کد خبر: ۲۴۰۴
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
اینجانب هم بعنوان فردی از اهالی رسانه و هم بعنوان دامپزشک، نسبت به دروغ آشکاری که به ساحت مرجعیت در آن سایت نسبت داده شده و با سوء استفاده آشکار در حالی که متن پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در همان سایت به نمایش درآمده ، حرمت نگهداری از سگ نتیجه گرفته شده است انزجار خود را ابراز می‌دارم...
javanma

حکیم مهر -  در پی تحریف پاسخ آیت الله مکارم شیرازی در سایت روزنامه جوان موسوم به جوان آنلاین درباره موضوع نگهداری از سگ در منزل که آنرا به دروغ حرام اعلام کرده است ، دکتر محمد لطفی‌زاده مدیر مسئول حکیم مهر پاسخ شدیداللحنی خطاب به مدیر سایت جوان‌آنلاین ارسال کرد.

 

 

متن این پاسخ به این شرح است :

 

بسمه تعالی

ن والقلم و ما یسطرون

 

مدیر محترم سایت جوان آنلاین

با سلام و احترام

 

قلم که در قرآن به آن قسم یاد شده حرمتی الهی دارد و اگر به دست نااهلان بیفتد یا عده‌ای از سر غفلت و نادانی آنرا اسباب و ابزار سوء استفاده قرار دهند قداست خود را از دست می‌دهد.

اینجانب هم بعنوان فردی از اهالی رسانه و هم بعنوان دامپزشک، نسبت به دروغ آشکاری که به ساحت مرجعیت در آن سایت نسبت داده شده و با سوء استفاده آشکار در حالی که متن پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در همان سایت به نمایش درآمده ، حرمت نگهداری از سگ نتیجه گرفته شده است انزجار خود را ابراز می‌دارم.

پاسخ هوشمندانه حضرت آیت الله مکارم شیرازی که تقلید کورکورانه را تقبیح فرموده و راه را بر جنبه عقلانی نگهداری از حیوانات باز گذاشته اند ظاهراً به مذاق یکسونگرانه شما خوش نیامده است!

امیدوارم با وجدان ان شاء الله بیدار خود خلوت کنید و یکبار دیگر پاسخ معظم له را بخوانید و ببینید کجای آن پاسخ به حرمت نگهداری از سگ اشاره شده است؟!

بگذریم که دبیر گروه اجتماعی روزنامه جوان هم ظاهراً با کپی نمودن نوشته جاهلانه دکتر مجید ابهری در سایت تابناک تأسیس آرایشگاه برای حیوانات – که چنین موضوعی بصورت قانونی صحت ندارد – را دست مایه اهداف ژورنالیستی خود قرار داده و ذکر دروغ ویزیت سگ را هم چاشنی آن نموده‌اند. تنها در این زمینه می‌توانم تأسف خود را از خارج شدن قلم از دست کارشناسان یک موضوع و فاصله گرفتن از اخلاق اعلام نموده و از خداوند بخواهم همه ما را به راه راست هدایت فرماید.

ضمناً همانطور که آیت الله مکارم شیرازی یکی از شرایط اعلام عید فطر را نظر و اعلام حاکم شرع می‌دانند بهتر است شما که مقید به پاسخ ایشان هستید در این زمینه به نظر مقام معظم رهبری (حاکم شرع) تن دهید که در جواب استفتای اینجانب که پرسیده ام نگهداری از سگ در منزل چه حکمی دارد؟ فرموده‌اند : فی نفسه اشکالی ندارد! مزید استحضار خوب است بدانید قید "فی نفسه" اشاره به همان جنبه عقلانی است که اگر از آن خارج شود آنوقت اشکالاتی بر نگهداری از سگ یا هر حیوان دیگری مترتب خواهد بود.

 

دکتر محمد لطفی‌زاده / دامپزشک

 

خبر منتشر شده در سایت جوان آنلاین هم به این شرح می‌باشد :

 

                                                

 

