممکن است در این مدت، ضررهای اقتصادی قابل توجهی به لحاظ تلفات در گله نصیب صادرکننده شود. این در حالی است که تا پیش از سال 94 شرط سازمان دامپزشکی، تنها معرفی نامه گمرکی کشور مقصد بود.

وی عنوان کرد: این موضوع در مورد مرغ و تخم مرغ نیز اتفاق افتاد اما با پیگیری های به عمل آمده، شرط اخذ مجوز برای صادرات این محصولات برداشته و همه چیز به حالت اول برگشت؛ حال انتظار داریم این اتفاق برای صادرات دام نیز بیفتد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران بیان کرد: در جلسه ای که با معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی به همراه مسوولان دامپزشکی کشور برگزار شد، پیشنهاد اصلاح این مقررات را مطرح کرده و مسوولان نیز به صورت شفاهی آن را پذیرفتند؛ امید می رود در آینده ای نزدیک این اصلاحیه، قانونی شود.

به گفته پوریان، موانع صادراتی دام در حالی است که میزان انباشتگی در دام سبک از مرز 11میلیون راس گذشته و در دام سنگین به بیش از 700 هزار راس رسیده است، بنابراین باید هرچه سریع تر این مانع را برداشت.

 

 

نظر شما
ادامه