کد خبر: ۲۴۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان و تهدید ماکیان محلی در نشست هم‌اندیشی مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی مورد بررسی دوستداران محیط ‌زیست قرار گرفت.

نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی با حضور مسئولان محیط ‌زیست، انجمن‌ها و سازمان‌های زیست‌محیطی روز پنجشنبه در محل سالن فرمانداری فریدونکنار برگزار شد.

به گزارش ایرنا، «سیدشجاع‌الدین فرخی» عضو انجمن حیوانات استان مازندران در این نشست گفت: هرچند مقوله معیشت و درآمد افراد از محل صید پرندگان مهاجر وجود دارد، ولی باید بپذیریم که خطر و ترس از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از اهمیت خاصی برخوردار است.

او ادامه داد: درحالی عده‌ای از محل صید و شکار پرندگان منتفع می‌شوند که خطر از بین رفتن ماکیان محلی به‌خاطر بیماری آنفلوآنزای پرندگان را داریم. قدرت انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان پس از کشته‌شدن پرندگان وحشی به مراتب بیشتر است ولی این موضوع مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این دوستدار حیوانات استان مازندران گفت: از آنجایی که آنفلوآنزای پرندگان به انسان سرایت می‌کند، خطر صید و کشتن پرندگان وحشی و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان تهدید جدی است.

او ادامه داد: درحالت عادی وجود این پرندگان وحشی خطری ندارد اما با صید و قصابی‌کردن پرندگان خطر شیوع بیماری را دوچندان می‌کند. باید شکارچیان را به این مقوله مهم توجه بدهیم و البته باید به درآمد جایگزین آنان نیز توجه شود. هنوز خطر بیماری آنفلوآنزای مرغی ناشی از شکار پرندگان وحشی برای شکارچیان مسجل نشده است.

«مرجان ملاحسینی» بازرس شبکه سمن‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران نیز در این نشست گفت: نخستین اقدام در ساماندهی شکار پرندگان وحشی برخورد جدی با روش صید دام هوایی بیرون از دامگاه است که در حال گسترش است.

او اضافه کرد: باید زیستگاه پرندگان وحشی فریدونکنار را به درستی شناخت، چراکه صید و شکار سنتی دوما چال به ضرر نیست و به نفع محیط‌زیست نیز است.

او با بیان این‌که امروز صید به روش کرس (نوعی روش صید) در فریدونکنار به صورت مهندسی درحال گسترش است، بیان داشت: جمع‌آوری دام هوایی درخروج از دامگاه‌ها را باید ابتدا جدی بگیریم و سپس باید روش‌های سنتی شکار پرندگان را معرفی کنیم.

به گفته این دوستدار محیط‌زیست موضوع صید سنتی حق عرفی است و مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

او اظهار داشت: پخش دانه و غذاهای کمکی و استفاده از صدای پرندگان به‌عنوان طعمه در صید فعلی خارج از عرف صید سنتی شکار پرندگان است.

او ادامه داد: با ترویج صید سنتی می‌توانیم مقوله گردشگری را در منطقه گسترش بدهیم.

«کعبه توسلی» مسئول انجمن دوستداران محیط‌زیست شهرستان بابلسر گفت: با قشری از مصرف‌کنندگان پرندگان وحشی مواجه هستیم که تحصیلکرده و آگاه به مقوله بی‌توجهی به محیط‌ زیست هستند.

او با بیان این‌که باید آگاهی بخشی را نسبت به اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر به مردم جامعه جدی گرفته شود، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی آماده همکاری با مسئولان محیط‌زیست و نیروهای انتظامی در ساماندهی و برخورد هستند.

«کیوان هوشمند» مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست کشور نیز در این نشست، ساماندهی یکباره صید و شکار داخل دامگاه و خارج از دام را غیرممکن دانست و گفت: باید مسأله اصلی وجود دام‌های هوایی خارج از دامگاه را مورد توجه قرار بدهیم.

وی گفت: با ساماندهی دام هوایی، می‌توانیم به سمت ساماندهی دیگر روش‌های صید در داخل دامگاه برویم. دام هوایی و قرق‌شکنی نمود علنی غیرقانونی شکار پرندگان است و می‌توان به راحتی با آن برخورد کرد.

این دوستدار محیط‌ زیست گفت: با اراده عملی و حمایت دستگاه انتظامی و قضائی از محیط‌زیست، باید با روش‌های صید دام هوایی و بازار فروش پرندگان برخورد شود.

