کد خبر: ۲۴۲۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی یزد و خراسان رضوی

 

افتتاح شبکه دامپزشکی بهاباد؛
مدیرکل دامپزشکی استان یزد:
ابتلا به بیماری تب برفکی به 1.1 درصد کاهش یافت

شبکه دامپزشکی شهرستان بهاباد به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.

 دکتر حداد زاده، مدیرکل دامپزشکی استان یزد در این مراسم گفت: امنیت بهداشتی افراد جامعه در گرو دامپزشکی است که اگر کنترل شود سلامت انسان‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: در استان یزد یک میلیون و 400 هزار راس دام وجود دارد که اگر تنها جلوی یک بیماری گرفته نشود حدود 2.5 میلیون تن گوشت از بین می‌رود.

حداد زاده با بیان این‌که با مبارزه با تب برفکی گاوی، ابتلا به این بیماری از 3.1 به 1.1 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: ارتقاء دامپزشکی بهاباد به شبکه دامپزشکی به منظور توسعه خدمات بیشتر و توسعه بهداشتی و سلامت افراد است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در تمام کشتارگاه‌های استان یک روحانی به عنوان ناظر بر ذبح شرعی حضور دارد تا ازاین نظر مشکلی به وجود نیاید.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ملاحسینی، امام جمعه و قاسمی فرماندار بهاباد نیز پیرامون نقش جهاد و جهادگران در محرومیت زدایی به خصوص در توسعه شهرستان بهاباد مطالبی بیان کردند.

در این مراسم از خدمات عباسی مسوول پیشین دامپزشکی بهاباد، تجلیل و بلوری زاده به عنوان مسوول جدید دامپزشکی بهاباد معرفی شد.

 

-------------------------------------

 

افزایش 19 درصدی فعالیتهای آزمایشگاهی دامپزشکی بخش خصوصی خراسان رضوی

 

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نتیجه واگذاری امور آزمایشگاهی به بخش غیردولتی، افزایش 19درصدی فعالیتهای این بخش در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بوده است.
به ناصر ازغدی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران افزود: ارتقای توان تشخیصی ادارات دامپزشکی و تجهیز آزمایشگاه های دامپزشکی به امکانات مورد نیاز، کنترل بیماری های دامی را با خود به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دامپزشکی کشور در جهت بهره مندی از آخرین و به روزترین روشهای تشخیص بیماری ها در آزمایشگاه ها، کارشناسان این اداره کل موفق شدند تا در آخرین اقدام، بیماری نیوکاسل را از طریق روش مولکولی (PCR) در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تشخیص دهند.

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی استان گفت: تا قبل از این، بیماری فوق از طریق سرمی و تشخیص آنتی بادی ممکن بود که این مورد علاوه بر اینکه زمان بیشتری نیاز داشت باعث می شد تا تشخیص بیماری در اسرع وقت انجام نشده و لذا در صورت بروز کانون نیوکاسل، گسترش آن نیز ممکن گردد.

وی خاطرنشان کرد: اما بهره مندی از روش تشخیص مولکولی، ضمن برطرف کردن این نقص، باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز شده و از قابلیت دیگر این روش می توان به توانایی تفریق سویه استفاده شده در واکسن از سویه بیماری زای نیوکاسل یادکرد.

وی افزود: عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود و زمینه بروز تلفات گسترده را فراهم می آورد.

ازغدی با اشاره به سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در اجرایی نمودن فرامین مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 یادآور شد: تا کنون بسیاری از فعالیت های دامپزشکی در استان به بخش خصوصی واگذار شده و در زمینه آزمایشگاه های دامپزشکی نیز با اجرای این مهم تاکنون 9 باب آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی به بهره برداری رسیده است.

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های بخش خصوصی دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: تاکنون 262 مرکز بخش خصوصی دامپزشکی در خراسان رضوی به بهره برداری رسیده است که شامل؛‌117 مرکز درمانی، 61 مرکز مایه کوبی، 9 آزمایشگاه و ارائه پروانه اشتغال به کار برای 75 مسئول فنی داروخانه دامی است.

ازغدی با اشاره به وجود 15 آزمایشگاه دامپزشکی در بخش دولتی استان گفت: نتیجه واگذاری امور آزمایشگاهی به بخش غیردولتی، افزایش 19درصدی فعالیت های این بخش در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بوده است و همچنین در مقابل کاهش حجم فعالیت های آزمایشگاه ها در بخش دولتی به میزان 16 درصد در سال 88 نسبت به سال 87 بوده است.

ازغدی جمع کل عملیات آزمایشگاهی دامپزشکی را در سال گذشته برای بخش های دولتی و خصوصی به ترتیب 186 هزار و 300 و 56 هزار و 900 نمونه دانست.
 

نظر شما
ادامه