کد خبر: ۲۴۱۳۱

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/05/3/1905263.jpg?ts=1447652406081

روزنامه «پیام عسلویه» نوشت:

در سال های اخیر، به خصوص در دوسال گذشته، کشتارگاه بوشهر با تعطیلی های متعددی مواجه شده است. تعطیلی هایی که عوامل یکسانی در توقف کشتار حیوانات و عدم توزیع گوشت آنان به شهروندان دخیل بوده است.

سلامت شهروندان اقتضا می کند که برای هر شهر یک کشتارگاه مطلوب با دارا بودن امکانات و خدمات مدرن و متناسب با اصول بهداشتی تأسیس و راه اندازی شود، به ویژه برای شهری چون بوشهر که بالغ بر دویست هزار نفر جمعیت دارد.

به همین علت بدون تردید، میزان مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ آنان افزایش پیدا می کند. بر این اساس، وجود کشتارگاه در بوشهر و استمرار فعالیت آن در هماهنگ با قواعد بهداشتی و سلامتی مردم اهمیتی افزون می یابد.

با این حال، آنطور که از ظواهر کشتارگاه چاهکوتاه نمایان است، وضعیت مدیریتی و تأمین فعالیت قوی و مداوم آن به سرانجام مشخصی نرسیده است. این وضعیت موجب شد که در اواخر تابستان نشست ویژه ای برای بررسی مشکلات کشتارگاه بوشهر تشکیل شود و حسن باستی معاون عمرانی استانداری در این نشست بگوید: این کشتارگاه مشکلات مالی و بهداشتی بسیاری دارد و از این پس با همکاری مسئولان بطور ویژه برطرف می شود. با این حال هنوز که هنوز است مشکلات آن بطور حداکثری حل نشده است.

در سال های اخیر، به خصوص در دوسال گذشته، کشتارگاه بوشهر با تعطیلی های متعددی مواجه شده است. تعطیلی هایی که عوامل یکسانی در توقف کشتار حیوانات و عدم توزیع گوشت آنان به شهروندان دخیل بوده است.

مسئولیت و مدیریت قانونی و اولیه کشتارگاه چاکوتاه برعهده شهرداری بوشهر قرار دارد. به رغم این مسئولیت قانونی، بر اساس نظر شهرداری چون کشتارگاه خارج از محدوده شهر بوشهر قرار دارد، مسئولیت اداره آن را نپذیرفته است. مطابق گفته مدیرکل دامپزشکی بوشهر،مرتضی بحرانی،مدت ها کشتارگاه متولی مشخصی نداشته و پس از رایزنی مسئولان شهرداری و فرمانداری و دیگر دستگاه های مسئول، اداره این مکان برعهده سازمان همیاری های شهرداری سپرده می شود. نظارت بهداشتی و بازرسی قانونی کشتارگاه نیز با اداره دامپزشکی بوشهر است که بطور متوسط مکرراً صورت می گیرد.

همانطور که اشاره شد، کشتارگاه چاهکوتاه بنا بر علل مختلفی توسط ادارات مسئول تعطیل شده است. این توقف های پی در پی نشانگر ضعف و ناکارآمدی و وجود مشکلات و متعدد در اداره کردنِ مکانی است که با سلامتی جان و مال مردم ارتباط دارد.

در اوایل تابستان امسال، برق کشتارگاه به سبب بدهی، قطع شد و در پی آن چون فعالیت کشتارگاه با ابزارهای برق رسان گره خورده است، با وجود مهلت دادن اداره برق، تعطیل شد.

بدهی کشتارگاه به این اداره بر اساس گفته امیری مدیر عامل سازمان همیاری های شهرداری دویست و پنجاه میلیون بوده است. به همین سبب به علت هزینه بالای برق قادر به پرداخت آن نبوده اند.

یک ماه بعد به علت وجود مشکلات بهداشتی در کشتارگاه، اداره دامپزشکی اقدام به تعطیلی آن کرد. سه ماه بعد در شهریور ماه، یک تن لاشه گوشت فاسد از کشتارگاه خارج شده بود که در آستانه توزیع آن در یکی از فروشگاه های مشهور بوشهر توسط بازرسان اداره دامپزشکی توقیف و ضبط شد. طبیعتاً این توقف منجر به تعطیلی کشتارگاه شد.

البته معلوم نبود که پس از تخلیه این گوشت و خرید آن توسط شهروندان چه بر سر سلامتی مردم آمده است؟

با وجود این تعطیلی های مکرر و پی بردن مسئولان به ضعف اداره آن و مشاهده مشکلات بسیار در آن مجدداً بازگشایی می شود.چون بر مبنای نظر مرتضی بحرانی بازگشایی این کشتارگاه انتخاب بین گزینه بد و بدتر است و بازگشایی آن باعث شده نظارت بر بهداشت گوشت ها و توزیع آنها در سطح شهر اعمال شود.

افزون براین تعطیلی ها کشتارگاه بوشهر مشکلات عدیده دیگری نیز دارد. در تابستان امسال بازرسان اداره دامپزشکی برای اینکه کارکنان کشتارگاه نرخ گوشت را افزایش ندهند و پایین بیاورند، به آنان اخطار داده اند. همین مسئله باعث شد که کارکنان کشتارگاه اعتصاب کنند و از توزیع گوشت به بازار خودداری نمایند.

