کد خبر: ۲۴۱۷۹

خبرگزاری فارس: زنبورهای عسل در مناطق عاری از سموم نگهداری شوند

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولیدکنندگان باید زنبورهای عسل خود را در مناطقی عاری از سموم نگهداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، «دکتر محمد فرسی» ظهر امروز در همایش ملی زنبورعسل در شهرستان دماوند با اشاره به مسئله آلودگی‌های زنبوران عسل اظهار کرد: زنبورهای عسل شاخص محیط هستند؛ یعنی اگر زنبورها آسیبی را در یک مجموعه یا منطقه از خود نشان دهند، باید متوجه باشیم که احتمال دارد تا انسان‌ها نیز در معرض آلودگی قرار داشته باشند.

وی با بیان اینکه ممکن است عوامل زیست‌محیطی زنبور عسل را تهدید کند، افزود: مهم‌ترین عوامل زیست‌محیطی برای زنبورهای عسل سموم، برق فشارقوی، مواد شیمیایی و ... است.

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی ادامه داد: ما به زنبورداران تأکید می‌کنیم تا وضع سلامتی عسل خود را مراقبت کنند؛ وضع زنبورهای عسل باید طبیعی باشد.

فرسی گفت: در جایی که سروصدای زیاد و موارد شیمیایی وجود داشته باشد به انسان‌ها استرس وارد می‌شود و زنبورهای عسل نیز همچون انسان‌ها هستند؛ شاید فوری بیمار نشوند، اما در درازمدت دچار آسیب می‌شوند.

وی در خصوص تأمین عسل‌های مرغوب نیز تصریح کرد: مطمئناً هرچقدر از زنبورهای مراقبت شود، عسل سالم‌تری داریم؛ اگر زنبورعسل در منطقه پرورش پیدا کند که آب و درختان آن آلوده باشد، طبیعی است که شهد و گرده مرغوبی به دست نیاید.

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی تأکید کرد: تولیدکنندگان باید زنبورهای عسل خود را در محیطی نگهداری کنند که عاری از آلودگی باشد؛ در هر گرم عسل بین 10 تا 50 هزار دانه گرده وجود دارد و اگر این دانه‌های گرده از درختانی برداشت شوند که سم‌پاشی شده باشد، مطمئناً عسل مرغوبی تولید نخواهد شد.

فرسی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما زمین‌های بسیار وسیع و مراتع گسترده‌ای در خارج از شهرها وجود دارد که در آنها اصلاً سم‌پاشی صورت نمی‌گیرد؛ بسیاری از جنگل‌ها و کوهستان‌های ما آلودگی ندارند.

وی با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان زنبورهای عسل خود را در این مناطق پرورش دهند، عسل مطمئنی را تولید می‌کنند، بیان کرد: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان زنبور عسل خود را به باغ‌هایی منتقل می‌کنند که سم‌پاشی صورت گرفته و این موضوع موجب آسیب و تلف تولیدشان می‌شود.

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه همواره توصیه‌های لازم را به زنبورداران ارائه کرده‌ایم، افزود: ما نمی‌توانیم زنبورداران را اجبار کنیم که زنبوران خود را به کدام باغ منتقل کنند، اما با برگزاری همایش‌ها و هم‌اندیشی‌ها با امکاناتی که در اختیار داریم، آنها را راهنمایی می‌کنیم.

 

نظر شما
ادامه