جوان آنلاین: پس از انتشار چندین مطلب در روزنامه جوان درباره افزایش خرید و فروش سگ های خانگی و تردد این سگ ها در سطح شهر، برخی گروه های ذینفع در تجارت این حیوان، در سایت های خود استدلال کردند که اولا هیچ آیه ای در قرآن دال بر نجس بودن سگ وجود ندارد و ثانیاً سگ در صورتی نجس است که خیس باشد! از این رو گروه اجتماعی روزنامه جوان در این خصوص از حضرت آیت الله مکارم شیرازی استفتا به عمل آورد.
در استفتاء «جوان» آمده است:« احتراماً با توجه به افزایش خرید و فروش سگ های خانگی- زینتی- در شهرهای بزرگ کشور و تردد این سگ ها در معابر عمومی و اماکن جمعی و با توجه به معذب بودن بخش کثیری از افراد جامعه نسبت به حضور این حیوان در فضای زندگی شهری و آپارتمان نشینی، خواهشمندیم نظر اسلام در این مورد را اعلام بفرمایید.
از استدلال های افرادی که سگ را در منزل خود نگهداری کرده و برای گردش به پارک و خیابان و حتی مراکز خرید آورده و این اجازه را به سگ می دهند که حتی در رختخواب آنان استراحت کند، این است که هیچ آیه ای در قرآن وجود ندارد که با صراحت سگ را نجس دانسته باشد. با این حال، بفرمایید که آیا مورد مستندی در آموزه های دینی دال بر نجس بودن سگ وجود دارد؟ اگر وجود دارد، پرسش دیگر این است که چرا و بنا به چه دلایلی اسلام سگ را نجس می داند؟
مدتی است که برای این سگ های خانگی که از 500 هزار تومان قیمت آن ها شروع می شود، آرایشگاه احداث کرده اند. ویزیت پزشک این حیوان هم 50 هزار تومان است. لطفاً بفرمایید خرید و فروش این حیوان چه حکمی دارد؟ آیا مأنوس شدن انسان با سگ می تواند عوارض و تبعات روحی و خلقی در پی داشته باشد؟»
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ تصریح کرده اند:« متاسفانه تقلید کورکورانه از غرب آثار زیانباری دارد که از جمله همین مسئله سگ دوستی است. بسیارند کسانی که در غرب، سگشان را را از زن و فرزندشان بیشتر دوست دارند. در مورد نجاست سگ روایات بسیار زیادی داریم که حتی ظرف نیم خورده ان به روش خاصی تطهیر می شود و این که در قرآن نجاست سگ نیامده دلیل بر چیزی نمی شود. بسیاری از واجبات و محرمات به طور صریح در قرآن نیامده و حتی عدد رکعات نماز در قرآن نیست بلکه به سنت پیامبر اکرم و ائمه ارجاع شده است».

 


توضیح حکیم مهر : سگ به اتفاق و اجماع قاطع فقهای اسلام نجس است و البته معامله عین نجاست حرام می باشد. هر چند که برخی از فقهای عظام اگر دلیل عقلانی برای معامله عین نجاست وجود داشته باشد این معامله را حرام نمی دانند. مثلاً مدفوع حیوان حرام گوشت که خون جهنده دارد یا مدفوع انسان نجس است و معامله آن حرام می باشد ولی وقتی کاربرد باغبانی (عقلانی) دارد معامله آن اشکال ندارد. ضمناً موضوع نجاست سگ دلیلی بر ظلم به این حیوان نیست و لزوماً دلیلی بر عدم مجوز برای نگهداری از این حیوان هم نمی باشد.

در مورد خیس بودن سگ هم که مغالطه‌ در متن روزنامه جوان صورت گرفته باید دانست سگ نجس است چه خشک و چه خیس ... اما سرایت نجاست تنها در صورتی اتفاق می افتد که یکی از دو طرف تماس خیس باشند یا رطوبتی در بین باشد.

 

انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نويد اكبري ( دامپزشك )
|
-
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
6
7
من در جواب بايد عرض كنم ما در قرن 21 زندگي مي كنيم نه در عصر جاهليت. مرز بين خرافه و واقعيت يك تار مو است و كسي كه اين تار مو را ببيند نشانه هاي تمدن در او ظاهر گشته.
شعار هميشگي : در ترويج فرهنگ نگهداري از حيوانات كوشا باشيم
حسین
|
-
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۱
5
6
عجیبه هرچی متن جواب آیت الله مکارم شیرازی را میخوانیم چیزی از اینکه نگهداری سگ حرام است نمبینم .
اگر این طور باشد و نگهداشتن جسم نجس داخل خانه حرام باشد پس بدین وسیله اعلام میکنم که تمام آپارتمان ها و خانه هایی که دستشویی داخل منزل دارد کار حرام انجام داده اند
امير
|
-
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۰
6
5
در كجاي قران نوشت سگ نجس است اگر پيدا كرديد من 5تا سگي كه دارم از خونه ميدازم شون بيرون
امير
|
-
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۰
6
5
بدي ما اين است كه از بزرگ تري ميشنويم سگ نجس است قبول ميكنيم دنبال مدرك نميريم -امير
دکتر محمد لطفی‎زاده
|
-
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۰
5
5
با سلام / لزوماً همه احکام در قرآن کریم به جزئیات نیامده و علت ارسال پیامبران و امامان معصوم هم همین بوده است. همانطور که نحوه خواندن نماز یا بسیاری دیگر از احکام از طریق روایات مستند و البته روشن و محکم به دست ما رسیده در مورد موضوع نجاست سگ نیز باید از روایات صحیح پیروی نمود.
nakhoda_62
|
-
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
4
6
بزاق دهان سگ مریضی غیر قابل علاجی را به همراه دارد .
ما از دین نجس بودن سگ را فهمیدیم . دانشمندان علل نجس بودن آن را .
nakhoda_62
|
-
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
4
10
تمدن یا پیشرف .

