کد خبر: ۲۴۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

طی ماه های اخیر حملات متعدد به پلنگ به دام های اهلی در منطقه حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع کاغذ کنان در استان آذربایجان شرقی منجر به بروز خسارات زیادی به بومیان این منطقه شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ راس گوسفند در روستای کاوان، ۲۲ راس گوسفند و ۲ راس گاو در روستای سورق، ۶ گوسفند و بز در روستای زین هارمی و یک سگ و ۲ گوسفند در روستای کوهستانک بر اثر حملات پلنگ در این منطقه تلف شده اند.

به دنبال حوادث فوق، کارشناسان محیط زیست آذربایجان شرقی تحقیقات جامعی را درخصوص تعداد و جنس پلنگ های موجود در منطقه، دلایل حملات مکرر پلنگ به دام های اهلی و غیره صورت داده اند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره گفت: در راستای این بررسی ها، بکارگیری دوربین های تله ای وجود جمعیتی زادآور از پلنگ متشکل از حداقل دو پلنگ نر، سه پلنگ ماده و تعدادی پلنگ نابالغ را به ثبت رسانده است که می تواند بخشی از جمعیتی باشند که در منطقه کاغذ کنان و در محدوده استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان حضور دارند.

محمدرضا مسعود اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، حملات پلنگ به دام های اهلی در این منطقه به دلیل کمبود طعمه نمی باشد، بلکه عامل اصلی این موضوع علل اجتماعی تشخیص داده شده است.

جمعیت مناسبی از طعمه های پلنگ ازجمله کل و بز وحشی، آهو به خصوص تعداد زیادی گراز در منطقه کاغذ کنان زندگی می کنند.

اندک بودن و پراکندگی جمعیت های انسانی در منطقه و مهاجرت بسیاری از روستائیان بخصوص جوانان به شهرها باعث شده است که جمعیت اندکی شامل سالمندان و دختران جوان در روستاها باقی مانده اند.

محمدرضا مسعود اظهار گفت: برخلاف گذشته که چرای گله های دام اهلی توسط چوپانان ورزیده و کاربلد با همراهی سگ های مناسب انجام می شده است، در حال حاضر چراندن دام ها در مراتع توسط پیر مردها، پیرزن ها و یا دختران روستا انجام می شود.

این موضوع باعث شده است رفتار پلنگ های منطقه از شکار ناگهانی و مخفیانه دام اهلی به شکار علنی و بدون ترس تغییر یافته است.

صحبت های برخی از چوپانان کهنسال منطقه گویای این موضوع است که در مواردی پلنگ بصورت آشکارا و بدون ترس از واکنش چوپان و سگ های گله به دام ها نزدیک شده و به شکار آنها پرداخته است.

بنابراین رفتار پلنگ ها در کاغذ کنان تا حدی تغییر یافته و آنها به این شیوه راحت و بدون دردسر برای دستیابی به غذا عادت کرده اند.

متاسفانه پلنگ های ماده این روش بی دردسر یعنی شکار دام اهلی را به توله های خود نیز آموزش داده اند و تاکنون چندین مورد از حمله دو توله پلنگ حدودا یک ساله به دام های اهلی در منطقه گزارش شده است.

مشاهده مواردی از نزدیک شدن بیش از حد پلنگ به جوامع انسانی و حتی زاد و ولد پلنگ در فاصله یکصد متری از جاده اصلی نشان دهنده عدم هراس و احساس امنیت بالای پلنگ به دلیل خلوت بودن روستاها می باشد.

حملات مکرر پلنگ به دام های اهلی موجب افزایش اعتراض بومیان منطقه و ایجاد نگرانی در مسئولان محلی شده است.

این موضوع باعث شده است که برخی از افراد به دنبال ازبین بردن پلنگ ها به روش های گوناگون هستند و این امر بقای این گونه ارزشمند را در منطقه به خطر انداخته است.

متاسفانه علی رقم تنظیم صورتجلسه و ارسال پرونده دامداران زیاندیده به سازمان، جبران خسارت های وارده توسط پلنگ به موقع و به درستی انجام نمیشود و بسیاری از زیان دیدگان از جبران خسارت خود ناامید شده و در صدد حذف پلنگ ها برآمده اند.

تصاویر این گزارش با بکارگیری دوربین های تله ای در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع کاغذ کنان در سال جاری به ثبت رسیده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
0
1
خب حق دارن تا وقتی شعار بدیم همینه ان بنده ها خداها هم از همین دام ها روزگار میگذرونن
نظر شما
ادامه