کد خبر: ۲۴۲۱

حکیم مهر -  دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از تشکیل کارگروه مطالعاتی و پژوهشی با هدف شبهه زدایی در مصرف فرآورده های خام دامی خبر داد.
حجت الاسلام محمد امیری،‌مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: با توجه به وجود برخی شبهات در شناسایی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت و نحوه مصرف برخی محصولات حیوانی، کارگروهی متشکل از کارشناسان حوزه و کارشناسان دامپزشکی تشکیل شده است که حسب وظیفه تعریف شده برای این گروه بخش های مختلف کارگروه یادشده مطالعات تخصصی خود را در حوزه های مختلف دام و طیور و آبزیان  با اخذ راهنمایی از دفتر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید انجام خواهد داد.


وی مهمترین هدف این کارگروه را شبهه زدایی در جهت شناسایی حیوانات و پرندگان و آبزیان حلال گوشت و تمیز آنها از حیوانات حرام گوشت دانست و از دستیابی به مباحث علمی و فقهی و رفع ابهامات موجود در جامعه در رابطه با مصرف فرآورده های خام دامی و غذایی حلال را از دیگر اهداف کارگروه یادشده دانست.
حجت الاسلام امیری افزود: با توجه به وجود برخی شبهات در جامعه در زمینه مصرف برخی فرآورده های دامی،  مواد آرایشی با منشا دامی، استدلال های موجود در رابطه با حلال و حرام بودن برخی مواد پروتئینی، مصرف گوشت حیوانات شبیه سازی شده و.... موارد، توسط این کارگروه بررسی شده و تمامی مراحل از مراجع عظام و دفتر مقام معظم رهبری استفتا خواهد شد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دراداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، خاطرنشان ساخت: کارگروه یادشده علاوه بر موارد فوق،‌مطالعه در زمینه پیشینه ذبح اسلامی، بررسی ذبح در ادیان مختلف، مطالعه در زمینه غذای حلال و ... را در دستور کار خود قرار داده است.
وی اعلام داشت: حاصل مطالعات فوق علاوه بر قرارگرفتن در سایتهای مرتبط، به صورت کتاب چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام محمد امیری یادآور شد، با تلاش حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور و حمایت نماینده رهبر معظم انقلاب در وزارت جهادکشاورزی، قوانین خاص صید و ذبح اسلامی در سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و جهت اجرا از طریق هیئت محترم دولت نیز برای کلیه مراکز و نهادهای مرتبط ابلاغ شد که این مهم گامی بزرگ برای استانداردسازی محصولات و فرآورده های دامی کشور از نظر حلالیت و ورود به بازارهای مسلمین بود.

 

 

نظر شما
ادامه