کدام
مثال : بی حجابی اگر تمدن است حیوانات از ما پیشرفته تر هستند .
اسلام به جرات یک دین کامل است.
سینا (دکتر دامپزشک)
|
-
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
3
4
اسلام دین عقل است و برای راهنمایی انسان در یافتن راه سعادت همیشگی نازل شده..تا جایی که میدونم ذات وجود مرجع تقلید بعد از امامان (ع) این بود که مسلمانان را در مسائلی که از نظر دینی و فردی و اجتماعی و .. که خود مومن در تشخیص صلاح یا عدم صلاح آن توانایی کافی ندارد ؛ راهنمایی کند.. بطور مثال در زمان جاهلیت که اثرات مضر الکل بر جوامع آشکار نبود توسط اسلام حرام واقع شد درحالیکه امروزه با پیشرفت علم هرکسی اثرات مهلک و مضر الکل را میداند..بنده بعنوان یک دامپزشک از بیماریهای مشترک بین انسان و نه تنها سگ بلکه دامهای دیگر نیز مطلع ام ولی خطاب به دوست عزیزم nakhoda بدانند که واکسنهایی که دامهای خانگی دریافت میکنند آنها را از هر بیماری زئونوز احتمالی مصون نگاه داشته.. و به نظر من از لحاظ اسلام عقلانی نگاه داشتن اینگونه دامها در خانه حلال است بشرطی که افراط نشود
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
سگ اصحاب کهف داخل غار از دنیا نرفت بیرون غار از دنیا رفت خدا نذاشت سگ با انها داخل غار برود من سگ خودم را رها کردم از ترس این مطالب
علی
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
5
2
ببخشيد ولي من فكر مي كنم هنوز خيلي ها تو عصر جاهليت زندگي ميكنند
دلايل عقب افتادگي مون هم همين كوچك بودن مغز آنهاست. تو اروپا و امريكا در حال خريد و فروش ماه و .. ما توفكر ........
دکتر رضایی
|
-
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
5
3
آقای ناخدا میشه اسم اون بیماری رو هم ببرید . تا به اطلاعات ما هم اضافه بشه . آقای دکتر آیا این به قول شما مریضی واکسن هم داره ؟ آیا بنده و جنابعالی واکسن نخوردیم ؟ برای جلوگیری از خنده دیگران بهتری بدون دانش اظهار نظر نفرمایید . متخصص دامهای کوچک
alireza
|
-
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
4
1
salam man alaghe ziyadi be sag daram va dar hade ye dr etelaat daram dar morde sag.avalan ki gofye bozaghe sag bimari na alaj miyare?!vaghti ye sag jai az badanesh zakhm mishe ba lis zadan mikrobo az beyn mibare va baes khob shodan mishe ....dovoman vaghti sag bache dar mishe ba lis zadan sagesho tamiz mikone yani on tole az tavalod jozam gerefre vaghean khande dare....dar zemn 20000 gharne pish sag najes bod ghabol daram chom emkanat nabod dr vaksan daro...nabod. ama alan emkanate faravoni hast az man be shoma nasihat harfe .......... bavar .............
arash
|
-
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
5
3
با سپاس از توضیح جامع شما
تا جایی که من میدانم نجس اعلام شدن سگ در زمان عمر رخ داده چرا که ارتش اعراب همیشه با هشیاری سگهای مردم ایران مجبور بود که از روشهای دیگری برای حمله استفاده نماید ، ضمنا در هیچ جای قرآن و در هیچ یک از روایات چیزی در مورد نگهداری سگ نوشته نشده مگر اینکه دوستان بخواهند جعل حدیث نمایند
مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
2
1
با سلام و احترام / ظاهراً انتساب موضوعی که ذکر فرمودید به خلیفه دوم جعلی و اشتباه است. ضمن آنکه قبل از خلیفه دوم در میان مسلمانان سگ نجس بوده است. در مورد نگهداری سگ در قرآن کریم هم در داستان اصحاب کهف مطالبی به چشم می خورد و هم در مورد تربیت سگ برای شکار / در روایات هم بعضاً مستقیم و غیرمستقیم به موضوع نگهداری از سگ اشاره شده که در مورد سند برخی از این روایات اهل فن و متخصصین فقه ملاحظات و تأملاتی دارند. با تشکر از توجه شما / دکتر محمد لطفی زاده
mansina
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
0
6
« كلب و خنزیر دو حیوان نجس العین اند »
من دانشجوي سال 5ام پزشكي هستم
بيماري هاي مشترك ين سگ و انسان:

