کد خبر: ۲۴۱۶۲

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از دامداران و مرغداران استان خواست تا از هرگونه مصرف دارو در مزارع پرورش دام و طیور بدون نسخه دامپزشک خودداری کنند.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب افزود: صنعت دامپروری در جهان دومین مصرف کننده بزرگ آنتی بیوتیک محسوب می شود و استفاده از آنتی بیوتیک در حیوانات مانند انسان در برخی از بیماری ها باعث بهبود دام می گردد.

«دکتر محمدرضا بهروزیان» با اشاره به تصور نادرست برخی از مردم مبنی بر استفاده هورون در پرورش طیور، این تصور را نادرست دانست و یادآور شد مصرف هرنوع هورمون در پرورش طیور غیرمجاز است.

وی اظهار داشت: استفاده نادرست وبی رویه داروها و آنتی بیوتیک ها در پرورش دام و طیور نیز سلامت عمومی را به مخاطره می اندازد و باید برای حفظ سلامت دام وانسان، مصرف این داروها با نظارت کارشناسان دامپزشکی باشد.

بهروزیان اشاره داشت: برای هر دارو که به دام وطیور تزریق می گردد دوره ای تحت عنوان «زمان منع مصرف» تعریف شده است یعنی از آخرین زمان تزریق دارو باید مدت مشخص بگذرد تا شیر و گوشت دام قابل مصرف گردد که به این زمان در اصطلاح withdrawal time گویند .

وی گفت: وجود باقیمانده دارویی در فرآورده های دامی می تواند باعث مقاومت در انسان شود یعنی در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در انسان بدن در برابر این دارو مقاومت می نماید وبهبودی بیمار را به تاخیر می اندازد و همچنین می تواند باعث ایجاد عوارض دیگری در مصرف کننده شود.

بهروزیان خاطرنشان ساخت: مصرف آنتی بیوتیک در دام وطیور حتما باید تحت نظر کارشناسان دامپزشکی انجام شود و بر این اساس سازمان دامپزشکی در بازنگری دستورالعمل های فعالیت همکاران بخش خصوصی به این مهم توجه داشته است وبا اجرای این دستورالعمل ها نظارت همکاران دامپزشک بر مصرف آنتی بیوتیک در دام ها بیشتر خواهد بود.

وی گفت: سامانه دارویی نیز طراحی شده که در این سامانه امکان ردیابی نحوه توزیع داروها وجود دارد و علاوه بر آن امکانات قوی آزمایشگاه ملی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان نیز این قابلیت را دارد تا نسبت به ردیابی و میزان استفاده انواع داروها در فرآورده های خام دامی اقدام نماید.

 

 

نظر شما
ادامه