کد خبر: ۲۴۰۳۶

پلمپ کشتارگاه دام شهرستان گنگاور

در راستای اجرای مصوبات کمیته ساماندهی کشتارگاه دام شهرستان کنگاور، با دستور مقام قضائی کشتارگاه دام سنتی و غیر بهداشتی شهرستان کنگاور با حضور نمایندگان اداره محیط زیست و شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور، تعطیل و پلمپ گردید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کنگاور، ضرورت تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان موجب تعطیلی کشتارگاه دام در شهرستان کنگاور شده ‌است.

«حسین صالحی چلچه» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: نبود تاسیسات مناسب جهت تصفیه فاضلاب (سبتینگ) و مشکلات زیست محیطی پساب خروجی از کشتارگاه با توجه به قرار گرفتن کشتارگاه در محدوده شهر کنگاور، و نیز فرسوده بودن ساختمان کشتارگاه و وجود نواقص متعدد فنی در ساختار کشتارگاه از علل تعطیلی این کشتارگاه ا‌ست.

صالحی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور با توجه به مشکلات موجود و با اشاره به تبصره ذیل ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور اقدام به برگزاری کمیته ساماندهی کشتارگاه با ریاست فرماندار در اردیبهشت ماه سال جاری کرد و در جلسه مذکور، شهرداری به عنوان مالک کشتارگاه ملزم شد که نواقص کشتارگاه را ظرف مدت یک ماه برطرف کند که علیرغم سپری شدن 6 ماه از مهلت مقرر و عدم همکاری لازم شهرداری جهت رفع نواقص و مشکلات زیست محیطی- بهداشتی، دومین جلسه ساماندهی کشتارگاه بیست و سوم مهرماه سال‌جاری به ریاست فرماندار شهرستان تشکیل و با توجه به اینکه شهرداری هیچگونه اقدامی در خصوص رفع نواقص موجود انجام نداده بود در راستای تامین امنیت غذایی و سلامت شهروندان تصمیم به تعطیلی کشتارگاه گرفته شد.

صالحی گفت: این کشتارگاه حدود چهل سال قبل و با استانداردهای آن زمان جهت تامین نیازهای شهر احداث شده بود که به مرور زمان و بتدریج با افزایش جمعیت و توسعه شهر این محل کم کم به محدوده شهر پیوسته است و در حال حاضر در محدوده شهر قرار گرفته است و فقدان چاه سپتیک (تصفیه فاضلاب) است که در هنگام فعالیت کشتارگاه فاضلاب خام آن شامل: خون، محتویات شکمبه، روده و خونابه و نیز پساب ناشی از شستشوی لاشه ها و سالنهای کشتارگاه که دارای بار میکروبی بالایی است، بدون هیچ گونه تغییری مستقیماً در کانال آب موجود در مقابل کشتارگاه عبور می‌کند، که این امر باعث آلودگی شدید زیست محیطی آب و خاک مصرفی کشاورزی در زمینهای زراعی می‌شود، که خود تهدید جدی علیه سلامت جامعه و بهداشت عمومی است.

صالحی چلچه از همشهریان خواست که گوشت و فرآورده های دامی خود را از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف بهداشتی در این حوزه را به مسئولان اطلاع دهند، تاکید کرد: ضمناً همشهریان می‌توانند هر گونه انتقاد؛ یا گزارش تخلف بهداشتی را با شماره تلفن1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه و یا با شماره تلفن 48222004 شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور در میان بگذارند.

گفتنی‌ست که براساس مصوبات جلسه مذکور گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان کنگاور از طریق کشتارگاه صنعتی دام بیستون و با همکاری قصابان شهر کنگاور تامین خواهد شد. شهرداری کنگاور موظف شده است که خودرو سردخانه‌دار جهت حمل بهداشتی گوشت از کشتارگاه بیستون به شهر کنگاور را تامین کند.

 

 

نظر شما
ادامه