1- هاری
2- بیماری ها ی انگلی:
2-1: اکینو کوکوز : عامل بيماري اکینو کوکوس گرانولوزوس است كه با مصرف دارو هر سه ماه يك بار قابل پيشگيري است
2-2: دیپیلیدیاز: این بیماری نتیجه عفونت با کرم پهن سگ است يعني براي اينكه قابليت آلوده كردن انسان رو داشته باشه بايد يه دوره اي رو تو بدن سگ زندگي كنه. این بیماری اکثرا از ایالت متحده امریکا و اروپا گزارش شده (توجه بكنن دوستان كه سطح بهداشت و دارو در اين كشور ها به مراتب از سگ داران كشور ما بيشتره ولي با اين حال ميبينيم اين بيماري از اونجا گزارش شده و اگه تو ايران گزارش نميشه علتش رو دوستاني كه دستي در آتش مسائل پزشكي دارن بهتر ميدونن كه ايران آمار پزشكي درست و حسابي نداره)
2-3: شیستوزوما
2-4: هیداتیدوز
2-5: توکسو کارا کنیس
2-6: جرب دمو دکس
بیماری لپتوز پیروز
آلودگی با کک:
کتونو سافالیدس کنیس
گال
قارچها
هرچند بسياري از بيماريهاي فوق با دارو قابل كنترل است اما عقل سليم خود را به مخاطره نمي اندارد مثل رابطه جنسي با فردي كه ايدز دارد با وجود اينكه احتمال انتقال ويروس ايدر 100 درصد نيست! همچين ريسكي رو نميكنيد!
(يك مثال به زبان خوانندگانش)
در ضمن دوستان من باز به خصوص اونهايي كه از گستردگي مباحث تو حوزه پزشكي اطلاع دارن ميدونن خيلي از بيماري ها شناخته شده نيستن و از اونجايي هم كه دين تو خيلي جاها فراتر از عقل زمان خودش صحبت كرده (مثال هاي اعجاز علمي تو قرآن و روايات قوي و مستند) من به عنوان يك دانشجو در رشته پزشكي عمل به روايات رو منطقي تر ميدونم
mansina
|
-
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
1
5
در ضمن سگ و خوك هر دو نجس عيني هستن يعني مو و تمام اجزاي بدنشون نجسه
شما چطور ميخواين از نگه داري يك موجود كه نجس عيني ه و اتفاقا خودش هم رطوبت ايجاد ميكنه(با بزاقش) و ميتونه نجاست و انتقال بده اطمينان خاطر داشته باشين