برخی از مغازه های قصابی نیز به علت اینکه اصول بهداشتی در کشتارگاه مراعات نمی شود و ممکن است به بیماری های خطرناک مبتلا شوند، گوشت های مورد نیاز خود را از کشتارگاه های دیگر مثل شیراز تهیه می کنند. همین پراکندگی در خرید گوشت موجب بی نظمی در بازار گوشت می شود.

با وجود اینکه ساختار داخلی کشتارگاه و سیستم کاری آن از شهریور ماه متحول و بهتر شده است اما قبل از این مدیر کل دامپزشکی استان از وجود مشکلاتی در سیستم سرمایشی کشتارگاه داده بود که منتج به پایین آمدن کیفیت گوشت توزیع شده به مردم می شد. با این حال از شهریور ماه امسال تغییرات ساختاری در کشتارگاه به وجود آمد. بر همین مبنا، نقطه انجماد افزایش یافت و کشتارگاه مجهز شد.

از سوی دیگر بر اساس گزارشات رسانه های بوشهر،حقوق و دستمزد کارکنان کشتارگاه به موقع پرداخت نمی شود. این مشکل موجب بروز اختلال در کار کشتارگاه و توزیع گوشت می گردد.

بنا بر این توصیفات، تعطیلی و بازگشایی های پی در پی کشتارگاه منجر به کاهش امنیت سلامتی و مالی شهروندان می شود. زیرا با تعطیلی کشتارگاه و نبود بهداشت قوی در این مکان، مغازه داران گوشت مورد نیاز خود را از شهرهای استان های دیگر مثل مرودشت تهیه می کنند. این مشکل خود سبب ساز بروز مشکل دیگر یعنی افزایش هزینه های واسط خرید گوشت نظیر کرایه و حمل و نقل آن می شود.

مشکل مذکور باعث ظهور بازار سیاه و قاچاق گوشت نیز می گردد. از همین رو قیمت گوشت بطور نامتعارف افزایش می یابد و بسیار محتمل است که گوشت در بازار نایاب شود. کمبود گوشت در بازار خود افزایش قیمت آن را به دنبال دارد. بر همین اساس ممکن است مافیای گوشتی ایجاد شود و بازار فروش گوشت را قبضه کنند.

علاوه بر اینها، هنگامی که کشتارگاه تعطیل است، چون نظارت بهداشتی و قانونی بر آن وجود ندارد، نه تنها دام های بیمار قربانی می شوند بلکه دام در منازل و مکان های غیر بهداشتی ذبح می شوند و در نتیجه گوشت های ناسالم و فاسد بین مردم توزیع می شود. اضافه بر اینها، هماهنگ نبودن دستگاه های مسئول و دخیل در این مشکل یکی از علل عدم استمرار فعالیت و حل نشدن مشکلات کشتارگاه است.

تصور همه این مشکلات خطرناک لازم است که توجه مدیران و مسئولان مرتبط را به تقویت کشتارگاه با امکانات و خدمات بهداشتی بطور علمی و قانونی به خود جلب کند تا شهروندان متحمل ضرر جانی و مالی نشوند و مسئولان نیز هزینه ندهند. با همه این خطرات و هشدار ها، سید نور الدین امیری، مدیر عامل سازمان همیاری های شهرداری می گوید تنها راه بهداشتی کردن کشتارگاه سرمایه گذاری بخش خصوصی است تا با تأمین هزینه های لازم بهداشتی آن و پرداخت بدهی ها کشتارگاه را اداره کند.

به گفته این مسئول، کشتارگاه چاهکوتاه سیصد میلیون هزینه برای بهبود و اصلاح ساختاری آن لازم است. بدهی هایی به اداره آب (یکصد و پنجاه میلیون) و مقداری به سازمان تأمین اجتماعی دارد. تأمین و پرداخت این مخارج نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است که مشکلات کشتارگاه را حل کند. طبق گفته وی، بارها واگذاری کشتارگاه را به فراخوان گذاشته ایم اما بی نتیجه بوده است. با وجود این ها، با تعداد زیادی از قصاب ها و افراد مرتبط برای تأمین هزینه های آن مذاکره شده اما آنان با اطلاع از هزینه زیاد آن انصراف داده اند. با این حال امیری گفته است که چند سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند و در حال بررسی این گزینه های جهت سپردن اداره کشتارگاه به آنان هستیم.

مرتضی پارسایی فر معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار در مردادماه امسال خبر از راه اندازی مجدد کشتارگاه با تجهیزات لازم داد و گفته بود که دیگر اجازه نمی دهیم تأمین و توزیع گوشت مردم با مشکل روبرو شود.

اینک چند ماهیست که تنها کشتارگاه شهر بوشهر تعطیل است و مشخص نیست کشتار به چه شیوه ای و تحت نظارت چه مقام مسوولی صورت می گیرد. نحوه انتقال گوشت به فروشگاه های توزیع کننده به چه شکلی صورت می گیرد.

 

 

برچسب ها: کشتارگاه، بوشهر،
نظر شما
ادامه