«نفیس سعادتی» عضو انجمن یاوران زمین شهرستان بابل هم در این نشست گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست مازندران، طوماری از صید بی‌رویه شکار پرندگان را به سازمان محیط‌زیست کشور تهیه و ارائه دادند، اما همچنان به خواسته دوستداران محیط ‌زیست بی‌توجهی می‌شود.

او با تأکید بر این‌که دو نوع شکار وحشیانه قرق و دام هوایی باید جمع‌آوری شود، ادامه داد: ممنوعیت فروش پرندگان نادر باید با جدیت در منطقه اجرایی شود.

او گفت: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز خود یکی از امضاکنندگان طومار برخورد با روش‌های صید دام هوایی و قرق پرندگان وحشی است.

«ماشاءالله مریجی» مسئول انجمن قوهای مهاجر سرخرود، هم گفت: قرق‌شکنی توسط نیروهای انتظامی و ماموران محیط‌ زیست با حرکت شبانه چندین خودرو در روستاهای اطراف فریدونکنار کاری ندارد.

او افزود: مگر ادعای همکاری نیروی انتظامی و محیط‌زیست مطرح نیست، مگر فشنگ سلاح‌های شکاری را ارتش تأمین نمی‌کند، پس به نظر می‌رسد که همکاری بین مسئولان ذیربط وجود ندارد و ازسوی دیگر علاقه‌مندی کارکنان محیط ‌زیست نیز وجود ندارد.

او ادامه داد: اگر اعلام ممنوعیت فروش تمام پرندگان وحشی را مطرح می‌کنیم، پس چرا بازار را تعطیل نمی‌کنیم. از یک‌سو محیط‌ زیست از کشف پرندگان وحشی خبر می‌دهد، اما از سوی دیگر تقسیم‌‌کردن پرندگان را بین کارکنانش شاهد هستیم.

«کوروس ربیعی» رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این نشست گفت: حذف دام هوایی شکار پرندگان وحشی به کارگروه امنیت غذایی مازندران ارسال شده که اجرایی‌شدن آن با چالش‌هایی مواجه است که نیاز به حمایت مردم دارد.

او افزود: تمام پرندگان ارزش تجاری ندارند و فقط چند گونه مهم و نادر باید مورد حفاظت جدی قرار بگیرد. بسیاری از گونه‌های تهدیدی انقراض آنها را درپی ندارد، ما رعایت قوانین و مقررات را می‌پذیریم.

او گفت: اخلاق حرفه‌ای در حفظ محیط‌ زیست و شکار و صید را شکارچیان حرفه‌ای می‌فهمند و در فصل تجدید نسل و زاد و ولد و تخم‌گذاری و آشیانه‌گذاری پرندگان و حیوانات می‌فهمند.

او با بیان این‌که امروز هر دامگاه در ازباران سه تا کرس دارند و شکار پرندگان را انجام می‌دهند، گفت: براساس قانون هرکسی که مالک زمین است و پرندگان وحشی در آن فرود می‌آیند، نمی‌توانند شکار کنند.

او گفت: ٢٠٠ هزار هکتار اراضی شالیزاری شرایط تالابی را دارند که پرندگان وحشی را به دور خود جمع می‌کنند ولی با روش‌های دام هوایی و قرق محیط را محروم از حضور پرندگان کرده‌ایم. او گفت: محیط‌ زیست بدون حمایت نمی‌تواند با شکارچیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برخورد کند. محیط ‌زیست مسئول ایجاد تنش و مشکلات اجتماعی نارضایتی مردم در منطقه نیست.

او در ادامه به فرود چند پرنده وحشی مانند عقاب تالابی، غاز پیشانی سفید، اردک بلوطی و چشم طلایی و درنا در منطقه فریدونکنار اشاره کرد و گفت: با حضور در این منطقه به عمق فاجعه صید و شکار بی‌رویه پی می‌بریم. امروز با کسانی که به صورت اجدادی شکار کرده است و محل اصلی درآمد فصلی آنان شد، نمی‌توان برخورد کرد. امروز اجاره دامگاه را در منطقه فریدونکنار شاهد هستیم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
راضی به مرگ کسی نیستم اما دلم میخواد شکارچیان انفلوانزای پرندگان بگیرند، مرگ حتمی را جلوی چشم خود دیده اما زنده بمانند و دست از قتل در روی زمین بردارند!
نظر شما
ادامه