کد خبر: ۲۴۱۱۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در این نامه پیشنهاد شده است که کمیسیون کشاورزی مجلس، موضوع اصلاح، ارتقاء و توسعه دامپزشکی کشور را در دستور کاری فوری خود قرار داده و نسبت به تهیه یک لایحه جامع برای تقویت، بهبود و ارتقاء حرفه دامپزشکی اقدام و با همکاری دولت و مجلس تقدیم هیئت رئیسه مجلس نماید ...

حکیم مهر - جامعه اسلامی دامپزشکان در نامه ای سرگشاده خطاب به «دکتر علی لاریجانی» که به امضای «دکتر حسینعلی عرب» دبیر این جامعه رسیده است، ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب دامپزشکی در کشور، خواستار بررسی فوری موضوع اصلاح، ارتقاء و توسعه دامپزشکی کشور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گردید تا از طریق دعوت از صاحب نظران فعال در بخش­های مختلف دامپزشکی نسبت به تهیه لایحه جامع، منسجم و روز آمد برای تقویت، بهبود و ارتقاء حرفه دامپزشکی اقدام و با همکاری دولت و مجلس تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گردد.

به گزارش «حکیم مهر» در این نامه آمده است:

 

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای سلامی

با سلام و احترام، به استحضار می رساند، اساس فعالیتهای فعلی دامپزشکی کشور بر مبنای قانونی است که در سال 1350به منظور تأسیس سازمان دامپزشکی کشور توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسیده است. هر چند این قانون در زمان تصویب از استحکام، جامع نگری و روز آمدی مناسب برخوردار بوده است، اما مربوط به دوره ای است که گستره فعالیت و حوزه نفوذ دامپزشکی در کشور نسبت به وضعیت فعلی بسیار محدود بوده است. در آن زمان دامداری در کشور کاملا به صورت سنتی انجام می­شده و پرورش صنعتی انواع دام، طیور و آبزیان به شکل امروزی وجود نداشته است.  علاوه برآن، مسائلی چون نگهداری گسترده و متنوع حیوانات خانگی و زینتی، حراست از حیات وحش، واردات و صادرات انبوه محصولات دامی و مواد شیمیایی و بیولوژیک مرتبط مانند انواع دارو و سموم و در نهایت ارتباطات گسترده بین المللی تقریبا مورد توجه نبوده و غالب خدمات نیز بر عهده دولت بوده است. اما همانگونه که حضرتعالی نیز مستحضرید با گذشت زمان، تحول عظیمی در تمامی علوم و مشاغل، از جمله حرفه و دانش دامپزشکی صورت گرفته است. امروزه نقش بی­بدیل دامپزشکی در افزایش تولیدات دامی، رونق اقتصادی و کسب و کار، حفاظت از محیط زیست، امنیت غذایی، تولید پروتئین سالم با منشاء دامی و بهداشت عمومی بر کسی پوشیده نیست تا جائیکه شعار "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" به یک هدف راهبردی بین المللی و ملی تبدیل گشته است.

نقش، جایگاه و مأموریت های فنی و اجرایی دامپزشکی در قرن 21 از این ها نیز فراتر رفته است. به طوری که 4سازمان مهم بین المللی WHO، OIE، FAO و WTO شعار "یک جهان، یک بهداشت" به معنی همطراز دیدن تشکیلات متولی بهداشت انسان با سازمان­های دامپزشکی دنیا را به عنوان یک روش راهبردی در حل مشکلات بهداشتی و تامین سلامت جوامع، سر لوحه کار خود قرار داده­اند. بر این اساس، ایده وجود مرز بین طب انسانی، حیوانی و گیاهی مردود دانسته شده و اکثر جوامع پیشرفته تلاش نموده­اند قوانین، مقررات، ساختارها و روش­های اجرایی خود را در راستای این هدف راهبردی (یک جهان یک بهداشت) متحول و روز­آمد نمایند. اما متأسفانه در کشور ما این موضوع مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است چنانکه بعد از تصویب قانون سال 1350، تا کنون قدم های بسیار اندکی در جهت بروزرسانی و اصلاح قوانین و مقررات دامپزشکی به منظور توسعه و تبیین حدود و ثغور دامپزشکی در بهداشت عمومی، امنیت غذایی، حیاط وحش، محیط زیست، رفاه و سلامت حیوانات و همچنین ساماندهی، تعیین جایگاه و نقش بخش های غیر دولتی و دیگر نهادها و دستگاه های مرتبط، برداشته شده است. این عدم تحول به دلایل عدیده از جمله، سهل انگاری، بی توجهی و مقاومت بخشی از مدیران دولتی در برابر تمرکز زدایی، کاهش تصدی گری و سپردن امور به بخش های غیر دولتی بوده است.

