کد خبر: ۲۴۲۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رشتخوار گفت: با توجه به شناسایی یک مورد بیماری هاری در یک رأس الاغ در بخش جنگل این شهرستان اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع بیماری انجام گرفت.

«دکتر جعفر کامیاب‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با ذکر این مطلب که الاغ نیز طی حمله ای به یک سگ آن را هم هار کرده بود، گفت: هر دو این حیوان‌ها معدوم شدند.

وی با اشاره به اینکه بیماری هاری کشنده‌ترین بیماری عفونی است، افزود: این بیماری جزء بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان محسوب می‌شود و به وسیله گازگرفتگی بسیاری از حیوانات از جمله سگ، گربه، الاغ، گاو وحیوانات وحشی مانند گرگ، روباه، شغال و… به انسان منتقل می‌شود.

کامیاب‌پور درباره راه‌های پیشگیری از بیماری هاری تأکید کرد: در ابتدا باید محل گاز گرفته شده توسط حیوان را سریع با آب و صابون حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شست‌وشو داد، ایمونوگلوبین اختصاصی موجود در مراکز بهداشت را در اطراف زخم سپس در عضله فرد تزریق کرد، تزریق واکسن هاری در پنج نوبت در روزهای اول، سوم، هفتم، چهاردهم و روز بیست و هشتم به فرد انجام شود و اگر این سه اقدام به درستی پیش رود بیماری کاملاً پیشگیری می‌شود.

رئیس دامپزشکی رشتخوارافزایش نگهداری از حیوانات خانگی را عامل کمک‌کننده به شیوع هاری عنوان نمود و تصریح کرد: در سال‌های اخیر نگهداری حیوانات خانگی زیاد شده و این موضوع گازگرفتگی حیوانات را نیز افزایش خواهد داد که در این حالت باید حیوانات خانگی واکسینه ‌شوند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.

وی در به نقش دامپزشکی و لزوم تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها در کنترل این بیماری افزود: بدین منظور با تبادل نظر در خصوص اقدامات مشترک بین شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان و حفاظت محیط زیست شهرستان و همچنین برگزاری کلاس‌های ترویجی جهت آشنایی دامداران و روستاییان با راه‌های پیشگیری بیماری هاری اتخاذ گردید.

کامیاب‌پور همچنین از طرح جلوگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در رشتخوار خبر داد و گفت: در زمینه شناسایی و جلوگیری از بیماری‌های طیور باید آزمایشات متعددی انجام شود که در دو ماه اخیر بیش از ١٠٠٠ نمونه برای انجام آزمایشات مربوط به آنفولانزای فوق حاد گرفته شده است.

وی افزود: جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف دام و طیور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه مسئولان ومردم جهت جلوگیری ازانتقال بیماری‌ها به انسان شود.

کامیاب‌پور همچنین با اشاره به رعایت نکات بهداشتی و فردی تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی وعدم تماس با لاشه پرندگان وحشی یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آنفولانزا است.

وی تاکید کرد: مراکز نگهداری طیور شهرستان رشتخوار باید در صورت مشاهده موارد مشکوک ابتلا به آنفولانزای فوق حاد مانند تلفات غیرمعمول و کاهش تولید، اقدامات لازم در زمینه مقابله با این بیماری خطرناک را انجام دهند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
0
0
از ماست که بر ماست: رئیس دامپزشکی رشتخوارافزایش نگهداری از حیوانات خانگی را عامل کمک‌کننده به شیوع هاری عنوان نمود
نظر شما
ادامه