دوستان دامپزشك من متأسفانه ما گروه پزشكي گاها فقط فوايد مالي يك جريان رو در نظر داريم و اين هم براي اعتبار حرفه اي ما خطرناكه و هم براي سلامت مردم كه ماها مسئول شيم
دكتر متين
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
2
5
با درود و سلام.
خدمت اون دوست عزيزي كه بحث بيماري مشترك رو مطرح نمودن و فكر ميكنن علامه ي روزگار هستن, عرض كنم كه يك سگ يا گربه كه مورد معاينه دوره اي توسط دامپزشك باشه و واكسن ها و درمان ضد انگليش انجام بشه,كاملا سالمه.حالا فرض كنين از گاو بيماري بروسلوز هم يه بيماري مشترك هست,ايا اين بروسلوز دليل بر نجس بودن گاو و عدم نگهداري از ان ميشود؟
كلي بيماري قابل انتقال از انسان به انسان هست,ايا اين هم دليل بر نجس بودن انسان هست؟
سعي كنين منطقي و علمي اظهار نظر بفرمايين.
با تشكر
malihe
|
-
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
3
5
لطفا برای نگه داشتن سگ یا انجام خیلی از کارهای که خدا از انسان خواسته دنیال توجیه نباشید آقایی که گفته اگه ی آیه پیدا کردی که نشون بده که سگ نجس لطفا خودتو گول نزن دنیال توجیه نباش چون اگه اون آیه هم پیدا بشه بازم هیچ کاری نمی کنی مث خوندن نماز که بار ها بارها در قران به عنوان پایه دین شناخته شده ولی کدوم از ماها رعایت میکنیم اونکه خود خدا به طور صریح گفته که پس الکی نیاید به حرفایی که خودتونم به درستیش اطمینان ندارید نظر بدید اگه میدونی سگ نگه داشتن در منزل درسته پس کار خودتو انجام بده ولی لطفا نظرم نده.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
2
6
صد در صد که سگ نجس نیست ............... .............. تو قران یه بارم نیومده که سگ نجسه اگه قرار به بیماری بود ماهایی که سگ داریم باید ریض میبودیم همه...درضمن سگا قابلیت شناسیایی بیماری از جمله تومورهای سرطانی در انسان هارو دارن...و کللی فواید دیگه که اونارو مهم و ارزشمند میکنه...پس خواهشا ..................... پس ما انسان هاهم نجسیم چون خونه تو رگاونم نجسه ........................
رویا
|
Australia
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
5
1
با عرض سلام و احترام،
من خودم جزو کسانی بودم که همیشه احساس میکردم خیلی روشنفکر هستم و این ها خرافات هستن و ما در عصر جاهلیت نیستیم ... تا اینکه به لطف خداوند اتفاقی در زندگی ام رخ داد که باعث شد من که اصلا اعتقادی به دین و این جور مسائل (به قول خودم خرافی ) نداشتم ،دنبال مسائل دینی بروم .
بعد از گذشت چند سال مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که هر انچه که در دین مامطرح شده (با اعتقاد کامل میگم) بیهوده و بی دلیل نبوده و صرفا اگر عقل ناقص ما از پیدا کردن دلیل و توجیه بعضی از مسائل عاجزه ، باید قبل از راضی کردن خودمون و ادای به اصطلاح متمدن ها رو در اوردن ،فقط به فکر تسلیم بودن به امر الهی باشیم چون الله اعلم ...موضوع نجاست سگ هم ربطی به واکسن و مریضی نداره .حتما دلایل دیگری هست که با گذشت زمان معلوم میشه. مثل خیلی از مسائل دیگه.
ان شاالله خداوند به همه ما راه شناخت واقعی رو نشون بده.
ابراهیم
|
Canada
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
6
یکی از دوستام چشماش سگ داره، یه سگ خریده سگش چشم نداره،به نظر شما میتونن بهم پیوند کنن.خیلی جو سنگین بود منم ابراز وجود کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
3
3
نجس ، مخلوق خدا نیست
........................
ایمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
2
5
با سلام
بنده از دوران کودکی تا کنون که 49 سال سن دارم در خانواده مذهبی به دنیا آمده و رشد کرده ام و طبق آموزها سگ را نجس می پنداشتم تا اینکه در عمل انجام شده ای قرار گرفته و پسرم سگی را خریده و به منزل آورد با این قول که مواظبت می کند که منزل آلوده نشود( مثلا نجس ) و سگ را نیز دو سه روزه از منزل خواهد برد ... بنده نماز خوان و متعصب به اصول اسلامی بعد از ده روز زندگی در کنار این مهمان عزیز ، عظمت خداوند مهربان در آفرینش بسیار شگفت انگیز این حیوان با وفا چنان مرا به فکر واداشت که نعوذ بالله شک کردم انسان اشرف موجودات است یا این حیوانهای با وفا و با محبت. این حیوان با محبت و دوست داشتنی چنان عطر محبت و وفاداری را در منزل ما پراکنده ساخت که هیچ دین و دستور العمل آن نمی توانست. آقایان خانم ها ساده بگم: من از وجود و آفرینش این حیوان به عظمت خداوند قادر پی بردم. با رفتار بد با حیوانات به جنگ خداوند نرویددددددددد.... والسلام
تتتتتتتتت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
4
8
باسلام خدمت همه ی دوستان
من همه ی مطالب را خواندم و به این نتیجه رسیدم که اکثرا با نجس بودن سگ موافق بودن. چرا وقتی همسری زیبا و بچه های از گل بهتر داریم حیف نیست که وقتمان را با سگ در خانه بگزرانیم. پس بگزارید از سگ در جای خودش استفاده شود. جای ان پیش عزیزانمان نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
0
خدایا‌ چگونه‌سگ‌‌نگهبان‌‌ را‌به‌جای‌ فرزند‌ درخانه‌ راه‌دادن‌‌ ومحبت‌به‌ پدرر و‌مادر‌‍‌‌ وخانواده‌ دوست‌سگ‌ گرفتن
نظر شما
ادامه