علی رغم مقاومت­ها و محدودیت­ها، با پیگیری و تلاش نیروهای مخلص و زحمت کش دامپزشکی اقدامات پراکنده ای در جهت توسعه دامپزشکی انچام گرفته است. اما به دلیل عدم جامع نگری و هماهنگی بین دستگاههای مختلف دامپزشکی و دیگر بخش های مرتبط، عملاٌ این اقدامات ثمره چندانی را بدنبال نداشته است. از جمله در دو دهه اخیرا با تصویب قانون نظام دامپزشکی (مصوب سال 1376) و یا افزودن مواد و بندهای مرتبط با دامپزشکی در قوانین نظام جامع دامپروری (مصوب سال 1388) و افزایش بهره­وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی (مصوب سال 1389) تلاش هایی با انگیزه حمایت از شاغلین در حرفه دامپزشکی انجام شده است. اما به دلیل عدم اصلاح و ارتقاء قانون سال1350، عدم انسجام و وجود ابهامات در متون قانونی و عدم شفاف­سازی اطلاعات و فرایندها، در عمل منجر به تعارض در اجرای وظایف قانونی دستگاه­های مرتبط شده است. به طوری که در دولت­های نهم و دهم اختلافات موجود بین مدیران و بدنه اجرایی دستگاه­های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف و وجود انحصار دولتی و تداخل بین فعالیت­های بخش­ دولتی و خصوصی از طرف دیگر، عملاٌ فعالیت­های دامپزشکی راکد و مشوش شده بود.

با وجود اینکه در دوسال اخیر تغییرات عمده­ای در ساختار مدیریتی دستگاه­های مرتبط با فعالیتهای دامپزشکی ایجاد گردیده و مدیران مربوطه نیز تا حدی در جهت تعامل و همکاری سازنده قدم بر داشته­اند، اما به دلایل وجود خلأها و ضعف­های قانونی و مشکلات ساختاری امکان تغییر و تحول اساسی در جهت بهبود روش­ها و عملکردها وجود ندارد. از این­رو تمامی دلسوزان، صاحب نظران و ذینفعان این حرفه در تلاش برای یافتن راهی برای برون رفت از شرایط نامساعد فعلی می باشند. در چنین شرایطی حمایت قاطع حضرتعالی و مجلس شورای اسلامی از دامپزشکی کشور در جهت نوآوری، توسعه و تصویب قوانین جدید که طی سخنرانی جنابعالی در مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی در مهرماه سال1393 اعلام شد، نویدبخش افق­های روشن برای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور بود. اما بعد از گذشت بیش از یک سال، متاسفانه اقدام جدی از طرف مدیران دستگاههای مربوطه انجام نشده و با توجه به شرایط حاکم در دستگاههای ذیربط، عملاٌ امیدی به ارائه طرح و برنامه اصلاحی از طرف آنها وجود ندارد. بدین لحاظ از جنابعالی تقاضا داریم موافقت و دستور فرمایند کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، این موضوع را در دستور کاری فوری خود قرار داده و با دعوت از صاحب نظران فعال در بخش­های مختلف دامپزشکی نسبت به تهیه لایحه جامع، منسجم و روز آمد برای تقویت، بهبود و ارتقاء حرفه دامپزشکی اقدام و با همکاری دولت و مجلس تقدیم هیئت رئیسه محترم گردد. جامعه اسلامی دامپزشکان با توجه به چندین دهه سابقه فعالیت در حرفه دامپزشکی و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با متخصصین، صاحبنظران و کارشناسان باتجربه در بخش­های مختلف دامپزشکی شامل آموزشی، تحقیقاتی، اجرایی و خدماتی، آمادگی کامل خود را برای هر گونه همکاری در جهت پیشبرد این موضوع اعلام می­دارد.

