کد خبر: ۲۴۰۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اظهار داشت: در حال حاضر بیماری لکه سفید با توجه به اتمام برداشت میگوهای پرورشی در استان‌های خوزستان و بوشهر وجود ندارد، اما این بیماری از سال 1381 تاکنون به صورت مداوم وجود داشته است و تنها در استان بوشهر آن‌هم طی سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم.

«دکتر امرالله قاجاری» افزود: هنوز میزان دقیقی از خسارت وارد شده به مزارع میگو محاسبه نشده است، چرا که برآوردی از تولید این محصول در این دو استان از سوی سازمان شیلات مشخص نشده است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی ادعای رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان مبنی بر ارسال نمونه به آزمایشگاه انگلستان و اثبات آلوده بودن غذاهای وارداتی میگو را تکذیب و تصریح کرد: این موضوع واقعیت ندارد و همه فعالیت‌های تشخیصی در داخل کشور انجام می‌شود، اما عامل بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی، بچه میگوی آلوده‌ بوده که در برخی مراکز تکثیر بدون نظارت سازمان دامپزشکی به پرورش‌دهندگان داده شده است که البته این یک فرضیه و در حال بررسی است.

قاجاری افزود: بچه میگوهای آلوده هم‌اکنون به صورت کامل از بین رفته و معدوم شده‌اند اما اگر این فرضیه ثابت شود، با تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان بچه میگوی آلوده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که غذای میگوی وارداتی به صورت کامل تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار دارد و هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: اگر غذای آلوده‌ای در مزارع پرورشی مورد استفاده قرار گرفته به علت تخلف برخی از پرورش‌دهندگان در زمینه‌ قاچاق و توزیع غذای آلوده‌ای است که خارج از مبادی رسمی به کشور وارد شده است که با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به این‌که امسال نیز مانند سال‌های گذشته متخلفان در زمینه‌ی قاچاق غذای میگوی آلوده به دادگاه معرفی شدند، تصریح کرد: این ادعا که "دستگاه‌های تشخیصی سازمان که به روز نیستند" صحت ندارد، چرا که روش‌ها و دستگاه‌های تشخیصی این سازمان کاملا به روز بوده و می‌توان این ادعا را مطرح کرد که هیچ مشکلی در تولید بچه میگو و واردات خوراک میگو که از مبادی رسمی و تحت نظارت سازمان دامپزشکی صورت گرفته، گزارش نشده است.

قاجاری تصریح کرد: گرچه برخی از بچه میگوهایی که در برخی مراکز تکثیر تولید شده و به پرورش‌دهندگان فروخته شده، آلوده بوده است، اما این مراکز به صورت کامل تحت نظارت بوده‌اند ولی گواهی سلامت را از سازمان دامپزشکی برای توزیع بچه میگو نداشته‌اند.

وی افزود: عوامل شیوع بیماری لکه سفید میگو و میزان خسارت وارده به مزارع پرورشی در سازمان دامپزشکی در حال بررسی است و خسارت پرورش‌دهندگان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
0
باسلام. هیچ ماست فروشی نمیگه دوغم ترشه.
:)
|
-
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
اين جمله به صورت کامل تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار دارد و هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد رو بزارين جلوى مرغ پخته هم خنده اش مى گيره!!!!
نظر شما
ادامه