کد خبر: ۲۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس سازمان غذا و دارو، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی را مشروط به رعایت نکات بهداشتی و نظارت جدی سازمان دامپزشکی دانست.

«دکتر رسول دیناروند» در واکنش به اخباری مبنی بر صدور مجوز لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی، گفت: توافقاتی بین 3دستگاه سازمان‌های دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو صورت خواهد گرفت تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. وی با اشاره به نگاه کارشناسی که در هر یک از 3سازمان وجود دارد، افزود: نگاه‌های کارشناسی باید به یکدیگر نزدیک شود تا بتوانیم به نتیجه مشترک برسیم.

در روزهای گذشته «حسن رکنی» معاون وزیر جهادکشاورزی از لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی با دستور وزیر بهداشت خبر داده بود به‌طوری که در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها عنوان کرد: «خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شخص وزیر براساس کارهای کارشناسی که انجام شده بود، در این زمینه اعلام موافقت کردند.

موضوع استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس دعوایی است که شهریور93 با صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس شروع شد، این در حالی است که دامپزشکی برخلاف بخشنامه استفاده از خمیر مرغ را مجاز می‌دانست. بنا بر پ‍‍ژوهش مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی، تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس با حذف خمیر مرغ از محصولات خود متحمل زیان 200میلیون دلاری خواهند شد.

همان زمان رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی گفت: «مشکلاتی که از طرف برخی‌ها برای صنعت فرآورده‌های گوشتی ایجاد شده و نگرانی برای مصرف‌کنندگان و تزلزل و نابسامانی برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده از این جهت است که دست‌اندرکاران و مسئولان نظارت به جای آنکه وظایف خود را در نظارت بر مواداولیه واحدهای تولیدی اعمال کنند، درصدد حذف خمیر مرغ از تولید شده‌اند. به‌گفته موسوی، به جای آنکه این موضوع در کمیته‌ای تخصصی با حضور صاحبان صنعت و تشکل‌های ذیربط مورد بررسی قرار گیرد، یکباره جنبه خبری پیدا کرده و خمیر مرغ را از چرخه تولید حذف می‌کنند. وی تأکید کرد: هر واحد تولیدی یا کشتارگاه‌های مرغ زیرنظر مسئولان فنی و نظارتی اداره می‌شود، حال اگر مسئولان نظارتی نتوانند در محل کشتارگاه وظایف خود را انجام دهند، چرا باید واحدهای فرآورده‌های گوشتی را زیر سؤال برده و سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی شاغل در آنها را با مشکل روبه‌رو سازند.

25 آذر93 رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که درپی جلسه مشترک با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به طور مشترک به این تفاهم رسیدیم که استفاده از خمیرمرغ مانعی نداشته و مجاز است و اگر خمیرمرغ در بستر بهداشتی و نظارتی تولید‌شود، دارای هیچ مشکلی نیست.

اما ظاهرا اختلاف نظر در استفاده از خمیر مرغ بین سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی به همین‌جا ختم نشده و باعث شد که مسئولان سازمان غذا و دارو دوباره فروردین امسال اعلام کنند که خمیر مرغ اجازه ورود به محصولات غذایی را ندارد. این در حالی است که مسئولان دامپزشکی معتقدند اقدامات قانونی، علمی و بهداشتی درباره تولید خمیر مرغ اعمال شده است.

وزیر بهداشت 24مرداد امسال در برنامه زنده نگاه یک از شبکه یک سیما اعلام کرد که خمیر مرغ تولیدشده زیرنظر سازمان دامپزشکی مورد تأیید است. قاضی‌زاده هاشمی گفت: نگرانی‌های موجود ناشی از این موضوع است که بیشتر صنایعی که خمیر مرغ تولید می‌کنند زیرنظر سازمان دامپزشکی کشور نیستند. معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو هم می‌گوید: اصل استفاده از خمیر مرغ روشی معمول در جهان بوده و استفاده از آن، موجب جلوگیری از اسراف شده و از هدررفت هزینه‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند اما استفاده از آن مستلزم رعایت اصول بهداشتی است.

براساس قانون سازمان دامپزشکی، این سازمان مسئول تأمین سلامت فرآورده‌های دامی است و واحد‌های تولیدی خمیرمرغ که پروانه‌های صادره از سوی این سازمان را دارند سلامت محصولاتشان مورد تأیید است.

خمیر مرغ چیست؟

خمیر مرغ یا «MDM» ماده اصلی در تولید سوسیس و کالباس کشور است که از حدود 15سال پیش به‌صورت جدی وارد صنعت فرآورده‌های گوشتی کشور شده و رفتهرفته جایگزین گوشت قرمز شد. این ماده به این شکل تهیه می‌شود که مرغ‌های دیرپز تخم‌گذار که اجازه توزیع در بازار را ندارند، کشتار می‌شوند و گوشت آن از استخوان مرغ با دستگاه جدا و به وسیله دستگاه مخصوص تبدیل به موادی خمیری شده و در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود. این محصول ماده اولیه مورد استفاده در کارخانه‌های سوسیس و کالباس در اروپا و آمریکاست.

‌ماده 4 قانون سازمان دامپزشکی

کلیه صاحبان و مسئولان نگاهداری دام و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مراکز تهیه و آماده‌کردن فرآورده‌های خام دامی اعم از اشخاص و ‌مؤسسات و شرکت‌های خصوصی یا دولتی یا وابسته به دولت و یا هر نوع شرکت و سازمانی که به‌نحوی از انحا به پرورش یا نگاهداری دام و تهیه و ‌آماده کردن فرآورده‌های خام دامی اشتغال دارند، موظف به اجرای دستورهای بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان هستند.

سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد هم اختلاف دارد

اختلاف سازمان غذا و دارو با دیگر دستگاه‌ها بر سر نظارت بر مواد غذایی فقط مختص دامپزشکی نیست. یک‌ماه پیش هم اختلافات سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد بر سر آب معدنی دماوند رسانه‌ای شد. این در حالی بود که زمستان گذشته شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور روسای هر دو سازمان را به جلسه‌ای دعوت کرد تا درباره حدود و وظایف هر یک از این دو دستگاه تفاهمنامه امضا کنند. 9‌ماه از امضای تفاهمنامه نگذشته بود که 2سازمان دوباره اختلافات جدید خود را رسانه‌ای کردند.

 

 

برچسب ها: خمیر مرغ،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
0
سلام
تعریفی که از خمیر مرغ شده کاملا آکادمیک بود و به قول خودمون فقط روی کاغذ بوده
من شاهد تولید خمیر مرغ در شرکت درسا مرغ بودم و اصلا شباهتی به تولید گوشت MDM نداشت
نظر شما
ادامه