 

با تشکر

دکتر حسینعلی عرب

دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان

 

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مینیاتور
|
-
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
نحوه عملکرد یکی از اعضای این جامعه نگران دام و دامپزشکی را در یکی از شهرستانهای همین دور و بر مشاهده کردیم!! یعنی این جماعت بخواهند دلسوز بشوند و مسلط بر امور شوند خدا میدونه چه اتفاقاتی خواهد افتاد
حسام
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
از نظر قانون مشکلات وجود داره
ولی مشکل اصلی تو اراده اجراء قانون یا درک قانونه هست
مثل
ماده 19 که اصلا سازمان دامپزشکی از طریقه قوه قضاییه اجراش نمی کنه و برخورد قانونی انجام نمی ده اجرا نمی کنه
یا
ماده 2 مبنی بر واگذای صدور پروانه کلینیک و داروخانه دامپزشکی به نظام دامپزشکی
حتی با صدور بخشنامه های غیرقانونی مانند سیاست های صدور پروانه داروخانه ها
که خلاف ماده 2 هست تضاد قانونی ایجاد می کنه
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
انشالله این ابراز وجودها ربطی به انتخابات پیش رو نداشته باشه
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
نامه خوبی بود. امیدوارم رییس مجلس ترتیب اثر بدهد و این نامه به سرانجامی مثبت برسد.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
در اينكه قوانين مرتبط با دامپزشكي نياز مبرم به تجديد نظر دارند و قوانين موجود به هيچ وجه جوابگوي وضعيت موجود نيست هيچ شكي وجود ندارد ولي بدنه دامپزشكي كشور اعم از دولتي و غير دولتي بايد مطالعات و هم انديشيهاي لازم را انجام داده و نتيجه كار را به عنوان طررح يا لايحه به مجلس تقديم نمايند. توقع اقدام از سوي مجلس با توجه به تعدد موضوعات و نبود اطلاعات لازم بعيد است نتيجه خاصي در پي داشته باشد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
به امید ادغام سیستم های سلامت جامعه در یک وزارتخانه. دامپزشکی زیر نظر مهندسان کشاورزی راه به جایی نخواهد برد و تنها از طریق ادغام در وزارت بهداشت ارتقاء علمی، شغلی و جایگاه دامپزشکان تامین خواهد شد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
استاد گرامی جناب آقای دکتر عرب . محتوای نامه شما در مجموع متین و درست است. قانون 45 سال قبل با مقتضیات امروز تناسب ندارد. البته قاعدتا کمیسیون کشاورزی طرح شایسته ای را با بهره گیری از مشورت تشکل ها و صاحب نظران در اصلاح قانون کهنه و ناکارآمد دامپزشکی تدوین خواهد کرد. اما ای کاش در طول 45 سال که نه لااقل در طول 10 سال اخیر سازمان دامپزشکی خود دست به کار اصلاح قانون خود می شد و از طریق وزارت جهاد لایحه پخته و مناسبی را به مجلس تقدیم می کرد. اما افسوس که عزم و اراده لازم برای اصلاح بنیادین در سازمان تا امروز دیده نشده است و معدود قوانین مترقی که به همت کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب شده است مانند قانون افزایش بهره وری که حق مغفول مانده صنف دامپزشکی را احقاق نموده است با تفاسیر عجیب و من درآوردی و در یک کلام غیر قانونی زیر پا گذاشته می شود. لامعی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
0
سازمان دامپزشكي را ....................... اداره ميكنن نه ......... بنابرين توقع زياد نداشته باشيد
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
0
........... اگر مي خواهي كاري براي دامپزشكي انجام دهي جلو ................ هم گروهي هاي خودت كه سكان سازمان را در دست دارند را بگير
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
0
................................ در حمايت از شركتهاي توليدكننده و واردكننده همه كاري انجام مي دهد و انها نيز حمايتش مي كنند شما يا كنار بخش خصوصي هستيد يا همراه .............................
هادی
|
-
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
0
باسلام ، سازمان دامپزشکی با وظایف خطیر بهداشتی چرا همانند سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری اداره نشود؟ همکاران محترم دامپزشک دولتی و خصوصی خواهش می کنم شأن و ارزش علم و عمل خود را دست کم نگیرید.
نظر شما
ادامه