کد خبر: ۲۴۲۸۶

مانع تراشی دامپزشکی برای واردات آبزیان/ صادرات 130 تن میگو به روسیه

سازمان دامپزشکی کشور از یک ماه گذشته واردات هرگونه آبزی تجاری به کشور را منوط به بازدید کارشناسان این سازمان از مبداء دانسته است که این امر نگرانی برای کندی روند واردات و کم شدن ماهی در ایام شب عید را به‌وجود آورده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از مانع‌تراشی جدید سازمان دامپزشکی کشور برای واردات ماهیان تجاری خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور از یک ماه گذشته واردات انواع ماهی به کشور را منوط به بازدید کارشناسان این سازمان دانسته و بدین‌ترتیب از یک ماه گذشته هیچ مجوزی صادر نکرده است.

«علی‌اکبر خدایی» افزود: از آنجا که مطابق آیین‌نامه سال 1392 خورشیدی به تصویب هیأت دولت رسیده است، سازمان‌های نظارتی، دامپزشکی کشور را موظف کرده‌اند که برای واردات محموله‌های مختلف پروتئینی در ابتدا باید مطالعه کتابخانه‌ای، سپس مطالعه میدانی و در نهایت انعقاد تفاهم‌نامه بهداشتی انجام شود که در این راستا این سازمان واردات ماهیان تجاری را قطع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین اقداماتی رایج نیست و از آنجا که یک سری از کشورها از گذشته‌های دور با ایران مراودات تجاری دارند، به‌گونه‌ای که تن‌ماهیان از گذشته به کشور وارد می‌شده است، با اجرایی شدن چنین دستوری، نگران آن هستیم که برای ایام عید بازار دچار کمبود ماهی شود.

خدایی ادامه داد: طی نامه‌ای از سوی این اتحادیه به دفتر رئیس جمهوری و رئیس سازمان دامپزشکی کشور خواستار آن شدیم که طبق روال گذشته واردات انجام شود، اما دامپزشکی هنوز هیچ پاسخی نداشته است و دفتر رئیس جمهوری نیز موافقت خود را برای ادامه واردات اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با روال فعلی دامپزشکی ادامه فعالیت دهیم، برای آنکه بتوانیم مجوزی اخذ کنیم، چندین ماه زمان لازم است تا محموله‌ای بخواهد به کشور وارد شود و در فاصله این مدت،‌بازار خالی خواهد ماند و عواقب آن علاوه بر آنکه باعث تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود، بازار مصرف را نیز دچار کمبود می‌کند.

خدایی یادآور شد: دارا بودن محموله‌ها با مجوزهای بهداشتی می‌تواند دلیلی بر سلامت آن باشد، اما متأسفانه هنوز مسئولان دامپزشکی نسبت به نامه‌نگاری‌های انجام‌شده عکس‌العملی ندارند.

اعزام تیم صادرکنندگان آبزیان به روسیه

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره صادرات ماهی از ایران به سایر کشورها نیز تأکید کرد: در 23 آذرماه سال جاری تیمی از اتحادیه برای بازدید به روسیه اعزام خواهند شد و با تجار روسی صحبت‌هایی می‌کنند تا بتوانیم برای تعیین تکلیف اختصاص مکانی در فودسیتی این شهر، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: تاکنون پنج محموله میگو به روسیه ارسال شده است و محموله ششم نیز در راه است، به‌گونه‌ای که تاکنون 130 تن میگو راهی کشور روسیه شده است و یک محموله از این تعداد نیز به‌صورت دریایی به بندر سن‌پترزبورگ ارسال شده است.

خدایی همچنین گفت: ماهی و میگوی ایرانی مطابق سلیقه کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌طور عمده چین، ویتنام، تایلند و برخی کشورهای اروپایی است که امیدواریم با برطرف شدن مشکل LC و گشایش اعتبارات، بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

وی در پایان درباره آنکه چرا چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آبزیان ایرانی است، افزود: مصرف‌کنندگان طالب محصول کیفی هستند و از آنجا که آبزیان تولیدشده در کشور فاقد آنتی‌بیوتیک و مواد شیمیایی است و به نوعی ارگانیک محسوب می‌شود، بدین‌ترتیب کشور فوق، خواستار محصول ایرانی است و علاوه بر آن چین بیش از یک میلیون تن آبزی تولید می‌کند و از آنجا که بازار بزرگی برای کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب می‌شود، می‌تواند به‌عنوان بازار ثانویه برای ایران پتانسیل داشته باشد.

 

 

نظر شما
ادامه